OT. jävla praktikplats
Har praktik nu sen en vecka tillbaka, är på en restaurang eftersom jag går hotell och restaurang i skolan.
Igår när jag kommer dit får jag veta att idag fredag, så kommer jag inte få någon som helst hjälp, eftersom jag ska ersätta en annan tjej som inte kan komma då hon ska flytta.. jobbar 16-22 idag, vilket innebär eftersom det är fredag att det kommer vara grymt mkt folk där. Det är tredje gången som jag jobbar kväll där, första gången var det bara avhämtningar, inga problem. Igår var det 4bord bokade och en massa avhämtningar, avhämtningar inga problem, 3 av borden var inte heller något problem, så länge som de beställde mat, det sista bordet klarade jag inte av.
Tycker det är grmt jobbigt att vara ny någonstans och sen kommer gäster som ska krångla till sin beställning så in i vassen..
Men men, de andra borden funkade som sagt hyffsat tills jag skulle slå in vad de åt och drack i kassan.. hur gör man?! 
Det löste sig iofs efter mkt hjälp, idag kommer jag inte ihåg hur man gör
..
Och notan ska man inte prata om.. den har jag absolut ingen aning om hur man gör med, speciellt inte om de vill betala var för sig, vilket tyvärr många vill.
Känns som jag inte kommer klara denna dagen då jag måste kunna allt, och ite kommer få någon hjälp.
Och jag tycker verkligen inte om "chefen" som tror att han kan använda mig som gratis ersättare, vilket bryter mot lagen för praktikanter.
Vill verkligen inte gå dit idag 
jag hade lätt skitit i att gå dit..men det beror ju på hur viktig praktikplatsen är…
jag hade sagt som det var… att du inte kan kassan vilket leder till att du känner dig osäker inför hela situationen.. De måste ju ändå chefen och de andra ta hänsyn till om dom är värna om sina kunder…

#1 den är ganska viktig då det hänger på mitt slutbetyg och kanske extra jobb, sommarjobb och fast anställning efter sommarn =(
#2 har försökt förklara för chefen, men han vill inte förstå och de andra säger bara att jag borde ha lärt mig den nu och att jag måste kunna idag för de kommer inte ha tid att hjälpa mig. 
Usch vad jobbigt! Jag tycker att du ska ringa till din lärare och berätta hur det ligger till, att din chef utnyttjar dig på detta sättet! H*n kanske kan hjälpa dig att förklara för din chef att du inte kan förväntas lära dig detta på bara några få dagar! Stå på dig!

Funderar på att ringa till dem, men vet inte vad jag ska säga.. en klasskompis ringde nämligen och allt hon fick veta var typ knip käft och lid eller hitta ny prakikplats men vi kommer inte hjälpa dig =(
Ring dem ändå och stå på dig! Säg rätt ut som det är. "Min chef utnyttjar mig som gratis arbetskraft och jag får inte det stöd som jag behöver. Jag kan omöjligt lära mig allt detta på bara några dagar."

#6 mjo får ringa på väg till bussen, blurk jag vill verkligen inte dit just nu =/
men varför vill du ha extrajobb, sommarjobb eller fast anställning på ett ställe som behandlar dig så? Spelar ingen roll hur bra man tycker om en viss typ av arbete ås länge man inte går överens med jobbarkopisarna så kan det var pest att gå dit. Tycker me du ska ringa ksolan o kräva att få komma till ett normalt ställe. De ska inte ha praktikplatser på ställen som är sånna, fy.
Nej det känns verkligen inte bra att åka till ett jobb man inte trivs på. Jag har likadant just nu. :(

Sånna kan man anmäla! Du ska lära dig med en speciell handledare, inte "jobba" som vanligt precis. Ta kontakt med skolan & berätta om ditt problem. Lycka till!
Jag går också hotell och restaurang plus att jag jobbar nästan heltid efter skolan på olearys här i gällivare. Du får räkna med om du har praktik på ett hotell eller på en restaurang så kommer man inte få lika mycket handledning eftersom att det finns inte så mycket tid till det. Det är jobbigt till en början, men så är det bara. HR är inte en sån jobbig linje, men i verkliga livet är det tufft och stressigt. Hoppas att det går bra. Du ska se att du lär dig tillslut. =)

#8 det var de som sa att jag kunde få det om jag "skötte" mig, och en pappa som tjatar som fan på att jag ska hitta ett extra jobb, han tycker att det är en bra plats för mig att vara på, eftersom jag kan åka med honom hem efter jobbet isf.
#11 jo jag vet att linjen är ganska slapp egentligen.
Det löste sig sen iaf, 4 av borden hade avbokat, så fick ta hand om 6bord, var inte så mkt folk idag heller för en gångsskull tydligen, bara en massa avhämtningar, slängde nog i väg ett 100tal avhämtningar på 1,5h. då var det jobbigt och man kände sig mest i vägen hela tiden.
Chefen hjälpte mig en massa efter att ha förklarat för honom att jag kunde någonting i princip.
och bara så att alla vet; Sambal Olek i sår gör grymt j*vla ont.

Bara en liten fråga…. har för mig att restauranger inte får ha praktikanter under julmånad på kvällar på grund utav att det är så mycket beställningar med julbord så det inte ska utnyttjas.. Min kompis brukar ha praktikplats på ett ställe men denna månad får hon betallt på grund av att de inte får proa nu…. Kanske har fel men har för mig att hon nämt något om d…
"Chaos is a friend of mine."

#13 det får de nog visst, iaf här i jönköping.. fast på den restaurangen osm jag är på har de bara ett alternativt jjulbord, vilket består av förrätt och mangolisk buffé, inte alls många som äter av den dock =/
I skolan fick vi veta att vi skulle ställa upp på så mkt julbord som var på kvällarna som möjligt, för att det var bra erfarenhet

Älskade troll: du är en duktig tös. Det vet du!
#0 lev med det eller byt praktik plats. Det låter kanske hårt. Okej du har det genom skolan, men du ska faktiskt inte bara stå i ett hörn och titta på heller. Jag hade praktik på ett äldreboende i 6månader, inte sjuttan kunde jag stå i ett hörn och bara titta på när andra jobbade, jag gjorde allt som de som arbetade där på riktigt gjorde, lika många timmar, exakt samma jobb - trots att det var praktik.Tog eget ansvar och det resulterade i att jag fick sommarjobb och vikariat. Tre andra tjejer som hade praktik fick varken sommarjobb eller vikariat där, för de vägrade göra något.
Har även haft praktikplats i en idrottshall i tre månader, fick då flertalet gånger hoppa in som vikarie och ha egna lektioner.
Men om de vill att du ska "ersätta" ngn som är hemma och är sjuk, kräv betalt, stå upp för dig själv och säg att om du ska göra hennes jobb för att hon inte är på plats så ska du ha samma lön som hon skulle ha fått för de timmarna, annars går du hem och då får de klara sig själva.

jag vet att butiker och resturanger INTE får ha praktikanter arbetande gratis under julrushen. vet inte exakta datum när det börjar och slutar, men jag har för mig att det är hela december.

låter som att du var en vikarie då du jobbade för någon som inte kunde komma.. detta innebär att du måste få betalt fast det är en praktik. en praktikant ska obsavera och inte jobba fullt ut men ädå jobba fast inte på egen hand om du förstår vad jag menar.. du jobbade och ska ha betalt.. dom kan inte sätta så mycket press på dej som dom verka göra.. stampa klacken i golvet och skrik till!!!! min åsikt iaf man ska visa framfötterna men inte låta sig stampas på.