Sötsaker?
Hur ställer ni er till sötsaker? Tycker ni att det är ok att ge en tsk om dagen med saker som innehåller socker?
Skulle vara kul att höra allas åsikter om detta. Här är det ytterst ytterst sällan som illrarna får någonting med socker i, och då är det i form av fruktsocker. Jag har valt att endast ge sockerfria kattgodisar och gurka som belöning och är snål även med denna sorts godis.
(Detta handlar enbart om belöningar,inte om utfodring i övrigt)

Mina har nog aldrig ätit något med socker vad jag vet… Men det är inte medvetet jag vägrat dem det… jag har bara helt enkelt gett dem illergodis :P
golf.ifokus.se
väldigt sällan, och då är det nova som får en liten bit banan om jag äter det… Just det.. lite vitaminpasta kan hon få ibland också, och den är det ju maltsirap i.
ALDRIG! Man ska aldrig medvetet ge sina illrar ngt med socker i, det kommer en artikel om insulinom snart.
här får de aldrig nått med socker…om det går att undvika vill säga..torrfoder innehåller ju socker i form av kolhydrater
Här är det ganska säallan, men det händer att de får smaka. Frenja är inte så värst förtjust i sötsaker och frukt som godis, utan gillar mer skinka, korv och leverpastej. Jo, russin gillar hon. Det har vi givit henne när vi haft slut på illergodis.
Lucy däremot gillar inget kött alls, men hon är GALEN i sötsaker och choklad! Dock får hon bara slicka lite på en godis, så så mycket som en tesked per dag blir det defenitivt inte. Ett par slick i veckan kanske. Men jag tycker absolut att om det är något illern älskar ska den få smaka. Det skulle jag aldrig vägra dem.
bilbo får äta vad han vill i princip, utan choklad. Nekar inte honom ngnting just nu. dom andra får smaka ibland men det blir mest gurka som godis.

#6 Men det är ju förståligt att lillmonstret får det! :)
#5 "Men jag tycker absolut att om det är något illern älskar ska den få smaka. Det skulle jag aldrig vägra dem." Som matte eller husse tycker iaf jag att det är ens uppgift att hålla sina djur borta från saker som kan vara skadliga för dem. Illrar älskar ju i princip allt som inte är bra för dem.
#7 Men då är det ju lika mycket hyckleri att äta godis själv? Vi vet ju alla hur farligt och att det finns risk för diabetes, cancer m.m. av onyttig mat. Men ändå kan vi göra det mot oss själva? Folk som låter sina barn äta socker och onyttigt borde kanske få sig en åthutning då också eller? Ingen skulle drömma om att kritisera en mamma för att ge sina barn godis, det är ett övertramp… så varför kritisera illerägare?
Visst, nu äter ju de flesta av oss inte sådana mängder onyttigheter att risken att bli sjuk kanske är jättestor. Men det får inte mina illrar heller. Som sagt 1-2 slick i veckan (MAX!) får ingen iller insulinom av.

#8 Men vi vet riskerna med socker, det gör inte en iller. Jag reagerade bara på hur du utryckte dig. Att du inte vägrar illrarna något för de älskar det. Våra tjejer älskar allt med alkohol i…

MIna illrar (framförallt Sigge) Kan dyka ner i talriken eller glaset när man äter något så det händer ibland att de får i sig lite läsk typ en slick, men vi tar bort dem på en gång. Men de är snabba som fan. men aldrig medvetet ger vi dem sådant. OM de får något gott så får de lite lever att smaska i sig. Eller lite illergodis :)
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
#9 Fast jag tycker ändå inte att man kan jämföra alkohol med socker. Alkohol är ett väldigt starkt gift, även för oss människor. Socker (sackaros) består av glukos och fruktos (som ju även du ger dina illrar i väldigt måttlig mängd, som du skrev), som är lättare att bryta ner, då de även finns i illrarnas mat. Både i de vilda och i hemmen, fast då i form av bär, maginnehåll från bytesdjur och i torrfodret.

#8> Håller med din tanke där. Hyckleri må det vara, men det gör det ändå inte mer rätt? Om man ger ett russin om dagen, som exempel, så skulle jag nog säga att det motsvarar en rätt stor mängt godis i människomått mätt. Som om du skulle trycka i dina ungar 1kg godis varje dag. Vilken person som äter såna mängder blir inte sjuk? lagom är bäst?!
Själv unnar jag mina sött godis max en gång i veckan. och då i små små mångder. Typ max ett russin/v, oftast mer sällan.

Lite matte nu igen… *undrar om jag är galen eller bara för mycket naturvetare*
- 100 gram russin innehåller 299 kcal.
- Säg att ett russin väger 1 g, kan det vara rumligt?
- Illern väger 1 kg antar vi.
- Antar vidare att jag väger 60kg.
- 1 portion illerrussin motsvarar alltså 60g människorussin, dvs nästan 200 kcal.
- 200 kcal är ungefär en halv lunch eller middag för vad jag ska äta.
Slutsatsen jag alltså vill dra, är att om man ger sin iller ett russin, så motsvarar det onyttigheter som om jag skulle fylla halva min lunch bara med godis (eller russin). inte så nyttigt eller hur?
Tror ni jag får problem med mitt välmående efter denna diet i hela mitt liv? Det tror jag!
#13 Jag tror du har en poäng AlbaStiffler. Jag ger inte sött ofta. Men det händer. Men jag blev bara lite less på att det alltid är fritt fram att kritisera illerägare. (och ja, jag vet att jag provocerade fram en diskussion genom att skriva hur vi gör i den här tråden, men bnoffan ville ju ha olika åsikter om detta)

#14 Som jag tidigare sagt var det ditt tankesätt jag ifrågasatte.
"Men jag blev bara lite less på att det alltid är fritt fram att kritisera illerägare."
Det här handlar inte om att kritisera utan från mitt håll handlar det om att man ska tänka om när det kommer till socker. Jag har ingenstans sagt att du är en dålig matte eller att du ger din iller för mycket socker.

*sugen på russin*

#15 Detta inlägg mest OT: Nej du har inte kritiserat mig rakt ut. Men jag får känslan av att detta på något sätt var syftat med tråden; Att få fram budskapet att det inte är ok att ge illrar socker. Kan man inte lika gärna skrivit en artikel?
Jag förstår att det inte är fler som skrivit i den här tråden (vet att det finns de som tycker det är ok att ge lite socker och frekvent använder russin som belöning). Tonen kan ibland vara väldigt vass från illerägare, eftersom det finns en viss elitism inom illervärlden. Nu menar jag inte att den här tråden varit sådan! Det har varit en trevlig diskussion, men jag tror att den lätt skulle kunnat utvecklas till en "uppläxningstråd". Nu är jag glad att den inte gjort det.
Tyvärr har jag upplevt på många andra forum att srämningen är likadan. Många kritiseras för sina val och funderingar, speciellt när det gäller djur. Jag tror det är för att det är mycket lättare att skriva negativa komentarer och krititk på internet än vad det är att säga det till någon irl.
Sorry, det vart lite OT…

#17 Jag är ledsen om jag har låtit hård. Inte alls min mening då jag vet att du är en bra människa som vill dina djur det bästa! 
Att jag la upp den här tråden var för att det i väldigt många trådar upprepas att 1 tsk om dagen med gott kan vara ett lite lagom mått när det kommer till godis.
Visst är det ett bra mått när det gäller illergodis/kattgodis utan socker men jag tycker man ska tänka lite extra när det kommer till att ge sin/sina illrar socker varje dag Eftersom så många illrar i dagsläget drabbas av insulonom idag kanske det kan vara bra att tänka på sockerintaget.
Jag vill verkligen inte att ni som ger ett russin nån gång ibland eller ett slick av en godis ska känna er utpekade.

Man kan också tänka på att man i vissa fall inte gör sig mer utpekad än vad man själv känner! Kan man stå för de val man gör ska man inte behöva känna sig utpekad (i vissa lägen, inte alla) eftersom man förhoppningsvis tror på det man gör!

om man tänker på att det som sagt skrivs att det är måttet 1tsk om dagen med godis till sin iller då måste jag vara snål när dom får 1-2 godisar om dagen här hemma och då är det iller/katt godis som gäller.

#20 Och jag är ännu snålare som bara ger godis några gånger i veckan ;)

#21 ja här är det inte heller säkert dom får varje dag.
Jag överreagerade lite :) Har hållit mig utanför alla jobbiga diskussioner hittills, men nu trillade även jag dit. Inte meningen att diskutera så livligt och OT i din tråd bnoffan!

#23 Det är bara roligt att det är lite livat! ;)