Dålig matte?
Är jag en dålig matte om jag vet att kött är det bästa för mina illrar men helt enkelt inte klarar av att ge dom barf? Inte på grund av köttet utan på grund av mina svårigheter med rutiner. Jag har helt omöjligt att hålla reda på saker och komma ihåg grejer, att ta fram kött ur frysen te.x. Jag har väldigt oregelbundna tider då jag är sjukskriven och har diverse möten, läkarkontakter och annat så maten serveras aldrig samma tid två dagar i rad, detta ger förbannat hungriga illrar.
Jag har också två köttätare och en köttvägrare nu och jag har alla ihop så Elliott måste ju serveras torrfoder för att inte dö av hungerplågor, problemet då blir att dom andra käkar upp hans mat eftersom dom står över honom i rang och dessutom alltid är jättehungriga (Elliott äter lite mer sällan) vilket ger att jag har två illrar som äter upp all mat och en som får lite då och då…
Sen är jag faktiskt inte helt hundra hemma på barf så jag känner mig osäker på att dom får i sig allt dom behöver och speciellt Valle eftersom jag vet att Belsebub snor allt med ben i och vaktar det med sitt liv.
Så är jag en dålig matte om jag går tillbaka till att ge alla illrar torrfoder och kyckling någon gång om dagen/per vecka istället?
Du är absolut ingen dålig matte! Dom får ju iaf mat ;) Jag tycker det är helt okej att ge torrfoder och kyckling någon gång i veckan istället!
Ingen dålig matte… Tror många av oss "halvbarfar" nu. Här är torrfoder framme för jämnan, men det är bara nova som äter det när de andra får kött morgon o kväll.
Jag tycker du verkar vara en mycket bra och omtänksam matte!
Jag ger mina illrar endast torrfoder på instruktion av deras förra ägare som sa att de inte gillar något annat. Men jag lägger alltid massor med mat i flera skålar och lägger fram nytt innan det gamla är tomt… också enligt instruktion då jag fick höra att illrar måste ha mat tillgängligt hela tiden. Gör jag fel i det? (Kanske därför de är tjocka som igelkottar…
)

satt och funderade på en sak. Dom som ger hel fågel till sina illra. Hur har dom lyckas fått tag på den? har dom tagit en ute på gatan eller? =P
vill väldigt gärna vänja mina illrar med att äta rått (allså med blod och senar och hela kittet). Mina äter nu bara lite råkyckling som är färdig stucket.
Tror att grannarna skulle tro att jag var tokig och jag försökte fånga fåglar på gården =)
(sorry om detta blev ett inlägg vid sidan av)

tja dom behöver helt uppenbart inte mat hela tiden, mina har inte dött under den tid dom nu fått bara kött och då mat tre gånger om dagen
Jag tycker inte du är en dålig matte för att du inte barfar.
Skulle man vara en dålig matte för att man ger ett bra torrfoder istället för barf så skulle vi vara mååånga som var dåliga mattar och hussar.
Sara

För att inte tala om alla dåliga illrar som tror att de är veggosar och vägrar äta/smaka kött… Mina gör kräkljud när jag bara visar den kött, precis som värsta barnsliga ungarna… *grrr*
Tsss.. Bus stenvägrar att ens smaka på äggula. *mkt dålig iller*
Sara

#6 jo fast samtidigt så känner jag att det är bäst för dom, och vill ju göra allt för mina småttingar.. det är där det känns lite dåligt
# 9 Det bästa för våra illrar vore att bo i en skogshydda långt ute i norrland med naturligt levande föda för att slippa avgaser, rengöringsmedel osv samt att vara okastrerade för att slippa binjureproblem.
Tror du gör ditt allra bästa för dina illrar även om du inte ger barf, så försök att inte ha dåligt samvete för det behöver du verkligen inte ha.
Sara
#10: Samma gäller kanske för vad som vore bäst för husse/matte också… 

#3, Nej du gör rätt, illrar ska ha mat tillgängligt hela tiden! Pga sin snabba matsmältning, det går fort genom systemet :)
Jag har oxå käk framme hela tiden. Skulle det mot förmodan börja ta slut och det bara är småbitar kvar så låter illrarna mig få veta det mycket tydligt.
Sara
Lite fundering här från mig, vilket inte har diekt med tråden att göra men med barf. Jag är ju ingen illerägare (änn i varje fall) så jag kanske har fel. det låter som om de ofta är problem att få illrar att äta kött, jag antar att det gäller de som har lärt sig äta torrfoder från de var små. När det gäller hundar, ett sorts djur där jag är betydligt mer hemma på, där brukar det visserligen inte vara problem med kött men med vissa andra sorters mat. Folk brukar helt enkelt säga att det enklaste sättet att få dem att äta något är att inte erbjuda något annat, äter de inte köttet så får de gå hungriga. så länge djuret är friskt svälter de inte ihjäl sig själv. Efter ett tag äter de det. Hur kommer det sig att man inte verkar göra så i illerkretsar?
#15 Illrar är envisa, och kan i vissa fall faktiskt matvägra även om de är hungriga. Illervalpar får lära sig när de är små, vad som är mat och vad som inte är mat, så många illrar vågar inte testa något "främmande" i vuxen ålder. Alltså en iller som äter torrfoder som får bara kött framlagt förstår kanske inte att den har fått mat som den kan äta.
#15 illrar är som hanna säger 1000 ggr envisare än en hund. Jag har snart kämpat i ett år med att få 3 av mina att äta kött…de trorfortfrande att jag vill ta livet av dem. och då har jag ändå tagit bort maten helt för dem och bara serverat kött…vissa ilrar har jätte lätt för att gå över på kött medasn de allra flesta tycker att det är riktigt läskigt