Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 739 ggr
FerretCrow
0

Brunst?

Har sutte och läst lite gamla trådar här och lite fakta på internet och undrar nu en liten sak.

hur ofta är det en hona går i brunst redan vid jul?

jag trodde dom flesta hade det i naturen att komma till våren eller vad man ska säga

Robinsnel
0

Vanligt. Redan i november-december kan det hända.

sarae
0

Brunsten regleras av photoperioden och temperaturen. så har man haft en varm, ljus höst så är det möjligt att de går i brunst tidigare, särskilt under sitt första levnadsår. Med åren brukar de bli mer regelbundna och brunsta längre fram mot våren. Men som sagt, inget ovanligt med dagens klimat att honor brunstar redan i november december.

sen kan man inte jämföra illrar ute i naturen med våra hemma illrar…två helt skilda saker.

FerretCrow
0

okej ja det är ju stor skillnad på våra tama och dom vilda. men tack för en förklaring då jag inte hittar någon på sidorna jag har läst detta=)

FerretCrow
0

och sen läse jag på en sida att efter en hona blivigt parad och gått 40dagar, stäng in honan för det är inge kul att hitta döda valpar i kattlådan.

vad menar dom med det? stackar måste ju få ha en låda att gå på

holtz
0

Rent krasst… Om du ska bli/är uppfödare borde du redan själv ha svaren på dessa frågor… Eller?

sarae
0

#4 då vet jag inte vad för sidor du letar på. Lägg inte för stor vikt vid svenska hemsidor, nästan alla är ouppdaterade och har felaktig info. läs engelska sidor istället, oftast mkt mer uppdateringar samt kunskap.

Vad jag tror hon menar är att du under sista delen av dräktigheten skall ha honan i en valplåda och störa henne så lite som möjligt. inte ens under valpningen. en stressad hona kan bita ihjäl sina valpar eller ignorera dem. även de första dagarna efter förlossningen. Det där med 42 dagar e ju ingen exakt vetenskap. många honor har fått valpar tidigare och då har kanske inte ägaren varit beredd, och honan har fött valpar nånstans i huset, under en stressad situation. antagligen i kattlådan då.

FerretCrow
0

#5 ursäkta får man inte fråga eller??? vad kan dom mena med dom orden? Man måste väl fråga för att lära sig va eller Föds man med super vetande iller hjärna, NE DET GÖR MAN INTE!!!

FerretCrow
0

#6 jo jag funderade oxå på om det kunde vaar något sådant dom menade. denna sida var väldigt konstigt skriven i faktan så jag tror inte på mycket som står där ville bara fråga.

holtz
0

Klart du får fråga! Det är ju första steget till att veta något, så självklart. Jag blev dock undransfull eftersom du har uppfödning så antog jag att du redan hade så pass koll!?

FerretCrow
0

#9 men snälla nån vem påstår att jag har en uppfödning?

holtz
0

Din hemsida?

Ceciliaolucifer
0

Det kan lätt hända olyckor när man har flera illrar och inte isolerar den parade honan i ett "rimligt" skede. Får hon föda under stress så precis som sarae skriver så kan hon bita ihjäl dem eller så kan det finnas andra illrar  i hushållet som hjälper till på sitt sätt genom att ta en tugga eller två.

Allt med förlossningen är inte så lätt.

FerretCrow
0

#11 ja men hemsida står det ju bara om min framtida uppfödning jag vill starta, sedan står det baar allmänn info om mig och mina illrar jag har och har haft=)

Sarah
0

Mina valpar föddes efter 38 dagar.

FerretCrow
0

#14 jo att det kan vara + - noll på dagar förstår man ju då det är så på människor oxå