Fråga om chips
Jag läste tråden om försäkring - tackar för jättebra info.
Men jag undrar om chippning: Hur går det till, hur och när görs det? Måste man göra det och rekommenderar ni experter det?

Veterinären för in chippet i illerns nacke med en rätt grov spruta. Det ska inte göras förns illern uppnått 10 veckor. De är för små före det.
Det är inget måste, men det är något som jag starkt rekomenderar i alla fall. Jag säljer inte någon av mina valpar ochippade i alla fall.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Aha, så det är uppfödaren som gör det oftast. Är det för att man ska kunna känna igen den? som en adress?

Ja, lite som en adress. Man har ju på det sättet gjort allt man kan som uppfödare för att ens päls ska kunna identifieras liksom.
Men visst är det så att i dagens läge så chipsmärker de flesta uppfödare sina valpar. men jag tycker att man som köpare ska vara noga med att fråga om sådant och ställa det som krav att illern är chippad och veterinärbesiktad. Fast det är ju mina åsikter, finns säkert de uppfödare som inte håller med.
Audiatur et altera pars
Åsa: Håller med dej helt om att valparna ska vara minst chipmärkta och besiktigade vid försäljningen.
Du kan chippa dom från 6-8 veckors ålder. Allt beror på hur stora dom hunnit bli.
Vi har alltid chippat våra valpar vid 7-8 veckors ålder. En kull med 4 stora valpar fick följa med när dom var 6 veckor, när vi skulle iväg och chippa en annan kull. Det var lättare att chippa 6-veckors valparna än dom som var 8 veckor, skinnet hade inte hunnit bli lika segt.

Våran vetrinär gör det inte på så små valpar. De vägrar. Men då är det åtminstone olika på olika veterinärer med andra ord. ;-)
Audiatur et altera pars
rekommenderar alla att chippa sina pälsar…om illern springer bort är det ju i princip det enda sätt man har att hitta ägaren igen. Vet alla de gånger vi stått å kliat oss i huvudet över de illrar vi hittat som varit ochippade och undrat vem som äger dem…
Jo, det skiljer. Men den som chippade våra 6-veckors, gör normalt sett inte det. De fyra 6-veckorsvalparna var lika stora som de normalstora på 8 veckorsvalparna. :-)
Håller stenhårt på att mina valpar SKA vara chipade innan dom lämnar mig. Det är lite av en livförsäkring för illern, för skulle den mot förmodan ta sig ut. Så finns chansen att du får tillbaka din iller då dom kan kolla vart det tillhör. För min del så står det också i mina papper på Din Veterinär vilka djur som är chipade, så det är lite av dubbel försäkring.
Jag tycker att det ska vara en självklarthet att låta chippa illern. För som ni säger försvinner illern och den hittas så kan man visa att det är just sin egen iller. Då kan ingen ta den ifrån en. Svårare är det ju och bevisa att en iller är ens iller om den inte är chippad.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Något man SKA göra när man köper en iller eller tar hand om en iller, är att skriva papper på ägarbytet och dessa skickas till registratorn.
Uppgifter (när det är en reg./chipad iller) som ska finnas med är: illerns namn, reg.nr, chipnr.. Samt uppgifter namn, adress och telefon till gamla ägare och nya ägaren. Både den registrerade ägaren och den nya ägaren ska skriva under papperet, innan det sänds in till registratorn.
Observera att det är den registrerade ägaren som juridiskt är ägare till en iller. Om ägarändring inte gjorts till båda registren, så är det den som är registrerad ägare i chipregistret, som är juridisk ägare till illern.
Ett ex. Silla som går här hemma, är både reggad och chipmärkt. Hon har haft minst 4-5 hem sedan i höstas, utan att ägarändring gjorts. Juridisk ägare till Silla, är den som är registrerad på henne i chipregistret, inte någon av dom, minst 4-5 personer som senare haft henne, kan skriva under papper för ägarändring i registrerings och chipregistret. Den juridiska ägaren till Silla, kan också när som helst, helt lagligt kräva att få Silla åter!
Mvh ammi
Hmm det där med chipregistret måste jag kolla upp vad gäller Criss. Det hade jag inte någon aning om. Vem är det man kollar upp det med???
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
#11 Ring registratorn (Anders i Skövde) och prata med honom. Uppgifterna lämnas endast ut till veterinärer och polis, så ni får försöka lösa den biten mellan er.