Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 669 ggr
Aelsklinn
0

Teori om poppande

Jag har en teori om illrars poppande: Man säger ju att illrar poppar när de är lyckliga och busiga. Men även att de poppar när de är arga, har ont visar dominans m.m.

Jag tror det helt enkelt är så att illrar poppar för att visa sig tuffa. När man busar gör de det för att visa att de är sturska, stora, starka, vill dominera. (Leken för illrar är ju lite mera "slagsmål på låtsas" än vad det är för människobarn som leker. Och leken går ofta ut på att jaga varandra, brottas och bitas) 

När de har ont vill de absolut inte visa sig i underläge alltså poppar de kraftigt, mörkt och bestämt.

Samma sak när de dominerar en annan iller: de ska visa sig tuffa och starka mot den andra illern.

Så min slutsats är alltså att poppandet inte har så mycket med glädje att göra (även om de tycker det är jättekul att leka) utan poppet blir mer ett "kolla-vad-tuff-jag-är-jag-är-mycket-tuffare-än-dig-ljud" i samband med lek.

Theres
0

Isf är Melwin jäääättetuff när han ska bajsa :P

golf.ifokus.se

FerretCrow
0

#0 håller med dig om att det stämmer nog, för många som bara har en iller poppar nästan aldrig och det är kanske för att dom vet att dom inte är större än sina ägare tex=)

[jenkass]
0

våra poppar nästan jämt.. men inte när dom är sura/arga.. då fräser dom… så här stämmer inte den teorin så mkt

ViktorMarina
0

Jag håller nog med i din teori!

Aelsklinn
0

#1 Jag kan tänka mig att det är så att Melwin känner sig lite utsatt när han bajsar. Jag tror det kan vara instinkter från det vilda, att man måste röra sig och vara kvick för att inte ses av större rovdjur/rovfåglar. Men när man bajsar måste man vara still, och blir därför mer sårbar… ute i naturen dvs.

#3 Här både fräses och poppas det när de är sura. T.ex. om jag klipper klorna på Frenja och håller fast i ena klon för länge med tången. Då rycker hon till sig tassen och poppar irriterat åt mig. Så jag tror det är olika från iller till iller.

ferretgirl
0

Jag har Kahn som poppar alltid, han springer ofta här hemma och pratar med sig själv, och både Laban gjorde samma och så även Kahns mamma och Labans syster Lina poppar mycket. Vet inte om detta är ett släktdrag då jag tror att även Labans och Linas bror Frasse poppade. Frasse är MissFerrets iller, hon har även Kahns pappa Baloo. Och jag tror att även han poppar mycket. Rätta mig om du läser detta Camilla och om det är fel.

AlbaStiffler
0

Mj'ä, jag tror inte åp den teorin heller… I viss mån kan den nog stämma, tex när de arg-poppar… men som sagt, när de är glada känns det inte som om de poppar för att visa sig kaxiga, inte alltid iaf. Många ggr snällpoppar de, det kluckar mer då. Vissa poppningar tolar jag som "frågetecken", typ att de frågar "hur är det med dig" när de poppar när de är glada (även om man inte leker).

#2> Gällande den teorin att vissa illrar inte poppar för att de är underlägsna när de är ensamma med en människa tror jag inte alls på. Vissa illrar poppar knappt, varken med kompis eller själv. Varför ska de poppa, när du inte fattar vad den säger? Jag har fått iller som bott ensam att prata mer, när jag själv pratat popp-språk med den. Testa spela upp tex en video med poppljud för din iller så kanske den börjar prata, det har iaf mina gjort… Samma sak pratar många illrar med sina pipleksaker, om de låter som illerpopp när man piper med dem… så sätter många illrar, ensamma som illrar med kompisar, igång att gladpoppa (eller argpoppa). Detta tycker jag tyder på att de gärna pratar, när nån pratar samma språk som dem (även om det är en pipleksak)…

bnoffan
0

Jag tror inte heller riktigt på den här teorin. Poppandet i mina ögon handlar om att kommunicera. Det är ju deras sätt att prata med varandra och oss. När de gladpoppar bjuder de in till lek. Man ser liksom i ögonen på de att de verkligen är glada och vill busa för att det är roligt. Det handlar inte om dominans och att vara den "tuffa" enligt mig.

Hos oss är det nästan bara Molly som brukar argpoppa. Men inte för att verka tuff utan det är hennes sätt att säga "Nu är jag sur och vill vara ifred!"

Däremot fräsningar. Det är ju illrarnas sätt att visa sig arga och skrämmas.

AlbaStiffler
0

#8> men min Stiffler fräser även när han är glad ibland.

Sen har Stiffler ett annat ljud för sig, för han poppar aldrig. Hans motsvarighet till poppning är Flåsning, låter som om han hyperventligerar, eller flåsar som en upphetsad hund. Det betyder "kom igen då, nu springer vi" och används bara när vi är ute på promenad. Dvs han är inte trött, han tittar på mig, gör flåsljudet, sen kutar han och hoppar som en glad iller… Jalla jalla, typ… hehehe, supersött men mycket märkligt. har inte sett nån annan iller osm gör så. :-O

Aelsklinn
0

Hm, jag menar inte att de inte ÄR glada när de leker och poppar. Det kan vi ju alla se att de är. Men jag tror att själva ljudet de gör inte har så mycket med själva glädjen att göra. Då känns det som att man läser in lite mer mänskliga egenskaper hos djuren. Jag tror att själva kjudet har att göra med någon form av upphetsning; om det så är uppspelthet, dominans, tuffhet, ilska eller smärta.

Men sen tror jag även att illrar kan poppa av ingen anledning också, bara småprata. Detta kan vara för att ljudet för dem kommer naturligt och de helt enkelt bara låter ibland… Det där blev en väldigt konstig förklaring :) Men det är så jag ser på det hela.

Zaria81
0

Enda gången min Mimmi poppar är när hon verkligen vill att man skall lägga märke till henne och leka med henne,annars är hon tyst.

Gilla
0

#9 Så där gör Marwin med…flåsandet.
O jag tycker bestämt det låter som om han skrattar samtidigt Glad
O visst poppar han men det vanligaste "pratet" är hans väsningar.
O det gör han ofta, ofta.
När man stänger dörren o han inte får komma in "väs (men lägg av då…släpp in mig"
När man säger åt honom att komma ner från trappan "väs (jag vet…jag får inte vara här uppe *suck*)
När man har skällt på Dookie när hon gör hyss …går han fram till henne "väs ( dumma unge…du VET ju att du inte ska klättra in i högtalaren)
Ja…eller när han bara är glad o småpratar med en.
Han är en "Sir Väs" Flört

Vattunalle
0

bopp, bopp, boppboppi topp topp =D

Miss-Me
0

miley poppar inte

AlbaStiffler
0

#9> hehe, låter han annorlunda när han verkligen är arg då? Då argfräser iaf Stiffler och serr helt galen ut. Då får man passa sig… annars sitter illern fast i vaden inom några sek. Stiffler låter så när han blir Kraffsmongot, och spenderar 1 timme med att krafsa på ytterdörren (fast han inte vill gå ut, den ska ju bara vara öppen).