Sant eller falskt!?!
Hej, fick höra för ett tag tillbaka att om illern fick öronskabb så kunde man använda barnolja och droppa i öronen på illern. Kan inte tänka mig att det funkar men skulle gärna vilja veta om detta stämmer eller att det bara är falska rykten. Så sant eller falskt?
Tack på förhand!

Vet inte om just barnolja. Men olja i öronen fungerar, det kväver skabbdjuren. Men det måste göras varje dag tills alla djur är döda och äggen kläckta och skabbdjuren dött.
jag tror inte på det. eller ja, om du droppar varje dag i illerns öra i mer än en mänad så kan det dränka de flesta skabb djuren, men jag tvivlar på att de okläckta äggen tar nån större skada. men man få även se till nackdelarn. Att få olja i öronen varje dag kan leda till öroninflammationer, svampinfektioner mm. för att inte nämna obehaget av att ha olja i öronen, de borde även försämra hörseln rent logiskt. själv skulle jag aldrig lita på det eller utsätta illern för det. Jag avnänder däremot lite parrafin olja på topsen de gånger jag rensar öroen på mina illrar, eftersom en torr tops lätt irriterar eller iaf ger obehag när man rensar. Men jag stå inte å häller i mängder med olja. utan det rör sig högts om en droppe totalt som då finns på topsen

nog bättre att använda parafin olja så är du säker att det inte är farligt. men är det ingem mer än jag som använder örontvätten för hund och katt från apoteket?

Men om man vill va säker på att utrota skabben och utan att riskera öroninflammationer, svampinfektioner m.m så ska man använda stronghold, det måste vell ändå va bättre och säkrare?
#4 personligen skulle jag köra på stronghold elelr möjligen ivermectin..fast i sverige adminsitreras det via spruta

#5 Ja sprutan använde jag på Saga i sommras och det gick super och efter det va jag och kollade öronen på henne och då var allt borta och fint=).

ja så klart är ju det bästa recept skabbmedlet=)
#6 man tog inte du denna sprutan 3 gånger? Det skulle väl räcka med två och d skulle ta tre väl? har för mig att det var diskussion om det?

#8 Jo jag tog den 3gånger då jag ville va säker på att äggen också skulle dö ut så man inte behövde börja om med behandlingen och eftersom hon inte visade sig blev dålig eller nått på dom andra sprutorna så tog jag den tredje då hon ofta får träffa andra illrar och då vill inte jag riskera att skabben ska smitta över till mina kompisars illrar.
Jag tänkte ta stronghold men det gjorde jag på min förre iller och det tyckte ja inte funkade då jag fick behandla två tre gånger så då beslöt jag mig för att testa sprutan och det visades för mig att det funkade bättre med bättre resultat. Så jag ångrar mig inte ett dugg! Och kan rekomendera detta.
#9 ivermectin är svår att överdosera så att göra det flera ggr skall vara helt ok. stronghold skall man däremot använda 2 ggr minst. så det e inte konstigt att du fick upprepa ;)

#10 Okej, bra att veta=). Ja så därför tyckte ja att sprutorna va mer effektiv och mer säker, alltså att man visste att skabben va borta efter det medans strongholden fick man upprepa då det inte hälpte med en behandling.