hjälp...
Hej.
Jag undrar om det finns någon slags iller butik i Sthlms området.
Måste ha mat o vitaminer till mina Illrar…
Måste ha ny bra mat nu när dom blivit äldre och inte ska äta så fet mat längre…
Vill även att dom ska få bra vitaminer i sig …
Spelar ingen roll om det är tillskott eller inte…
Dodge har gått upp i vikt o väger över 2 kilo….
Kan knappt hoppa upp i soffan längre, hahahaah…
Tacksam för råd och hjälp :)
Hagsätra zoo
Mvh Jenny

Ok…
Har dom allt man önskar sig ?
Är dom kunniga på illrar ?
För ofta när man frågar på Zoo så kan dom ingenting om Illrar…
De är duktiga på illrar. Du kan gå in på deras hemsida å kolla.
http://www.hagsatrazoo.se/index.php?cPath=107_62&osCsid=463665f82c88cb9a80bbc0b764f73538
Mvh Jenny

Tack så jätte mkt :)
Blir ju så dumt om dom ska skicka hem typ 20 kilo mat o en massa andra grejer , hhehe

dom får kött varannan dag oxo…
vad rär det dem har ätit för mat innan? :)
#4 det var så lite ;)
Mvh Jenny

Det va jätte bra mat för katt ungar…
Kommer inte ihåg vad det hette, heheh.
Hette ngt med kittens…
Köpte en 10 kg säck, men det e slut nu…
Man blir ju lite orolig när han går upp i vikt…
Honan e ju jätte smal om man jämför, konstigt nog….
Kanske ger dom för mkt kött…

#8 royal canin kitten kanske?

ja, just det :)
Är det för fet mat ?
Vill ha lyr vitamainer på samma gång oxo.
Han har börjat o sova väldigt mkt på sistånde….
Dom e inte ens 1 år gammla så…

#10 det är ett foder dom flesta illerägare använder vad jag vet. och att han sover mycket är ju kanske för att han är gammal som du skriver. en vanlig iller sover ju ca 15-18timmar per dygn

Gammal ?
Han e typ 9 månader bara…
ja, han kanske sover normalt, men du vet ju själv att man oroar sig lite för mkt :)
Bara han nyser blir man nervös, hahahah
#12 men det är den årstiden för illrar att sova lite extra mycket ;)

Att dom går upp är helt normalt, det är ju vinter och då lägger dom flesta illrar på sig en hel del. Min lilla knoddis som vägde knappa 900g i somras har nu passerat kilot med marginal till och med=) Samma sak med sovandet, under vintern är dom mindre aktiva normalt sett.

#12 förlåt läste att dopm blive äldre och fick för mig att dom alltså blivigt gammal. sorry.

illrar ska väl alltid ha fet mat?
golf.ifokus.se

#16 tror dom ska ha mindre fet man när dom blir lite äldre..men det beror på vad dom äter för foder.

På www.teba.nu kan du beställa ett kanonbra illerfoder som heter Totally Ferret, som finns som Baby, Active och Senior beroende på åldern på illern.. så kika där! Vi ger våra Active, och då kan man beställa en påse på 7,5 kg. Billig frakt är det också!
Sen köper vi också ett annat jättebra illerfoder som heter Vitalin, från www.amhs-illertorg.se och beställer då en kartong på 10kg, men där blir frakten rätt dyr.. De finns i skövde annars, om du har vägarna förbi!
Det är bäst att blanda två foder till illrar, för att de inte ska matvägra om nåt av dem tar slut.. sen får man ju lite variation i matskålen också :) Om du ger ett fullgott torrfoder (som dessa två är) så ska du inte behöva tillsätta några vitaminer. Om du vill kan du köpa hem tabletter som heter VitaBe (finns på djuraffärer och även typ ICA), det är rena b-vitamin-tabletter och våra gillar dem! Det går inte att överdosera, så man kan ge lite då och då. Vi ger typ en tablett varannan dag, ungefär.. Annars kan du ge dem rå äggula (max en gång i veckan), som också tillför b-vitamin har jag för mig, och är kanon för päls och hud.
Hagsätra säljer totally ferret och även ferret complete (som jag använder) :)

jag va precis o köpte Prestige Duo Ferett…
dom har öppnat ett gigantiskt stort Zoo i Bromma nu, så jag kunde inte bärja mig :)
Tjatade på dom att dom skulle ta in mer iller saker :)
prestige duo ferret är inte ett direkt bra illerfoder tyvärr.

oj…
Det va ju katten !
Tur att jag köpte en liten påse då, hehe
Får väl köpa annat igen då

Kista Zoo har det mesta. Även bra barf från Jipotema. Annars tar de in allt man ber om. Han är övertrevlig men riktigt bra. Med äldre iller menas väl ändå en pensionär. Innan det behöver de mycket fett och proteiner.

Orijen är ett jättebra foder. Kattmat utan spannmål. Enl mig ett av de bättre på marknaden.

#24> Håller helt med, Orijanen är finfint… Och illrarna gillar det!
#0> Du får absolut inte banta dina illrar. Skulle tro att dina illrar är helt normala vinterillrar. Min Stiffler har gått upp 0,5kg på 2-3 månader. Och han kommer gå ner samma vikt igen i vår!
En hona kan pendla kanske några hundra gram, så tycker du att hon är smal som förr så har du snarast för dåligt foder kanske… även hon borde gå upp lite… men det kan ju komma fortfarande.
Mitt tips är att du kör på välbeprovade foder. Sjävl kör jag en blandning av Vitalin (som du kan beställa på internet enkelt) samt Orijanen kattfoder (som man hittar lite här och där på djuraffärer). Bra foder som håller illrarna i god trim. :)
Även på gamla illrar (då menar jag illrar över 5år) bör man passa sig för att lägga om dieten för mycket. Har själv haft gamla illrar och de har snarast behövt ännu fetare foder då de blivit smala på gamla dar. Så man får lära känna sina illrar! Det är dessutom rätt ovanligt med FÖR feta illrar, de ska vara feta på vintern för att "klara den hårda vintern", är de smala är det snarast ett varningstecken på att något kan vara fel!
jag till hör dem som inte tror på att man bör draner på proteion och fett när illern blir äldre. snarare tvärt om, särskilt eftersom äldre illrar ofta dras med sjukdomar som tex insulinom. och där är ett lågt protein intag livsfarligt!

#26> Jepp, join me in the club!

blidde fel så jag strök

Men, fettma är inte att önska. Är vikten kvar över sommaren såbör man nog fundera lite.
Kista zoo? vart ligger de? Brukar va i kista gallerian rätt ofta. Bara sett arken. Å vilket zoo i bromma? Bromma zoomarknad? De har inte just öppnat iaf :) bytt lokaler bara.

#29> Om inte annat bör man kanske gå på längre promenader… Men å andra sidan har jag hört om få illrar som lidit av övervikt som inte varit "naturlig". Så det är nog mer ovanligt än vanligt och inte något man normalt ska oroa sig för.

#31: Jag har Nikita här hemma som ibland blir lite för kraftig. Okej, nu vet jag att alla som känner mig och Nikita skriker att hon brukar bli fet. Men, men :-)
Hur som helst när detta händer så får hon springa upp och ner i min källar trappa. Att gå långt med henne funkar inte. Men trappan har visat sig fungera bra. ;-)
Jag kan belysa att jag nästan aldrig ger mina godis, hon är bara ett extremt matvrak.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
stitch blir rund som en boll på vintern, mmen slimmar ner sig på sommaren. Ofta så mycket at jag nästan blir orolig för honom

#32> Smart med trappen. Springer hon frivilligt eller måste du locka henne upp och ner? *får underliga bilder i huvudet* Är hon alltså även vinter-fet på sommaren?

#34: Hon springer frivilligt upp så får jag bära henne ner :-)
Ja jag kan skvallra att det nog ser rätt skojigt ut. Japp hon kan bli vinter fet även på sommaren. Men det händer inte jämt. Och ibland blir hon för fet även på vintern. Men det kanske går så när man kan somna i matskålen för att slippa gå och hämta mat. ;-)
Nu har hon hållit sig ett par år faktiskt. Men när hon traskar upp runt 2,5-3 kilo då måste jag motionra henne lite. För då tar magen i golvet när hon går.
Audiatur et altera pars

#35> Oj, en sån stor hona?! Vad ligger hennes ideal-sommarvikt på? Dvs när hon ser normal ut på sommaren? 1kg? Men det är väl rätt praktiskt att sova i matskålen? hehehe…

#35 Oj det var en stor tjej. Har du inga kort på henne som tjockast? Skulle vara kul att se en så stor hona ;)

Kista zoo ligger utanför gallerian. Inne i bostadsområdet. Om du har bil och kommer i stora rondellen innan gallerian. Kör mot kista centrum och så ser du avfarten mot zoot direkt efetr. Första vänster. Sen ligger det i hörnan.

#36: Hennes idelavikt på sommaren när hon är fin ligger på ca 1,3. Eller har gjort. Nu börjar hon bli lite till åren så nu tycker jag hon börjar bli lite tunn av sig. Men det är klart allt är relativt. Men om man ser till henne så.
Men skulle tro att hennes idealvikt till sommaren kommer vara kilot.
#37: Har tyvärr inte haft kamera då hon var som tjockast. Det är först nu de senaste åren jag haft digitalkamera nämligen.
Men har jag tur finns det någon annan som lyckats fånga min stora dam på foto. Ska höra med Veronica om hon har något foto på henne när hon var halvtjock och vägde 2,6 en sensommar. Vet att vi var på utställning med henne då en gång så kanske kanske. ;-)
Audiatur et altera pars