Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1143 ggr
LiindaLarsson
0

iller plågeri

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej jag har ett hals-band på min iller som plingar och plingar när hon går är det illerplågeri ska jag ta bort plingan ???????

Robinsnel
0

yup det lär ju va rätt störande. En iller ser ju väldigt dåligt så de är rätt beroende av de andra sinnena.

sarae
0

Personligen så tycker jag inte att det e så schysst mot illern i och med att mina blir väldigt nervösa av det. MEN jag hade det på min första iller och den rädda hennesliv flera gånger. Jag hade ingen stor koll på det där med illersäkring, så vid ett tillfälle hemma hos min pappa tog hon sig ner i avloppet, och jag märkte det pga pinglan. en annan gång gick hon ut genom en öppen dörr och promenerade glatt iväg, men jag hittade henne pga av pinglan. Men NU när jag vet att mitt hem är 100 illersäkert skulle jag aldrig ta på dem pingla. Sen kan de även fastna med halsbandet och skada sig.

Telefonkontakt
0

#2 får man fråga hur din första iller gick bort?

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

LiindaLarsson
0

men om jag tar bort pinglan kan jag då ha halsbandet?

Robinsnel
0

#4 japp självklart. Men som sara säger finns det en risk att hon fastnar med halsbandet och på så sätt skadar sig. Du avgör själv.

sarae
0

#3 javisst. hon ramlade ner från balkongen på 5e våningen och bröt ryggen, fick bli avlivad. Jag rodde min balkong var illersäker eftersom den hade plexiglas runt om, så hon brukade få leka i snön där, men en dag tittar jag ut å ser henen på fel sida glaset, balanserandes på kanten, försöker locka på henne å få tag på henne, å när hon skall pressa sig under kanten (som var får smal) halkar hon och glider ner och faller. värsta jag varit med om i mitt liv. än idag vet jag inte hur ho lyckades ta sig ut, för balkongen ser lika säker ut. men nu är det balkongförbud för alla djur här hemma och jag har lärt mig av mitt misstag.

LiindaLarsson
0

oj jag beklagar verkligen vilken hämsk upplevels :(

Telefonkontakt
0

#6 Usch låter verkligen hämskt. Mina småttingar får inte vara på balkongen heller, så jag sitter och lider av värmen här inne..

ViktorMarina
0

jag hade faktiskt inte haft halsband på över huvudtaget, ser ingen direkt anledning till det.. snarare obekvämt och störande för illern.. att ha halsband på katter och hundar som springer lösa utomhus är ju en sak, men på en iller som bara är utomhus i sele tillsammans med er..

skrollan
0

#9 jag ser faktiskt inte heller någon anledning att ha halsband på djuren. Mina illrar har inte det, och min katt har bara det när vi är släpper ut henne. Även så gjordev i med hunden.

Telefonkontakt
0

Sigge har halsband med namntub i när vi är ute, ifall han skulle springa bort.. Han är inte chippad än, sker på tisdag. Så det är en säkerhetsåtgärd

Aelsklinn
0

Vi har pinglor på selarna när vi är ute och går. Våra illrar verkar inte vara störda av det alls. Jag tycker att det är skönt att ha pinglan för då hör jag vart på vägen de är om de går bakom mig. Frenja kan ibland bara försöka kasta sig över vägen. Då är det bra att kunna  höra det och hala in henne om det kommer en cykel t.ex.

Guteillern
0

#0 Använde sele med pingla tidigare, när illrarna var mig lösa på gården. Efter att en av illrarna fastnade med en klo i pinglan, tar jag alltid bort pinglorna.

Mstar
0

Banditen har pingelhalsband när vi är och hälsar på hos min mamma. Finns vansinningt många roliga ställen att undersöka där, då det är ett radhus.

Faxlin
0

Mina har selar med plinga och utan. De har aldrig fastnat men jag har blivit mer försiktig efter det som hände Guteillerns iller. Men mina verkar inte bli störda av plingandet i alla fall när de har det. Har man flera illrar lösa så är det en viss säkerhet att höra plingandet i alla fall.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

LiindaLarsson
0

TACK Men jag har pingla för att jag inte har ett illersäket lägenhet vill inte tsappa bort henne hon är en väldigt liten tjej

AlbaStiffler
0

Större risk att hon fastnar i något och stryps… vilken risk tror du är störst? själv tror jag på strypningen. Den kan du inte illersäkra mot. Illersäkra resten av ställena istället. För 17, jag har ett helt hus, nog klarar du av att säkra en lägenhet.

När det gäller illrar måste man tänka ett steg längre, ägna en timme åt säkring istället… :)

bnoffan
0

#17 Haha men snacka om att man blir skadad som illerägare. Svärföräldrarna såg med nöje på när jag skulle illersäkra allt där.. Värre än när man har småbarn på besök var deras kommentar ;)

Marina
0

Jag tror hon menar att hon har halsband på inomhus med pingla på så det är ju inte samma sak då som att säta på ett halsband eller en sele när man är ute o går, osm ni andra säger att ni har vilket jag tycker är helt ok. Men ha ett halsband på ett djur som bara är inomhus tycker jag faktiskt är taskigt.

Faxlin
0

Aha, det rörde sig om halsband inomhus. Långa ledningar här. Missade den biten. Det anser jag inte att man ska ha. Inget djur ska behöva ha halsband dygnet runt. Inte hundar, inte katter och inte iller heller. Illrar är experter på att hitta på sattyg, så att ha ett halsband på dem kan vara samma sak som att ta livet av dem. Risken är stor att de lyckas strypa sig själv. Har själv en av mina töser som försökt det där med att strypa sig själv upprepade gånger, och det utan halsband till och med.

Så rådet blir, har du iller illersäkra ditt boende. Annars ha inte iller.

Audiatur et altera pars

LiindaLarsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

men men halsbandet är ju så fint

Halsbandet!! på bild

FerretCrow
0

#21 ja det är ju inte det folk säger direkt dom säger precis som jag tycker iller säkra istället för att ha halsband som kan strypa henne

LiindaLarsson
0

hur ska hon strypas???

FerretCrow
0

#23 ja nu tog du ju bort allt du skrivigt i inlägg 21 haha, hon kan fasstna med halsbandet på olika ställen och inte komma lös, precis som katter med halsband ute kan göra så därför råder dom flesta till att chippa eller öron märke tex en katt

AlbaStiffler
0

Hon kan fastna i precis vad som helst. En iller kan ju som sagt fastna ävenutan halsband, så är det inte illersäkert så 'är risken ännu sötrre att hon fastnar, både med och utan halsband. Då handlar det om minuter innan hon är död. Utan halsband så styps hon kanske inte trots att hon fastnat.

You name it, var kan inte en iller fastna? Skohyllan, bakom element, i en sladd, i en påse, i en stol, i soffan, ja i  princip var som helst. Bakom ett skåp…

Theres
0

Epona fastnade bakom mitt nattduksbord så jag har massa bajs på väggen =/ :P

golf.ifokus.se

Telefonkontakt
0

#21 om nu halsbandet är så fint, så har det utomhus på promenader.

FerretCrow
0

ja som alba säger kan en iller fastna överallt, kommer ihåg på gävle träffen tror jag det var så var det en iller som fasstnade med huvudet i en toa rulle och då var den illern inte så liten men om ingen vare där så att illern vare ensam vet man ju aldrig vad som hänt

Faxlin
0

#21: Då du har skrivit om inlägget totalt så ser en del svar lite konstiga ut. Men det får väl vara så.
Ingen som säger att halsbandet inte är fint. det är jättesött. Men man måste i alla fall sätta illerns bästa i första rum. Att använda ett halsband som kan vara farligt bara för att det är sött känns inte så bra.

#23: Vart en iller kan fastna? Ohh, hade varit lättare att svara vart de inte kan fastna. Tror att de inte kan fastna i taket. Men är inte hundra på det heller, ibland tror jag de små busungarna har vingar gömda i pälsen som jag inte ser.

Audiatur et altera pars

FerretCrow
0

#29 var det ingen av dina illrar som fastnade i toa rulle på träffen hos sandra och tommy i gävle?

Faxlin
0

#30: haha, jo det var det.

Audiatur et altera pars

FerretCrow
0

#31 ja men då kom jag ihåg rätt och det var ametist va och jag har för mig hon satt fast ganska bra så då kan man ju tänka vad som hade kunnat hända om ingen vare hemma och iller sutte i det där röret i några timmar

skrollan
0

jag absolut ingen nytta med att ha halsnaband inomhus. Om du har det för att du inte illsäkrat tycker jag det var oerhört dumt att inte göra det innan du köpte iller. det hör lixom till. Lycka till.

Faxlin
0

#32: Så rätt så. Jag använder ju inte toarullar hemma till mina så jag hade inte en tanke på att kolla runt vad som kunde vara farligt för dem på träffen. Men det hade kunnat slutat illa om de varit ensamma en sådan gång. Det finns så mycket som kan döda dem tyvärr.

Audiatur et altera pars

ViktorMarina
0

det var ett jättefint halsband linda, men ha det inte på henne jämt! som många skriver så är det farligt, det händer lätt att de fastnar med halsbandet nånstans, eller fastnar med klorna i det.. min mammas och pappas katt har fastnat med underkäken i halsbandet två gånger, om de inte varit hemma när det hände hade det nog gått riktigt illa!

sen så är det ju så obekvämt också, inte vill djur ha halsband på sig jämt.. tänk dig själv hur det skulle kännas, inte så trivsamt..

ha på det när ni är ute om ni vill t.ex., men låt henne vara fri inomhus! :)

lolla87
0

ta bort!!!

Ceciliaolucifer
0

Blir bra ord på hennes begravning sen..

"men men halsbandet var ju så fint"

FerretCrow
0

#37 hehe ja det låter elakt, men det är ju den hemska sanningen

cannaydia
0

ang. att fastna var min Göran på rymmen för nåt år sedan -då med sin gula Hagen sele, som dok inte hade plinga då jag tagit bort den. Han var på rymmen i 4dygn och det var på landet så han lär ha rännat endel i skogen och även korsat landsvägen när han återfanns efter 4dygn var han viserligen trött och hungrig men selen satt där den satt och han verkade inte ha fastnat någonstans heller…men det hade kunnat gå riktigt illa. Efter det får mina illrar ALDRIG ha sele på än annat när de är ute. Halsband har jag aldrig använd, ser inte hur den skulle vara funktionsduglig för en iller…

Miss-Me
0

när min iller är lös på gräsmattan på sommaren när jag ligger på gräsmattan och solar så har hon ett halsband med pingla på så hon inte försvinnerRäcka ut tungannär jag ligger på gräset hör jag hela tiden var hon e. hon störs inte av den

FerretCrow
0

#40 men då har du iaf uppsikt över henne och skulle hon fastna så märker du det snabbt=)

Marina
0

Har två katter som bor hemma hos minaföräldrar. har haft halsband på det ibland för jag har varit rädd att de ska bli skjutna om nån bonde tror att de inte tillhör nån..finns ju sånt folk på landet :( men de har alltid lyckats göra sig av med halsbanden för de har hatat dem. Hur som helst, en dag kom ena kisen hem med hela ena frambenet istuket igenom halsbandet, troligen hade hon försökt ta av sig det då och fastnat. Hon skrek som fan när vi skulle hjälpa henne och var skitsur så det gjorde såklart jätteont att sitta fast så. Till slut lyckades vi klippa bort halsbandet sen dess har vi inte haft halsband på någon av dem. Kan hända väldigt otäcka saker med halsband.

skrollan
0

mina katter vill inte heller halsband som bor hemma hos pappa på landet, vi har försökt men alltid hittat dem hängandes på en gren i närheten av huset. Men schess som bor i lägenhet med oss anväder halsband när hon går ut, det tycker hon är helt ok. Så när hon kommer in så tas det av, sedan går hon ut igen nästa morgon.

Men det är läskigt, ibland undrar jag om personen som körde ihjäl min zimba skulle ha ringt mig om han hade ett halnsband som det stod mitt mobilnummer, men det tror jag knappast det heller. Men det kommer jag alltid undra över.

LiindaLarsson
0

jag har ju bara plingan på när jag är hemma så jag vet vart hon är,, men ingen verkar fatta det???? vad är det för mening att ha halsband på henne när jag inte är hemme?

men nu har jag inget halsband på henne så¨nu kan alla va nöjda och glada..

p.s tror ni verkligen att illrar gillar att ha kläder på sej ?? nää egentligen inte, dom kan väll fastna lika lätt med dom (ute gillar vissa det)

dorkey
0

#44, alltså nu förstår jag inte.. Du skriver en tråd angående att du vill ha råd ifall halsbandet är bra eller inte. De flesta skriver att du inte borde ha halsbandet på henne inomhus och så bråkar du tillbaka?! jag fattar ingenting! Varför skriver du ett inlägg om du inte ens kan ta svaren? Varför skrev du inlägget övh egentligen?

TottsiGirl
0

Jag köpte ett halsband till Fiona när hon va bebis för ja va rädd att ja skulle tappa bort henne hemma ( var van vid stora klumpiga hanar) Men hon tyckte inte alls om hansbandet och pinglan blev hon hyperstressad av så de va inte långa stunden det användes sen insåg ja ett de tvar bra mycket smartare att illersäkra ordentligt och sen hålla koll på henne och illersäkra lite extra när hon hittade på ett ställe där hon kunde hitta på bus.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Norrskenets
0

#44 håller med dorkey, du ber faktiskt om råd och du har fått många ärliga och vänliga svar så varför brusa upp så häftigt? Det är ju bara tips och råd så inte din iller har oturen att göra illa sig, då dom flesta här i tråden har erfarenhet av detta.

FerretCrow
0

ursäkta mig men denna person fåt man till och med snäsiga och elaka mail och gästboks inlägg av. du borde lära dig att skriva trevligare och inte svära hela tiden

dorkey
0

Eller helt enkelt sluta hänga på detta forum om du inte kan vara trevlig och ta ärliga svar.

bnoffan
0

#48, 49 Det är bättre att ni tar detta i ett PM direkt till personen det gäller.

Alla ska ha rätt att vara här och skriva.

FerretCrow
0

#50 det är klart jag skriver som sagt bara att personen kan sluta svära i varje inlägg

Marina
0

#44 nej jag tror inte illrar gillar att ha kläder på sig heller förutom om det är illrar som är väldigt frusna av sig när man är ute. Men varför hänvisar du till det? Som om alla här som svarat dig låter våra illrar springa runt med stickade tröjor på sig inomhus?

FerretCrow
0

Som marina säger så dom som har kläder till sina illrar har det oftast för att illern fryser lätt ute. och dede jag hade tog jag på en träjja en gång för en rolig grejj och fotade men hon tyckte inte om att ha det en längre stund och då tog ja ju så klart av den

Faxlin
0

Nu vill jag be alla att hålla en trevlig samtalston här inne. Svordommar klarar vi oss utan. Likaså skriverier om att personer inte är välkomna att skriva här.

Mvh ÅsaF sajtvärd

Audiatur et altera pars

LiindaLarsson
0

Hallå ursäkta mig men har jag svärt nå i den har tråden? och för det ansra kan man faktiskt inte tolka ett skrivet brev på en sajt att det är elakt.. man vet ju inte hur persionen menar så,, jag förstår inte vart jag har varit elak i den har tråden ??

skrollan
0

Vad skönt att det inte låter henne ha halsnband inne längre, tar är inte till någon nytta och bara tråkigt för din lilla tös att behöva ha det :) Det hör till illerlivet att man ska behöva leta efter dem varenda gång man vill kela med dem och de kan ligga precis vart som helst. Vid dem tillfällerna är jag glad att jag bor i lägenhet på bara två rum emd kök och hall :)

Och gällande kläder så är det inte många här inne som har det heller som jag förstått, det kan vara om det är någon iller som inte lagt på sig vinterpälsen och fryser, då kan det behövas. Jag själv har det till min tjej när hon väl vill gå ut.

Vattunalle
0

take it away!

LiindaLarsson
0

#56 jag har lika stor lägenhet..

skrollan
0

#58 men dåså, då bor man inte så super stort ju! Så att då är det bara att leta efter henne när hon är borta och sover, det hör till illervärlden förstår du. Men bra att det är bottaget nu!

FerretCrow
0

ja sen i en två bodde i oxå i en två förut och så jobbigt är det inte att iller säkra. och man får tänka att gör man det behöver man kanske leta mindre