Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 430 ggr
Mange
0

P-spruta

Är det någon som har erfarenhet av att p-spruta sin iller hona? Jag har haft en hona i några månader nu och några dagar innan hon kom hem till oss så hade hon fått en. Hur länge verkar den? Är det roligt att hon kommer att löpa något mer i år?

Hör gärna av er om era eventuella erfarenheter om p-sprutor

Hade / Mange

AmmiG
0

Hej Mange! du kommer säkert att få svar av några som har erfarenhet av p-spruta, men det jag vet är….

P-spruta (hormonspruta) är inget bra alternativ för regelbundet bruk, eftersom dom är cancerframkallande.

Vet inte vilket ämne som används i hormonsprutorna till våra illerhonor, eftersom jag inte använder p-spruta till okastrerade honor.

Hormonsprutan Covinan är iaf. cancerframkallande och bör inte ges mer än två gånger och då med minst 1 års mellanrum.

Weazel
0

Arinya fikk Covinan i juli ifjor, og kom da ikke i brunst igjen før i mai i år. Men hun fikk den bare fordi hun ikke ville godta en steril hanne som jeg hadde tenkt å bruke på henne. Hun vil heller ikke få noen flere sprøyter enn den ene, da blir hun heller sterilisert…

AmmiG
0

Weazel: Risk för språkligt missförstånd…här säger vi att vi kastrerar honorna, eftersom hela "paketet" ska tas bort.

Om vi ber veterinären sterilisera honan, då klipper veterinären endast av äggledarna och hela "paketet" finns kvar, med alla problem som det för med sig.

Ha det bra, ammi

Weazel
0

Hehe, det tenkte jeg ikke over. Egentlig heter det jo kastrering når man fjerner alt uansett, men her i Norge er vi så sære at vi kaller det sterilisering når det gjelder tisper og kastrering når det gjelder hanner. Ikke spør meg hvorfor…

AmmiG
0

*S* Man skriver som man är van. Men nog är det förvirrande ibland. Jag vet om att ni säger steriliserad, ändå blir jag lika vilsen varje gång jag ska fylla i anmälan till Viking Ildern.