Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 928 ggr
smalltowndude
0

Blöter ner!

Min Pysen har börjat med något väldigt underligt, oftast på nätterna, men också på dagarna. Han flyttar sin vatten skål, drar iväg med den så att det blir blött överallt, han gör aldrig detta med matskålen, bara vattenskålen.

Någon som har en iller som gör samma sak, eller någon som vet varför han gör så?

AlbaStiffler
0

Kallar du det underligt? Mina illrar sysslar med detta, samt plaskande i vattenskålen säkert 10 ggr / dygn… hehehe. Eftersom de tycker att det är sååååå roligt så låter jag dem hållas och har vattenskålen i badrummet där de kan plaska järnet utan problem. Skaffa en större och lite tyngre vattenskål, som de kan busa i utan problem, jag lovar att din iller kommer älska det!

[jenkass]
0

haha ja Tuuva brukar göra så

Ceciliaolucifer
0
Faxlin
0

*Asg* Helt underbar bild Cilla.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Lenore
0

Ludde bokstavligen älskar att dra iväg med vattenskålen! Det gör han i stort sett varje gång han ska dricka. Gulligt värre. :)

parranassen
0

min gör också så.. fast nu har ja en jätte tung vattenskål.. men kul ändå och kolla på hur han kämpar och kämpar för att flytta runt på den.

skrollan
0

groggie gör så heal tiden.

Fruttisen
0

Mina tror typ att det finns något intressant i botten på vattenskålen så fort det har fyllts på med nytt vatten…

[tiiia]
0

det är nog så typiskt iller som det kan bli :D Här hemma har vi numer vattenflaskor till killarna för att slippa fuktskador mm på golven. inte så kul att trampa i stora blöta fläckar på golvet på morgonen heller kan vi påpeka :)

LiindaLarsson
0

hahaha min gör så alltid hin välter skålen haha men jag tycker det är sött jag skaffade en skål som är tung och jätte fin som hon inte skvättar nå vatten als med nåmera..

smalltowndude
0

Jaha, okej, då var det inget som bara Pysen har fått för sig :) Tack för svar.

Nea
0

#11 Nej, inget som bara pysen gör, vi har en mindre sjö i köket varje morgon. Då har vi inte en iller som drar vattenskålen utan två. Även om det är nytillskottet som är expert på det. Han lyckas lyfta vattenskålen både över brickkant och tröskel till hallen. *suck*

TottsiGirl
0

Har samma problem hemma men när ja då skaffade en tyngre skål så roar dom sig med att antingen bada i den eller att gräva ut altl vatten så köket e sjöblött så numera kör ja oxå på stora vattenflaskor och det funkar över förväntan..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

sarae
0

hade samma problem här..men då skaffade jag en vatten fontän ;)

Aviendha
0

Haha, detta sker jämt när Phoenix passerar skålen, så jag har ställt den i badrummet, annars hade jag fått totalrenovera för länge sedan =) Vattenflaskor funkar utmärkt.

Som jag fattat det måste vattnet ha rörelse för att ens gå att dricka, går inte skålen att rubba, ska det grävas i vattnet så de skvalpar, först då kan man dricka igen…

Tesan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Egon gör inte så men Roland är helt hopplös…

smalltowndude
0

#14 Funkar det då? För jag såg nämligen en vattenfontän hos en djuraffär, som var för katter. Funderar på att köpa den.

Sarah
0

Jag har två grymma tips.

Ett: Ge dem en balja att dricka ur. Mina har en tioliters balja som vattenskål. Underbart. Inga blöta golv och inga utvälta vattenskålar.

Två: Från Johannah, Cocerspanielskål. Det är en vattenskål som ser ut som en kon. Kostar ganska mycket (bet 200 för min) men garanterar torra golv. Gå inte att gräva i den. :) Har en sån på nedervåningen där både katter och illrar är.

Sarah
0
Sarah
0

Men, se till att illern bottnar om de står på bakbenen i baljan så att de kan ta sig ur om de badar eller ramlar i. Kanske inte att rekomendera för valpar. Då är spanielskålen mycket bättre.

sarae
0

jag har ny köpt underlägget till catit fontänen. Kanon! efter det så e det inget mera spill, de kan inte rubba fontänen!

smalltowndude
0

#20 & #21 Okej tack, för svar :)

Robinsnel
0

En hundvattenskål på ställning är vad jag rekommenderar för att slippa skvätt…