Sjuk häst
Vet att det är fel tråd, men behöver lite uppmuntran av er ändå.
Jag har hittat min ponny sjuk i hagen. Distriktsveterinären konstaterade att det var akutfång. Hade ingen aning om att de kunde bli så sjuka så snabbt. Stackars min lilla tös vad hon har ont i hovarna nu. Tydligen är det inte ens säkert att hon svarar på behandlingen så att vi kan få henne kvar hos oss.
Vi får se vad som händer nu under veckan i alla fall. Jag är så ledsen.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Nej……nu räcker det med otur för dig Åsa…..hoppas tjejen blir bra!
Amor vincit omnia

Åsa, nu får du sluta att ha sån otur! Krama henne hårt så blir det nog bra..

Det låter inte som om det är säkert att hon blir det. Jag är så jävla nere nu så ni kan inte tro. Jag kommer få åka skytteltrafik till henne nu om hon ska ha någon chans över huvudtaget. Men hon är värt allt och lite till.
-eM- om hon blev bra av kramar skulle hon vara kärnfrisk nu. Det tycks inte hjälpa alls, men det kanske visar henne att jag lider med henne i alla fall.
Audiatur et altera pars
Stackars dig åsa vilken otur du har!! TÄnker massor på er och skickar massa krya på dig kramar till totton! Håller alla tummar och tår för att detta kommer gå så bra!! MASSA KRAMAR
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Åhnej, vad hemskt med fång! Jag har sett en fångponny en gång förut, och man känner sig verkligen maktlös när man ser hur ont dom har. :(
Jag lider med både dig och ponnyn, Åsa.. Tänker på er.

vi håller tummen här i viskafors för er bägge.
hoppas att det löser sig.
kram

tänker på dig här med
Tar eländet aldrig slut. Håller med om att det varit mer än nog för din del. Hoppas det går att klara henne, dom var så fina båda två. Kram ammi
Håller tummarna att din häst blir frisk. Som sagt din otur måste vänta till tur snart. Tänker på dig Åsa. På dig och hästen.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
usch, stackars liten… håller med alla andra, du Åsa har haft nog med otur så att det både räcker och blir över!!! Men du är en fin djurvän som verkligen bryr dig om dina djur, vi håller tassar och tummar att den lilla snart mår bra igen!!!! - Håll oss gärna underrättade om hur det går.. *många kramar*

Ja, precis!
jag började nästan gråta! omg….
vad har du Åsa gjort för att förtjäna detta? :'(
lite knepigt att trösta såhär över iFokus och msn, men jag säger bara: Jag tycker grymmt synd om dig nu alltså! Vi som sagt håller tummar för er att det kommer att gå bra på behandlingen, usch, jag tänker på er Åsa!
måånga tusen kramar och mer !

Nu har jag precis kommit från stallet. Hon har fått liiite hö och sedan har jag haft hennes ben lindade med isbandage. Detta ska upprepas i morgon bitti och i morgon på middagen och i morgon kväll. Så ni får ha liite överseende om jag kommer vara sporadiskt hos er. Kommer in korta stunder och försvinner igen. Men det blir många istället. ;-)
Audiatur et altera pars

Det är lungt Åsa!
gör allt för lillan nu! hoppas det går bra!
många kramar!

Japp, nu försvinner jag ett tag igen. Ska upp och ge henne liiite hö och första omgången kall bandage. Så lite medicin också. ;-)
Syns senare.
Kram
Audiatur et altera pars

Tråkigt att höra, hoppas hon blir bättre snart!

Ja, men vad bra Åsa! du får pyssla om henne riktigt mycket nu ;)
vi höres, jag ska till min kompis häst idag, så jag loggar in senare ikväll kram!

Ja, nu har man tagit förmiddagen med henne. Sedan blir det att fixa lite hemma, så är det dags att åka tillbaka sedan.
Jag hoppas det hjälper henne i alla fall.
Audiatur et altera pars

Okej, vad bra =)
ja det får vi hoppas både för dig och henne :) men fånf brukar lösa sig i "slutändan". Så vi får hoppas att du har tuen med dig !
kram
Håller tummarna att allt går bra för dig och ponnyn

yes!
Åsa, hur mår er lilla ponny nu? Hoppas att det börjar ljusna iaf, även om det är en bra bit kvar innan hon är helt bra.

Hon är faktiskt lite piggare. Börjar märkas att hon svarar på medicineringen. I gårkväll försökte hon smita ut ur boxen för att komma till höbalarna. ;-)
Så visst är hon piggare. Det märks också på hennes ögon att hon är lugnare liksom. Ävom om jag vet att det beror på smärtlindringen.
Hennes hovar är inte varma och hon står och går inte lika dåligt längre. Hon kan ta sig upp själv också utan hjälp av mig.
Dock ligger och vilar hon mycket vilket jag tycker är bra. Så i gårkväll mockade jag nästan hela boxen medans hon låg och vilade där. Men var ju tvungen att be henne resa sig för att jag skulle kunna mocka under henne och för att fylla på med spån.
I går försökte hon till och med sparka med hovarna för att jag inte skulle lyckas sätta dit kallbandagen på henne. Så visst även det ser jag som positivt. Lite knäpp är man nog. Men det bjuder jag på. ;-)
Audiatur et altera pars
Låter trevligt att det verkar gå åt rätt håll och damen börjar visa lite temperament igen.

#23: Ja det har hon ju gott om i vanliga fall, så det ser jag som ett friskhetstecken. Även om jag hoppas att hon kan bli lite trevligare efter denna sjukdoms tid då hon faktiskt har möjlighet att se att vi hjälper henne liksom.
Audiatur et altera pars

ååh vad roligt att höra Åsa :D
vad skönt för er alla! :D
*S* Hoppas kan du ju alltid…ska väl hoppas lite me dej.

#26: haha, ja det sista som överger mänskligheten är ju hoppet sägs det- hihi
Audiatur et altera pars
Vad skönt Åsa att den lilla är på bättringsvägen! visst är det lite lustigt att man kan bli så himla glad över att se knepiga (läs jobbiga
) egenskaper hos sin älskling, som visar att han/hon är på väg "tillbaka" till sitt gamla jag =)

I dag så visade hon sig vara piggare ändå. Hon ville bli kliad av oss så jag ställde mig och kliade henne medans hon var snäll och tackade mig med att klia tillbaka. hihi
Audiatur et altera pars
Roligt att höra att det går åt rätt håll. :-)

Ja, nu ska det bli intressant att höra vad veterinären säger i morgonbitti. Ska ringa henne för att lämna en rapport på hur hon svarat på medicinen så får vi se vad hon säger. Spännande är det i alla fall.
Audiatur et altera pars
Hur har det gått??? Åker som sagt till jobbet nu men inte fel att höra så fort man kommer hem vad som hänt. =)) Håller tummen att allt är bra. Tänker på dig åsa.

Japp, så har jag pratat med veterinären. Hon sa att hon tyckte det lät som om Dixi har svarat jättebra på medicineringen och våran behandling. Tydligen ska detta vara något positivt att hon svarat så snabbt. Vad som gäller nu är att vi inte har brottom med att få ut henne utan att hon får den tid hon behöver inomhus i sin box.
Så här skyndar vi extremt långsamt kan jag lova. Jag fortsätter med behandlingen med medicinen och dessutom med kylbandagen. Detta med bandagen var inget måste men kunde hjälpa henne att må bättre så då kör vi på det. ;-)
Ska ringa veterinären igen om en vecka så fredagen den 9:e ringer jag dit. Så ska vi göra upp om när veterinären ska komma ut. Antagligen kommer hon samma dag. Skönt att få henne kontrollerad av vetrinär som bättre kan se hur vi ska gå vidare med henne. Eventuellt kommer hon behöva specialskor pratade vi om när hon var här sist. Nu lät det som att det kanske inte skulle behövas då hon blivit så bra.
Ohh, jag hoppas att detta håller i sig. Vill att min tös ska bli frisk.
Audiatur et altera pars
Vad skönt att det går framåt! Vet du om det har blivit en hovbensrotation eller klarade hon sig från det?

Verkar som om hon klarat sig. men veterinären har ju inte varit ute än. Hon kommer nästa vecka. Men benen ser helt okej ut. Raka och fina. Hovarna ser också bra ut. Så jag håller tummarna för att det har funkat bra. Veterinären trodde att hon skulle klara sig eftersom jag sökte veterinär och hovslagare så snabbt. Så jag kan bara hoppas.
Audiatur et altera pars

Vad kul allt det går bra! nu är det baara att hoppas att det håller i sig som sagt! =D
men det skulle väl inte finnas någon som hällst risk att det "kommer tillbaka" !?

Fång kommer ofta tillbaka som ett brev på posten.
Men det låter i alla fall positivt för framtiden. ;-)
Audiatur et altera pars

jaha! =/
ja, men vad skönt da :D bra bra :D

Japp, super bra är det. Enligt två skilda veterinärer. Både hon som varit ute och träffat henne och en nere på Ultuns så finns chansen att hon kan gå på sommarbete nästa sommar om jag har tur. Eftersom det inte är gräs som framkallat hennes fång. Men jag kommer ha ruggig koll på Flisans mat kan jag lova.
Audiatur et altera pars

ååh är det Flisan som blivit tsatt för dnna insedent? :( hon är cacker måste jag säga!
men vad var det då som orsakade hennes fång? =/

Det är Dixi som fått fång, och hon har fått det av att hon har nallat av Flisans mat. Bytte matsort till Flisan nu för att hon inte skulle rasa i hullet totalt när det börjar närma sig fölningen eftersom hon har svårt med det i vanliga fall. Detta foder framkallade således fång hos Dixi.
Audiatur et altera pars

Nej, men gid vilken osis! men vad skönt att det är nu på bättrings vägen! Kan bara säga det 
Kanon att dixi är på bättringsväg. =) har tänkt på er idag.

Tack, ni är ett otroligt stöd för mig.
Audiatur et altera pars
Hej Åsa, jag vill lägga mig i lite här också! Vad skönt att pållen mår bättre -det måste vara en Jättelättnad!!
Och efter allt du har råkat ut för! Jag tror detta var vändpunkten. Nu kan det bara bli bättre och bättre! Det kan inte finnas så mycket otur för en stackars människa.
Jag håller tummarna för att Dixi blir kärnfrisk igen!

#45: Vad gulligt av dig. Skönt att höra och jag har haft lite otur på sista tiden så jag hoppas du har rätt och att det vänder nu. ;-)
Audiatur et altera pars

det gör det nog :)