FODER
Man kan aldrig prata nog om illerns utfodring.
Detta pga att det inte finns några torrfoder eller färskfoder utvecklade för iller i Sverige. Antingen köper man in torrfoder från utlandet som är speciellt framtagna för iller, eller så hel-BARFar man eller så halv-BARFar man och ger det bästa katt-torrfodret man kan hitta vid sidan om.
Eftersom jag inte klarar av att hel-BARFa så kör jag modell 3: ständig tillgång till torrfoder och ger kött i olika form 1-3 gånger dagligen.
Det finns få saker som är så svårt, att hitta ett perfekt (katt)torrfoder att ge. Och så finns så många saker att tänka på.
- Maten skall innehålla x % protein
- Maten skall innehålla x % fett
- Maten skall innehålla x mängd taurin.
- Maten skall inte innehålla växter, spannmål, frukt eller grönsaker
- Maten skall gärna innehålla 2-4 olika djur
- osv osv
Jag tycker att det vore intressant om vi kunde försöka få ihop en riktigt aktuell artikel om detta. En 2021 illermat artikel.
Vad tycker ni?
Vem ska skriva den?
Tips på källor?
Andra tips?
#0: Detta låter väldigt värt att göra! Jag hade uppskattat att läsa vad alla veteran iller uppfödare ger till sina samt om någon med veterinär har lite i rockärmen så hade ju detta också varit toppen. Jag hade verkligen uppskattat massor av tips för vad för sorts torrfoder och blötmat samt BARF är bästa alternativet nu 2021-2022.
#1 Ah, ja, tusan, ingen har svarat på detta, så det blir väl 2022 nu då.
Tills det händer något får man söka i andra mattrådar här, finns ju en hel drös.
#2: Javisst! Känner sig ingen manad skriver jag gärna en lista, men jag är tyvärr inte hälften så erfaren som alla uppfödare. Kanske man man skriva som läsare vad man själv ger, så kan man diskutera vad som kanske är mindre bra vs bättre att ge? Det hade jag uppskattat!
Min päls går på typ halv-BARF. Torrfoder, mush , div kött och någon avlivad mus ibland (ev jagar han även vildmöss i huset själv, vet ej). Sen får han laxolja, vetegroddsolja, vitaminpasta, äggula mm. Tyvärr mumsar han även saker som jag tappar i köket, men inga större mängder.
Jag hade gärna gett min iller ett annat torrfoder, men han är uppfödd på Iams och han älskar det, så jag har inte hjärta att ge annat. Provade att ge honom Thrive torrfoder, men han var inte alls lika glad i det som Iams (Vitality Kitten).