Paraffinolja
Jag var och kollat på mitt apotek idag om dem hade någon information om att det skulle försvinna eller något sådant. Och dem hade inte hört någinting och hade inget meddelande när dem slog upp ordet på sin dator heller. Var det inte lite prat om att någon sa att det skulle försvinna eller hur det var?

det skulle väl bara byta namn tror jag att det surrades om här på forumet
Okej, det var kanske det som blev slutsttsen, blev bara orolig så jag blev tvungen att kolla med apoteket hos mig :)
Jag trodde det var något o´m att vi människor skulle dela med djuren samma paraffonolja eller vaf det var =/ men ´så är det ju redan, står även att det är för vuxna samt djur på min flaska.
Ähh, jag är förvirrad :)

Slutsatsen är: Den som heter Paraffin flytande VET som har ordineringsmått för djur på etiketten kommer att bli receptbelagd. Därför kommer vi att få köpa en som mest troligt heter Paraffin flytande ATL (möjligt att det blir nån annan bokstavskombination) och har människors ordineringsmått på etiketten, för den kommer att finnas kvar i hyllorna som vanligt. Det är alltså exakt samma olja, med olika etiketter.
Så kom ihåg att man max får ge en tsk i timmen vid akuta situationer, så kan ni fortsätta som vanligt!
Sitter på apotekets hemsida nu finns både paraffin flytande vet. APL oral lösning LÖ och Paraffin flytande APL oral lösning LÖ kan båda användas till djur?

Vi har en som heter Flytande paraffin ATL, oral lösning, som har ordineringsmått till människor. Den har vi alltid använt och den är samma olja som VET. Gå in på ett apotek och fråga efter den, eller iaf en paraffinolja som är likadan som den som är till för djur, så borde det inte bli fel!
Konstigt att den ska bli recept belagd när det är samma olja som den för människor snacka om onödigt, kan ju bara göra en gemensamt för de båda

Jo, riktigt skumt.. Men jag tror att de har kört nån drive och receptbelagt allt på apoteket som är till djur nu.
#4 Undra vad som är skillnaden såna fall.
#3 okej, men dåså, då kommer det vara kvar till djur. Hoppas man kan skaffa en bra vetrinär som kan skriva ut ett recept på telefon m man ringer och är orolig och behöver köpa den utan att besöka honom för att han ska skriva ut.
När jag var på apoteket idag så tog dem bara fram en flaska och visade mig. Visste inte att det fanns två.
Men nu har jag mera information. :) tack så mkt: D

Fast du behöver ju inte be någon skriva ut ett recept, det är ju nästan omöjligt eftersom oljan behövs i akuta situationer. Köp istället den som heter Flytande Paraffin ATL nästa gång du behöver köpa ny olja, och fråga för säkerhets skull att det är vanlig paraffinolja som också fungerar till djur! För det ska det vara :)
jaha, ok. men då är det bara att man köper de istället. Förstår inte hur dem kan göra det receptbelagt när det behövs i krissiutuationer :O
Tack i alla fall för information :D
Var på apoteket för en månad sedan och skulle ha paraffinolja till min ena katt. Paraffinoöja vet har då upphört och jag skulle ta paraffin flytande ALT och på den flaskan står även dosering till djur. Dosering för hund och katt i olika viktklasser