Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 2965 ggr
sarae
0

SOS AKUT!!!

behöver recept på näringslösning nu!

det är akut!

Nettan
0

här!!

Theres
0

vad har hänt? :O

golf.ifokus.se

Norrskenets
0

Vad är det som har hänt?!Ledsen*orolig*

Soffi
0

usch, hoppas allt går bra!

Norrskenets
0

ingen som vet vad som har hänt? är så orolig nu juh =´( hoppas hon kommer att skriva snart vad som har hänt

Faxlin
0

Jag vet. Men jag låter de komma in och berätta själv när de orkar.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Vattunalle
0

call the vett

AlbaStiffler
0

*håller tummarna* Låter inte så kul…

Bikarbonat, det är väl bakpulver va? Vad är det bra för?

Jag gjorde "näringslösning" till min stackars sambo som drack lite för mycket sprit på en kräftskiva i helgen. Ställde flaskan med dricka bredvid sängen och när han drack det på morgonen höll han på att kräkas (igen, han hade redan hängt ut genom bilfönstret på vägen hem och kräkts *flin*). Men jag ansåg det bättre att inte berätta om min blandning innan han drack det, för då hade han inte ens smakat…hahahaha…

Åter till allvaret, hoppas allt är bra Sarae!

Xannadu
0

Jo det är ungefär samma sak men det är mängden som skiljs åt. Så bäst är ju att använda Bikarbonat eftersom det är de man har med i reseptet så att det blir rätt

Bikarbonat kan ersättas med bakpulver men ta då lite större mängd bakpulver än angiven mängd bikarbonat (eftersom bakpulver är utblandad bikarbonat). Bikarbonat är ett vitt pulver som ser ut ungefär som salt. I små mängder är bikarbonat bra för matsmältningen. I Sverige är bikarbonat ett godkänt tillsatsämne och har beteckningen E500.

skrollan
0

ger man detta i brist på näring om man inte får i dom vatten`?

AlbaStiffler
0

#10> Om de är uttorkade ger man dem näringslösning. Kan vara när illern är sjuk eller har feber och dricker/äter dåligt. Eller om den tex är dålig i magen/ghar diarré/spyr, så att den därmed får vätskebrist. Då kan det vara bra att få i illern lite socker och mineraler (salt). Bikabonaten måste ju funka precis som samarin, som ju innehåller bikabonat, det lugnar ner och är är tydligen bra för matsmältningen (enligt #9).

Om man nyper illern i nacken, och skinnet inte slätar ut sig/går tillbaka som det normalt gör så kan illern ha vätskebrist. Testa att dra ut skinnet i nacken när den är frisk så ser du hur det ska se ut, bra att veta…

AlbaStiffler
0

Man kan behöva ge det med plastspruta ner i halsen, om illern vägrar dricka själv…

Nettan
0

I och med att det är dextropur i så brukar det bli sött och gott så att illern gillar det.

Jag har droppat i några droppar vetegroddsolja också för att få till den där goda lukten för illrarna.

Denna kommentar har tagits bort.
Norrskenets
0

fortfarande oroligGenerad

sarae
0

#15 läs tråden Trollvalpens rigel örjan…

sezierra
0

Vad är dextropur och var hittar man det? Fanns det inte ett annat recept på näringslösning?

Saaba
0

#17 druvsocker. Du hittar det i mataffärer.

Norrskenets
0

#16 såg den, beklagar verkligen =´(

skrollan
0

oj, vet inte ens vad allt detta är. Men det finns så att man kan köpa i matbutik allt iaf? vad är, bikarbonat & dextropour? :)

Saaba
0

#20 dextropur är druvsocker. Bikarbonat hittar du bland kryddorna i affären, det är bra för magen. Inget av det är dyrt men mycket värdefullt att ha hemma vid t.ex diarré eller uttorkning :)

sarae
0

#20 dextropur är fruktsocker. bikarbonat finns i bakhyllan.

skrollan
0

okej, men det ska jag köpa hem imogon när vi ska storhandla :) men är detta em balndning bara för djur eller även människor? mlåter inte gott :P

Saaba
0

#23 Du kan nog ta dig en slurk du med :)

skrollan
0

#8  varför fick din man en dos för? =)

sarae
0

#25 det hjälper mot baksmälla. men då bör man helst köopa vätskeersättning resorb från apoteket

skrollan
0

aha, ska jag ge sambn min också =P

MissFerret
0

1 liter vatten, 7 tsk socker och 1/2 tsk salt

skrollan
0

är den en annan blanding av näringslösning?

MissFerret
0

#28 är precis vad veterinärerna använder i droppform… Jag har blivit rekommenderad att använda detta till mina djur. Det är från början ett recept till magsjuka barn, så att de inte får vätskebrist.

skrollan
0

okej, tack :D

usch när jag var magsjuk ville jag inte ha något i mig:P

AlbaStiffler
0

#25> Ja ärligt talat körde jag inget recept. Egentligen inte någon kemi att laga näringslösning, det hanlar om att man ska få i sig salt och socker och vätska. Bikarbonaten är bara bonus så att säga.

Ställde en flaska med vatten i micron med en halv dl vatten i, sen löste jag upp lite salt  (1kryddmått kanske) däri och socker (en msk kanske). När det löst upp sig fyllde jag upp med vatten tills det smakade ok… Det bästa är såklart om det är så pass salt som möjligt men ändå så att man kan dricka det…

skrollan
0

låter inte gott :)

AlbaStiffler
0

*puttar vätskeersättningsrecept*

Madde
0

Vi kan ju göra en artikel av det receptet annars, så det är lätt att hitta. För det är inte lätt och hitta rätt tråd.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.