illrar = pälsar??
Har märkt att folk på detta forum ibland hänvisar till sina illrar som "pälsarna", undrar var det begreppet kommer ifrån? Jag utgår ifrån att det inte är illa menat, men i mina öron låter det fruktansvärt! Jag associerar direkt till att illerns päls används i pälsdjursindustrin. Har aldrig hört någon kattägare, hundägare osv säga så om sina djur…eller har jag fel?

Jag vet att för mig började det iaf med förklaringen "tänk dig en fläskfile med päls och ben" = pälskorv = päls
Haha kan nog låta lite sjukt… 
Jag kallar aldrig mina illrar "pälsar" av den orsaken. Däremot en massa annat inte så snällt.
Pälsklingar är ju en fin omskrivning om man inte gillar "pälsar" =)
De har päls, de är våra älsklingar = Pälsklingar
Paulina

jag kallar illrar pälsklingar efter att ha kollat på julkalendern det år som diselråttor och sjömansmöss sändes.

Här hemma har jag många pälsar. Och när jag benämner mina djur så gör jag det med pälsar. Även schäfrarna jag hade faktiskt. De har päls det har inte mina andra barn. Så för mig är de mina pälsbeklädda barn. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Här heter de pälskorvar.
O numera "tubformade råttor" efter ett tv-program där de beskrev iller ;o)
jag går gärna glatt upp till en tant med äkta päls jacka och kontaterar "det här e MIN päls, visst e det mycket vackrare när de lever?"… jag ser det inte som hesmkt att kalla dem för pälsar. snarare tvärt om. Många bli illa till mods när de inser att man faktikst gör päls av söta djur.

min iller är en liten pälsboll
brukar jag säga, jag tycker det låter gulligt.

Men förstå mig rätt nu.
Jag kan förstå att man gör pälsar på dessa fina djur.
Tänk när man tidigt på morgonen…lite småfrussen …får famnen full av två mjuka, varma myslingar.
Stoppa ner hela ansiktet i högen.
Jag kan förstå att man gör pälsar.
MEN försvarar det inte.
Det är fruktansvärt!!!
Men det är inte pälsen i sig utan hur det görs.
#7: Hmm…ungefär som när folk med minigrisar kallar dem "bacon" odyl. För att folk ska tänka på var bacon kommer ifrån. Det argumentet köper jag. Men här hemma heter de mest "billrarna" eller "gänget" 

Här kallas illern för "råttan" av någon anledning(?), vet inte varför. :)
Mina vänner kallar henne "Limousin-Råttan". ^^
Hahahahaha Sarae, påminner mig om när jag hade min dotter Åsa liten, hon var omkring 3 år eller så. Hade varit hos min mamma ett par timmar och var på väga hem, hade just hoppat på bussen för att åka hem. Då Åsa alltid ville sitta längst bak i bussen, så satte vi på dom 2 platserna närmas fönstret. Vid nästa hållplats steg det på det på en dam (finare sådan trodde hon nog att hon var), hon satte sig på bänken framför Åsa. Åsa tittade och tittade, och efter ca 2-3 minuter säger hon högt och tydligt. "Mamma, ja, varför blikar inte vovven??" Då var det så att tanten hade en rävboa på sig, en äkta sådan, och Åsa hade suttit och tittat på ögonen som ju var av glas. Så när den inte blinkade så frågade hon varför den inte blinkar. Såg att tanten satt och skruvade på sig, då svarar jag " nä förstår du vännen, att räven den är död, den lever inte". Då tittar Åsa igen på räven och säger" var har hon då inte lagt den i marken (begravt den)??" Samtidigt så vänder sig damen runt och spänner ögonon i Åsa, hon skulle preci säga något när jag sa " ja du Åsa, vissa förstår inte bättre. Då hörde jag bara morr och mummel, sen reste hon sig och gick av bussen. Tror nog inte att hon skulle ha varit av vid just den hållplatsen, men men.
#12 hahaha härligt! barn kan vara så underbara! tror nog att damen skämdes ordentligt ;)

#12 Haha, hoppas det fick tanten att tänka till lite.
En sak som förbryllar mig i den här tråden. Används verkligen illerpäls inom pälsindustrin? Jag bara hört räv, chincilla, mink, kanin osv men aldrig iller.

när jag säger " pälsboll" till "min" lilla hugo så menar jag bara väl, det är bara ett sätt för mig att visa min kärlek till djuret.

jag har hört att om det är riktigt dåligt me minkar så gör dem päls av illrar…
yup ..iller päls kallades förr för "fattigmans päls"…billigare än mink, och inte lika "fin päls". Och man gör visst fortfarande päls av dem i vissa länder
jag kallar mina för pälsarna av kärlek precis som att jag kan kalla dom bävrarna, sälarna, korvarna, pälskorvarna etc. För dom är de vackraste pälsarna på denna jord- och de lever!!
oftast heter dom Mattes pälsar eller numer säger jag ofta "Hej peewee" när jag möts av iller i dörren när jag kommer hem… Har dock ingen aning om varför det blivit Peewee till dom…. :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

om man tänker på att döda djuret för pälsens skull då man hör ordet päls. tänker man då att plocka ut ögonen så fort man hör att någon har fina ögon?
#19: Ja, om du börjar kalla dina illrar för "ögonen" skulle jag tycka att det var märkligt också. Men för min del får du kalla dem vad du vill, kalla dem "kötthögen" fast om du tycker det är gulligt… Jag var bara nyfiken på att veta varför de kallas "pälsar" av vissa.

Håller åxå med om att Namnet "pälsarna" har negativ betoning som låter som slakt. Ungefär som om jag skulle kalla sambon min för "skalpen"… hahaha… Inte så snällt kanske.
#22 hahahahahaha, jag som både nu o då använder ordet "skalp", det är så äckligt :D
Sajtvärd på Iller.ifokus
#18: Peewee…så gulligt! Av någon anledning blir det ofta att kalla illrarna ord av en viss kategori för mig, vet inte vad de heter…men alltså att man har två stavelser som är likadana förutom första bokstaven, t.ex
pee wee
mokk pokk
honki bonki
burt purt
Fattar nån alls vad jag pratar om..?
#24 haha yup! samma sak här ;) ibland kan det bli riktigt skumt ;)
Moll poll, fis lis, plutt skrutt mm..

Pluttan, Plutten och Prutten är vad de ibland kallas härhemma. :)
#25: Hahaha! Någon borde göra en vetenskaplig studie om detta fenomen…något i illrarnas natur triggar detta märkliga beteende hos oss människor!
#25: Kan lägga till att på persiska används denna form av "dubbelord som rimmar" ofta i betydelsen "med mera".
T.ex: Chokolat (=chocklad)
chokolat mokolat = olika sorters godis
t.ex ghati = blandat
ghati pati= huller om buller
Kan kopplingen vara att vi har så många illrar?
Alltså: iller biller = myller av illrar… 
#28 låter väldigt troligt det där hehe. Jag har samma fenomen här! Men har som sagt fastnat för Peewee
Sajtvärd på Iller.ifokus