Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 1270 ggr
dorkey
0

Bra foder?

Är detta ett bra och nyttigt foder till illrar?

Ingredienser:

Fågelkött (40%), havre, soja, fiskkött, kalkonkött (5%), potatisprotein, linolja (2%), vitaminer och mineraler.

Analys:

• Protein 36%
  • Fett 19%
  • Fibrer 2%
  • Aska 8%
  • Vatten 10%
  • Vitamin A 20000 iu/kg
  • Vitamin D3 1500 iu/kg
  • Vitamin E 200 mg/kg
  • Koppar 15 mg/kg

AlbaStiffler
0

Vad heter fodret?

Står inget om kolhydrater eller mängden havre. Men jag antar att havre är näst största innehållet i fodret iom att det står 2a. Är dålig på att analysera och brukar köra på de foder jag känner till är bra. Så nån annan får analysera. Men proteinhalten och fetthalten såg ju iaf ok ut.

*spanar efter Åsaf som brukar va duktig på sånt här väl*

Braindead
0

ska inte illrar ha Taurin i sin mat?

bnoffan
0

Sen är det bra att tänka på att bara för att ett foder ser bra ut på pappret är det inte säkert att det fungerar bra för just din iller!

NoraDede
0

Ja taurin är ett måste i iller fodret till illern det har iaf jag fått lära mig av alla på denna sida

MissFerret
0

Jo iller och katt ska ha B vitamin dvs taurin i sitt foder… kan inte se att detta foder innehåller detta. Det är därför som man använder kattfoder om man inte får tag på illerfoder.

Braindead
0

Jag ger min iller IAMS som är för kattungar, den innehåller allt sånt.

Men jag förstår inte varför illrar ska ha Taurin som är uppigande, när dom redan är spralliga djur.

smurfb
0

Taurin är inget B-vitamin. Taurin behövs för att illrar inte kan producera det själva i kroppen. Taurin har dessutom ingen uppiggande effekt utan sänker snarare blodsockret.

Finns massa info om taurin för den informationstörstande, prova google Räcka ut tungan

Braindead
0

Näe att Taurin inte är B-vitamin vet jag.

Men Taurin är ju uppigande för oss människor, eller har jag fel där med? Generad

Haha, kanske ska kolla där ;)

MissFerret
0

F…låt jag menade Tiamin… blandade ihop dom två… men Tiamin är livsnödvändigt för iller och det Finns i B-vitamin

Braindead
0

#9 det har jag inte hört talas om?

Vad har det för påverkad hos illern?

MissFerret
0

Tiamin, eller vitamin B1 som det även kallas, är ett viktigt koenzym vid ämnesomsättning av kolhydrater och är viktigt för normal funktion av hjärnan och centrala nervsystemet. Tiamin reglerar också hjärtfunktionen och pulsådrornas spänningstillstånd, verkar svagt vattendrivande, förbättrar inlärnings- och uppfattningsförmågan, reglerar magsäckens saltsyreproduktion och främjar tarmens peristaltik. Vidare har tiamin inflytande på lever och bukspottkörtel

MissFerret
0

Bukspottskörteln

Utsöndrar enzym till tolvfingertarmen som deltar i nedbrytning av födoämnen. Bland annat lipaser, proteaser, amylaser och nukleaser.

Faxlin
0

Jag tycker inte det där låter som ett bra foder för illrar. Oavsett vad det heter :-)
Men det är inte ett bra foder då det saknas livsnödvändiga saker. Och de kommer få svårt att må bra med det innehållet.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Robinsnel
0

Jag tycker det ser hyfsat ut (för att vara ett torrfoder). Jag har sett illerfoder med sämre innehållsförteckning. Det lär också innehålla taurin med tanke på att det är 40% kyckling i ;). Dock är det inte alltid de skriver med taurin på innehållsförteckningen

Annars är det låg halt fibrer, vilket är bra.. Bra proteinhalt (iofs kan en del av det vara från sojan, vilket inte är helt lyckat).. Lite mer fett dessutom hade inte skadat…

Detta som utblandningsfoder skulle nog funka, men det finns ju betydligt bättre torrfoder. Helst med lite råa kycklingvingar också så klart ;) 

Det ser inte ut att vara nån "billig" kattmat iaf.. Jämfört med typ friskies är detta tusen gånger bättre…

Vad är det för märke?

dorkey
0

Det heter Frankie Ferret, kostar 58kr/kg

finns på http://www.zoosajten.se/ 

Beskrivning:

1 kg/ förpackning 

• Fullständigt foder till Iller
  • Fågelrikt recept med kyckling och kalkon.
  • Inne håller Taurin- nödvändig amminosyra för Illrar.
  • Krispiga bitar vilken är utformade för att motverka karies.
  • Linolja för att få en bra pälskondition.
  • Hög smältbar och nedbrytbar.

Robinsnel
0

Jämförde lite med de andra illerfodren i artikeln som Madde skrivit. Lite kul att detta foder har nästintill exakt samma värden som ett av de flesta illerägares favoritfoder Ferret Complete, och blir anmärkt som ett dåligt foder… whoa?Förvånad

(edit: madde hade skrivit artikeln, inte åsa)

Robinsnel
0

Angående B-vitaminer tycker jag ni verkar vara lite ute o cyklar.

PROTEIN består av drygt 30 aminosyror (som kallas b-vitaminer) varav åtta är essentiella (för människor). Ett fullvärdigt protein innehåller dessa åtta. Animaliskt protein är alltid fullvärdigt. Är det dessutom från fågel är det ett av de bästa proteiner för illrar (i sin sammansättning av aminosyror). 

Alltså: B1 är en del av fågelproteinet detta foder innehåller. Kan även tillägga att en till anledning varför kyckling är så bra för illrar är den höga halten taurin.

NoraDede
0

#16 där håller jag med robin.

men nu vart det tyst i klagandet i tråden oxå haha

ViktorMarina
0

Jag skulle inte köpa det fodret, tycker det är för lite fett och lite för lite ingredienser för att det ska kännas bra..

www.teba.nu kan du beställa Totally Ferret, vilket är ett kanonfoder! Sen säljer www.amhs-illertorg.se Vitalin, vilket också är kanon.

JossanH
0

#19 ja, jag gillar vitalinet.. tycker, som flera andra, att totally ferret verkar vara lite starkt för många små illermagar. När jag inte blandar ut det utan kör det rent blir dom inte bra i magen..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

#16: Jag ger inte Ferret Complete heller :-)
Så det beror nog på vem man frågar det där :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

dorkey
0

Det kan inte bero på att du byter fodret så hastigt bara? det kan göra de flesta magar lite oroliga.

bnoffan
0

#22 Jag hade Totally Ferret i ½ år och det blev inte bättre utan det var löst i magen nästan konstant!

AlbaStiffler
0

#22> Mina illrar klarade inte heller av totally ferret, trots att de hade en hel säck att vänja sig vid. Mina äter vitalin istället som funkar bra på mina. Dock har jag hört om andras illrar som är precis svärtom, sominte klarar vitalin, men som mår mums med totally ferret… hehehe…

Thompa
0

så, vilket torrfoder bör man ha och vart köper man det?

sarae
0

#25 de flesta tycker väl olika, men i min mening så är det bästa Vitalin (köps hos www.amhs-illertorg.se), totally ferret (www.teba.se) och möjligen ANf illerfoder som säljs i vissa butiker, sen finns även Ferret complete från james wellbeloved (viktigt att det är från jwb, finns ett annat med samma namn, men det är kvalificerad skit)

Sarah
0

Själv tycker jag att Orijen kattman är det bästa. Det är inget spannmål i det och illrarna är jättefins på det.

Sarah
0

Alternativt APD kattmat.