Särskrivningar
Någonting som jag har upptäkt på iFokus är att många användare använder sig av SÄRSKRIVNING i sina artiklar. Med detta menas att man särar på ett sammansat ord. Som heter det sär skrivning? NEJ.
Om man särskriver ett ord så får det en helt annan betydelse än vad som man menar. Nu tar jag nåfra exempel som skum tomte, sjuk sköterska. Exempel 1 betyder ju att en tomte är skum. Inte själva godisen skumtomte. Och en sköterska som är sjuk, så synd… Nej, jag menaade ju en sån som jobbar på sjukhus.
Tänk på detta medmänniskor.
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Har också tänkt på det, tror jag kommenterade det för ett år sedan t.o.m =)
golf.ifokus.se

Jag sa till om särskrivningar på en av era böcker… inte blev ni glada då inte ;)

#2 på många sajter i iFokus. Förekommer på iller och lite överallt när man läser runt. Skapade denna för att man kan tänka på och komma ihåg att vi har sammansatta ord.
Säger redan nu att jag inte tramar ner på specifika perosner, utan det är bara något att tänka på-tråd. Inte trampa på-tråd.

#3: Men vissa ord spelar det inte så stor roll om man särskriver, det får inte en annan betydlese för det liksom. Och på våra böcker var det inte direkt meningen att vara speciellt korrekta heller. Det var på en bok om humor. Har sett liknande saker i bokhandeln där författarna själv väljer att skriva sina titlar på specella sätt. Liiite skillnad där. Och vi blev väl inte sur direkt har jag för mig. Bara konstaterade fakta, vi vill ha dem så.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#5 men det är fortfarande fel svenska. *med glimten i ögat*

#6: haha, japp det är det :-)
Audiatur et altera pars
jag är expert på särskrivningar…men det är för att jag aldrig gått i svensk grundskola/gymnasie och alltid skrivit allt på engelska..och där e särskrivningar fullt tillåtet ;) så jag e helt enkelt miljöskadad :P

#8 hehe, okej.
Jag ska börja sammanskriva engelskan XD

Det är skitjobbigt när man är lite särskrivningspolis att gå en engelsk utbildning. De särskriver ALLT!!!

#10 jag hatar engelskan.. Är du också särskrivningspolis?

men ibland kan man ju sär skriva av misstag :P
t.ex om man ska prata om sin illers bajs låda, eller katt mat som man ger ;)
golf.ifokus.se

#11 Jepp, blir galen. Ser inte folk hur illa det ser ut? Vem pratar så???

#13 hehe, precis. Har råkat ihop med den här tråden jag la in på en annan sajt
också. Får jag fråga om mitt inlägg anses nedtryckande och liknande?
#13 JAG heheheh ;)
Jag reagerar också alltid på särskrivningar men lyckas hindra mig själv från att påpeka det då jag lärt mig att folk brukar bli arga om man påpekar deras stavning av saker :S dessutom skriver jag själv fel så sett att jag skriver för snabbt o råkar vända på bokstäver i orden o sen orkar jag inte ändra det…brukar tex väldigt ofta skriva fårn= från och osm=som

#17 okej, men det är lätt hänt att vända om.
Det är faktiskt skitjobbigt med särskrivningar. Det blir jobbigt att läsa när det inte är korrekt svenska.
Ord som "e" och "d" istället för att bara skriva ut det pyttelilla ordet "är" och "det". ASJOBBIGT! verkligen.

Finns mer saker som jag tycker är jobbigt…
det är när folk skriver såhär och man inte riktigt vet när de ska börja på en ny mening förresten så tycker jag att det är lite småjobbigt när man inte använder stor bokstav heller men det gör inte lika mycket jag kan bortse från när man bara skriver med små bokstäver för man inte orkar trycka på skift visst kan det se konstigt ut om man skriver en punkt i ett stycke fast man inte använder versaler det är mycket lättare att läsa om man skriver lite punkter här och var så man vet när man har en ny mening
golf.ifokus.se

Eller sätta en smiley efter en mening istället för en punkt eller ett komma funkar ju det med :P Då vet man iallafall att det är en ny mening =) Så funkar det att skriva jättebra, och det blir lättläsligt också.
golf.ifokus.se

#22 Erkänn att det var lite småjobbigt att läsa ;)
golf.ifokus.se
#23 yup….gillar inte att läsa när det inte finns punkter. men särskrivningar älskar jag hehehe

Sen när det är på ett forum och inte blekaste allvar så är det ju även lite jobbigt att läsa när man skriver alldeles för strikt.
Jag menar, när man inte skämtar till det alls.
Då blir det också jobbigt att läsa.
Och det är jobbigt att skriva också.
Kan verkligen inte hålla mig till att skriva endast en punkt efter en mening, vill gärna få dem till tre.
Vill även gärna slänga in en smiley då och då så de som läser mina inlägg förstår om inlägget är menat att vara glatt, ledsamt eller förvirrrat.
Detta inlägget blev ju bara kallt och tråkigt.
golf.ifokus.se
#0 Du har aldrig tänkt på att dessa personer fakitskt kan vara dyslektiker?
Denna tråd kan värkligen skrämma bort de som har dysleksi. Det är inte lätt att övervinna räddslan av att skriva öppet i ett forum när man vet det kan bli kritiserat av att mans tavar fel eller att man inte kan sätta punkt på rätt ställe att man kastar om bokstäver. Jag är själv en av de som skriver väldrigt mycket fel och får inte in punkt heller på grund av att jag är graft dyslektiker. Sånna här trådar får en bara att vilja ge upp att skriva på forum o öppet överhuvudtaget.
Det kanske inte är riktat till de som har dysleksi o jag tar inte åt mig av de men vill ändå att ni ska se mer med öppna ögon hur en som har problem kan tolka det och att det är extremt jobbigt.
Hande jag läst detta för ett par år sen hade jag talat om hur elaka ni är som klandrar ner på oss som inte kan stava o sen aldrig mer återkommit till denna sait. Men nu vet jag vart jag står någon stanns med min stavning. Ta det eller inte. Ni behöver inte läsa de inläggen som är skrivna av de som skriver som ni inte tycker om.
Hua… som ordblind och samtidigt språkpolis (favoritbok när jag var mindre var Nationalensyklypedin och diverse andra uppslagsverk eller faktaböcker). Jag har fortfarande problem med vissa ord men jag blir tokig på folks stavningar och särskrivningar eftersom jag trykt in varje ord med våld i min skalle. Rätt ska vara rätt! Dock hade jag ett tag då jag blandade in fonetiska skriften bland mina facktermer. Folk blev lite småsura efter ett tag. Men jag måste säga att forum och bloggar är bra på att få en att skriva mer talspråk än fack. :)
#25 Smailisar är bra, i vissa fall kan de vara enda sättet för en läsare att förstå om man skämtar eller är allvarlig. Det har varit vissa gånger då en liten smily hade kunnat göra klart för om det var ett direkt hot eller "bara en kul grej, vänner emellan"
#26 bara för att man är dyslektiker eller ordblind så behöver man inte skriva dåligt och likväl behöver man inte skriva bra bara för att man inte har dysleksi. :)

#26 #27 Om du har läst lite längre så är jag dyslektiker. Och särskrivningn är väldigt vanligt bland de mer "läskunniga"

Wow, en tråd jag gillar. Jobbar som skribent!!! *ler stort*
Regeln för särskrivning är att skriva ihop ALLT som uttalas ihop. Enkelt!!!
Faktum är att man även i engelskan vill att man ska skriva ihop destå mer än vad man idag gör, allt för att det ska bli enklare att förstå. Dock kanske man där väljer bindestreck för att skriva ihop medans regeln i sverige är att inte använda bindestreck såvidare inte ordet blir för långt. :-)
Anledningen att man ska försöka att itne särskriva är att varje felskrivning i språket gör att folk (speciellt folk med lässvårigheter som tex dyslexi) stannar upp och fastnar på ett ord. Man stör sig på att det är fel och därmed glömmer man bort vad texten egentligen handlar om.
Tro det eller ej, men jag är själv en upptränad dyslektiker (dock inte så grav), och jobbar med svenska språket. Är rena rama språkpolisen, just av den anledningen att det sticker i ögonen när saker är fel. Dock skriver jag för fort på tangentbordet för att själv hinna med och stava rätt alltid, men det är en annan fråga!

#15 jag har ju hört dig prata och mig veteligen säger du inte sjuk sköterska om sjuksköterska. Inte heller glad packad räk macka. Eller? Det vore ju inte bra…

#26 Ta det inte så. Tror inte att det är någons mening. Särskrivning har blivit något av en "folksjukdom" eller folk sjukdom om någon föredrar det :) Verkar som att en majoritet av ungdommar särskriver och det är snarare en kritik av utbildningsnivån i grundskolan.

I regel tycker jag att de dyslektiker som jag träffas, särskriver de mindre än vad de som är "mer"läs- och skrivkunniga.
Min pappa är t.ex. ett sånt exempel, han har väldiga problem med stavning och läsning, men särskrivning har jag inte sett honom göra en enda gång nästan, på de arbeten som han har bett mig kolla egenom så att stavningen stämmer.
Men en sak som stör mig lite är när folk skriver; mej, dej, dom istället för mig, dig, de/dem.
Inget illa menat till dem som skriver så, men det stavas ju mig, dig, de/dem…

#33 Det där håller på att ändras. Inom en snar framtid (OM vi inte redan är där) är detta ok enligt skrivreglerna.. Är lika anti själv mot detta men språket ändras och det måste man lära sig acceptera.

#33 Håller med dig om talspråket. Men, jag tror bestämt att men och dej och dom finns med i svenska akademin. Iaf dom finns.

#34/35 Jaha då får man väl lära sig at acceptera det då =/ blää

vill bara göra ett inläg . O.B.S detta inläg är det ingen som har gått in och rättat eller sat rätt ord i rätt mening
här har ni orsaken till att många med mig avstår att skriva i forum om man inte har en person som kan gå in och rätta till.
att sätta ut punkter och att man ska läsa i genom vad man skrivit före man läger ut sitt svar är ganska svårt då man inte ser skälv att det är stavfel. det gäller samma som särskrivningar det är jätte svårt när man är ordblind.
Ordblindhet är inte en foklsjukdom som alla eller många tror utan är man ordblind så har man det dokumenterat.
Man får gå i en skola där dom ser hur pass ordblind man är och jag vet med mig skälv att jag är ordblind och har även papper på detta .
att skriva att man ska använda riks svenskan det är samma sak som att se ner på folk som har detta handikapp.
Vill säga en sak som är VIKTIG detta är inte att klanka ner på någon utan vill bara att ni ska tänka på att vi är många som är dokumenterade ordblinda här i Sverige och många kankse tar detta väldigt hårt om man inte lärt sig att leva med just detta handikap.
Tvärr så är detta handikapet tyst vad jag menar är att man inte ser eller hör på en person som är ordblind utan man ser det först när man ska läsa vad personen har skrivit.

#37: en viktig punkt att ta upp. Därför jag ville påpeka tidigare med att det finns sjukdommar som gör att man inte skriver som de som är språkpoliser vill.
Jag har som du vet ifrån första början när jag startade iller.ifokus bestämt att här ska ingen behöva ha någon som korrigerar det folk skriver innan de vågar trycka på publiscera. Här ska alla kunna skriva. Och de som inte klarar av att se detta får vända sig till annat forum.
Det är viktigt att även de som är sjuk känner att det är tillåtet att skriva här.
Mvh ÅsaF sajtvärd
Audiatur et altera pars
Jag måste bara få fråga; är det så viktigt?! Jag menar, det går ju faktiskt att förstå vad folk säger. Jag är dyslektiker och har jättesvårt med vart jag ska sätta punkt och komma -jag chansar! Om det sen blir fel, vad gör det? Fråga:vad är det du menar? Det är inte en bok vi sitter och skriver. Fjantigt kanske, men nu kommer jag bara fundera varje gång jag skriver om det är ngt ni hänger upp er på……. Jag tycker att det var en idiotisk tråd. Ni som inte har problem med att uttrycka er är det lugnt, men för oss med dyslexi (iallafall jag) har ett Helv**t*e varje dag!!
När det gäller mej, dej osv, det e helt ok enligt min svenskalärare… Hon kan inte ha hjälpt mig mkt ;)
Mvh Jenny

Att särskriva och vara dyslektiker är ju väldigt olika saker.

#40 Precis. Många som är icke dyslektiker särskriver ialla fall. Och om amn är dyslektiker så är det förstårligt att man gör fel, det är helt okej. Även om andra också gör det, men om det är bara brist på kunskap så kan man behöva en liten putt för att komma ihåg att det faktiskt är fel att dela på ordet. Även de som har annat språk än svenska som huvudmål gör ju också fel, också förstårligt om man har delade ord i modersmålet. Kan säga att jag råkar skriva ihop ord på engelska och japanska hur lätt som hälst (hur man nu lyckas skriva ihop ord på japanska är jäkligt klantigt kan jag lova).

#41: Alla kanske inte skriver ut att de har dyslexi. Jag vill inte att det skja vara ett måste för folk att skriva ut att de har skrivsvårigheter. Alla vill inte det. Det är i alla fall fakta.
Audiatur et altera pars

# 42 Bra skrivit .

Att särskriva gör säkert 90% av alla ungdomar. Det är ett jättevanligt fel som blir mer och mer vanligt allt efter ordbehandlingsprogrammen tar över och man inte lär sig stava själv. Den här tråden handlar som jag förstått det om dem.

#44: Jodå jag förstod det. Men jag ville samtidigt få dig och de andra att förstå att det inte är enbart de unga som kör med särskrivningar. Och även unga kan ha skrivsvårigheter. Precis som de äldre. Och oftast använder man rättstavningsprogram om man har sjukdomar.
Audiatur et altera pars
Det är ju inte direkt att man göra reklam för sig när man säger att man har dyslexi. Jag har levt med detta hela mitt liv och jag har accepterat att jag har det, så jag skäms inte.
När jag sätter mig vid i.if så gör jag det för att ha kul och för att slappna av efter en dag i skolan, då har jag varken ork eller lust att bli pikad (jag känner mig inte personligt pikad).
Jag har full förståelse för er som inte har dyslexi att det kan vara jobbigt att läsa, men jag vill oxå få er att förstå att vi kämpar för att det ska vara läsbart för er.
Mvh Jenny

Jag tycker det är skillnad om man faktiskt erkänner att man har dyslexi, det är ju inget att skämmas över.
Om man bara säger att man har det, som typ alla här redan har gjort nu, så är det väl skitenkelt att acceptera att just de personerna kan skriva lite fel. Men att t.ex skriva flera meningar på samma gång utan punkt eller komma bara för att man är lat tycker jag bara känns rätt onödigt…
Och särskrivningar är rätt jobbigt ;)
Och denna tråden handlade nog inte om att de som har dyslexi skriver fel, utan om att just särskrivningar är rätt jobbiga att förstå ibland och att de kan uppfattas för något annat än vad de är.
golf.ifokus.se

#47: Poängen är att det finns fler med dyslexi och skrivsvårigheter än vad som sagt det i denna tråd. Dessa måste också känna att de kan skriva.
Audiatur et altera pars

#46 Tjejen som startade tråden har (om jag förstått det rätt) själv dyslexi. Att hon startade tråden var för att uppmärksamma oss alla att det kan vara svårt för henne att förstå när ord särskrivs.
Alltså ingen pik till de med lässvårigheter.
#0 Är det så tråden ska tolkas?
#47 så du menar att vi dyslektiker ska påpeka det i varje ny tråd vi skriver i, eller ska vi skriva upp oss på ngn lista? Tror du på allvar att man inte sätter ut punkter för att man e lat?!! Då skulle man nog inte sitta och skriva överhuvudtaget…….
Ni får ursäkta att jag bli arg, men jag har fått höra hela mitt liv utav lärare (och de är många), Vissa i min familj och folk i min släkt som har sagt att jag är fullständigt dum i huvudet för att jag inte kan skriva som en normal person! Jag är såååå j*vla less på att behöva försvara mig
Mvh Jenny
Särskriva eller inte särskriva. Visst det finns många som särskriver överallt. Men jag tycker verkligen inte att det är ett problem, spec inte på ett forum. Skulle det vara i en inlämningsuppgift till skolan så kan jag förstå om läraren kanske skulle höja på ögonbrynet om det stod fryst kyckling lever istllt för fryst kycklinglever eller dyl. Men kom igen nu, det måste finnas viktigare saker här i livet än att klaga på att folk skriver samman eller isär ord ?!
Då tycker jag faktiskt att det är av större intresse för oss alla att vi allihopa ( ja jag också ) tar och tänker oss för när vi skriver ett inlägg, inte på hur vi stavar orden utan på betydelsen av dem. På internet är det väldigt lätt att missuppfattas och missuppfatta. Flertalet gånger har det blivit "bråk/tjaffs" i trådar på pg av att man har skrivit något som har missuppfattats eller helt enkelt har låtit väldigt fel. Jag har själv varit en person som både missuppfattat andra och missuppfattats utav andra pågrund av sättet som man valt att uttrycka sig på.
Mer tolerans åt folket säger jag !
Särskriv eller inte, mig spelar det inte en jätte stor roll. Tänk snarare på hur du formulerar dig. Ett ord kan ändra uppfattningen totalt.
#51 jättebra skrivet!!
Mvh Jenny

#50 Nej, jag menar att tråden inte handlar om de som har dyslexi ö.h.t… och om de som har dyslexi känner sig träffade av denna tråden fast t.o.m hon som startade den har dyslexi så kan de ju också nämna att de har de då om de nu vill…
Men jag håller med bnoffan!!! Hon har iallafall fattat trådens innebörd.
Denna tråden kan ju liksom vara gjord för din skull t.ex… Är det inte lättare för dig som dyslektiker (stavas det så?) att fatta vad man menar när att ord står skrivet som det ska istället för när det är särskrivet?
golf.ifokus.se

#53: Även om tråden inte handlar om dyslektiker så är poängen att de kan ta illa vid sig. Och det finns flera olika sorters skriv och lässvårigheter. Man måste tänka på dessa så de inte känner sig ovälkomna här.
Audiatur et altera pars
#31 haha nej det gör jag inte…men för att vara ärlig så tänker jag inte på särskrivningarna. Jag har aldrig fått lära mig vad en särskrivning är..inte innan iFokus iaf ;) så för mig är det natuligt att särskriva vissa ord men ändå uttala dem "rätt"

Men man vågar ju typ inte starta trådar, för vad man än skriver om så är det någon som tar illa vid sig.
Startar man en tråd om kycklinglever så börjar väll alla vegetarianer grina.
Allt som krävs när en ny tråd skapats är en enkel fråga: vad är innebörden? Om innebörden inte redan är helt klar. Man behöver inte säga att folk kan ta illa vid sig innan man ens vet poängen med tråden. Och i detta fall är trådskaparen själv dyslektiker och hon stör sig på särskrivningar. Svårare än så är det inte, så nu kan ju de som särskriver ord tänka på det om de vill, för att göra det lättare för folk att förstå. Och om de nu inte vill sluta särskriva så behöver de väl inte det, eller om de inte kan. Inte mer med det, detta var nog bara en uppmaning om att det FINNS särskrivningar på forumet, och de som VILL kan göra något åt det.
golf.ifokus.se

Det här är ytterligare ett exempel på hur lätt vi missuppfattar varandra över internet.
Den här tråden började som ett uppmärksammande men misstolkas. Självklart vill vi inte tracka ner på någon med läs/skrivsvårigheter! Alla ska känna sig välkomna att skriva även om det blir stavfel mm ibland.
Dyslexi har måna olika former. Det är inte säkert att någon av dessa som har dyslexi här har samma diagnos.
Man kan särskriva om man har dyslexi lika väl som slänga om boksäver, siffror, tappa bort bokstäver och lägga till.
Om man har svårt att veta vad inlägget handlar om på grund av särskrvningen så man man ju fråga den som gjort inlägget. Tala om att man har svårt att förstå inlägget. Inte säga DU har gjort särskrivning. Det kan få en dyslektiker att må dåligt o sluta skriva på forum o på anndra ställen.
Sen tycker inte jag att man måste säga att man är dyslektiker bara för att folk ska börja komentera eller tycka att man är helt knäpp i huvudet. En som är dyslektiker kan vara smart o interlegent trotts sitt handikapp. Det finns faktiskt de som skäms över att de är dyslektiker på grund av att det känner sing värdelös, att folk inte tar en på allvar, att folk skämtar o gnäller över deras stavning.
Alla tolkar man inlägg väldigt olika o det måste man acceptera. Men om jag skulle tolka en sak extremt anorlunda så skulle jag definitft fråga vad den mena.
Vi sitter på ett forum och pratar om nått vi har gemensamt illrar på denna sida varför inte nöja oss med de?
Att folk skulle börja grina för att det diskuteras kycklingvingar och att det ges till illrar är nog lite väl att ta i. Om man inte gillar sånt går man inte in på de inläggen eller trådar.

#49 Det stämmer att jag har svårigheter och inte kan läsa särskrivningar. Denna tråd skapade jag för upp uppmärksamma detta fel i svenska språket, och det är ingen pik mot dyslektiker då det är ännu fler icke-dyskeltiker som särskriver.
#59 det finns de personer som har dyslexi som tar åt sig av det eftersom de inte kan göra nått åt de. Det vet inte om att de skrivit fel. Om du nu tycker att det är så fruktansvärt när personer gör det varför då inte ta det i PM till de som gör det och frågar hur det kommer sig att det skriver mycker särskrivningar?
Om du är dyslektiker så borde du ju kunna inse och förstå att många kan ta väldigt illa vid sig o sluta skriva. Slutar en som har dysleksi att skriva blir man bara sämmre på att stava. Det finns många som skäms över sitt handikapp.
Vad man än har för problem. Dyslekiter eller anndra så ska man ha rätt att skriva som det man vill även om det blir särskrivningar, bokstäver på fel plast missade kommatecekn punkter som inte finns. Man måste få vara den man är och låta alla våga skriva trotts sitt handikap.
Detta är ett forum om illrar och vad gör det att det stavas fel lite var stanns man fattar ju vad som är skrivet i alla fall. Förstår man inte så kan man fråga personen i PM eller så slutar man att läsa de trådar som den personen skriver.

#60 du missförstår trådens innebörd.

Jag tycker att det är en bra tråd. Man väljer själv om man tar den fel trots att folk sagt flera gånger att den har ett annat syfte. Jag tycker att det är sorgligt att så många unga och vuxna inte kan stava. Trots att de inte har läs och skrivsvårigheter.
Jag kan säga själv, hur hemskt det än låter. Men när jag anställt folk på mitt gamla jobb har ansökningar med mycket stavfel gått bort direkt. Vet att det är ganska vanligt. Så se det som en hjälp istället. Att påpeka på ett snällt sätt, vilket jag tycker att trådskaparen gör, attman kan ändra sånt som inte är helt korrekt, är en chans att lära andra.
Man behöver inte vända taggarna utåt direkt då man inte gjort allt helt rätt. Var glad att någon vågat säga det. Jag blir glad om någon berättar för mig att jag har mat mellan tänderna. Jag har ex varit på försvar av uppsatser på kandidatnivå där författaren inte fått godkänt på grund av alla särskrivningar. Snacka om surt att få gå hem och skriva om en uppsats efter tre år på universitetet på grund av detta. OBS! På universitetet tar man stor hänsyn till dyslektiker och hjälp finns att tillgå. Där finns det inga ursäkter att inte stava rätt.

#56 Jag tror att du har fattat mig ganska precis. Att informera om att det är fel, men sen är det upp til var och en vad de vill göra med saken. Tack. (posetivt menat)

Herregud vad jag stavar taskigt… hittar stavfel hela dagarna i mina egna inlägg… ordbehandlingsprogrammens förbannelse. Eller ord behandlings programmen.

#64 oh noooo! You are the devil…!
(detta är ett totalt skämt, så ingen ska ta illa upp, och om man gör det så får man skylla sig själv då jag säger att det är ett skämt)

Haha, jag är nu inte välkommen i de rättfardigas klubb (OBS skämt igen ;))

Jag kan stava… skriver för snabbt bara
#62 Om du syftar på att jag vände taggarna utåt så gjorde jag det inte. Jag ville informera hur en som har Dyslektiker kan reagera och att man faktiskt kan ta lite hänsyn till sånt.
Sen att du väljer bort sånna som stavar fel när de söker jobb till dig är väll upp till dig. Jag har ingen aning om vad du jobbar med. Men tycker att det är tragist att en som är dyslektiker inte har en chans att komma in i ditt företag då den kan vara mer kompetent och kan även vara mer smart än den som stavar korekt.

Inte mitt företag och det var många år sedan. Men, idag kan man köra en ansökan genom ett stavningsprogram. Har man inte ens bemödat sig att göra det så undrar jag om man bemödar sig på jobbet.

#60 Om man skriver PM till folk som har särskrivit ett ord blir det ju menat direkt till dem och de kan ta illa upp… skriver man istället en tråd för att uppmärksamma det är det ju inte menat direkt till någon, så folk slipper ta illa upp.
golf.ifokus.se
# 70 Att skriva ett PM o vara vänligt i ett sånt är inte lika nedvärderande som det tas upp i en öppen tråd där det kritiseras mer öppet om de.
# 69 om det är en person som inte har tillgång till Dator då? Hur ska man då ta det genom ett retstavningsprogram. Även om man tar det genom ett retstavningsprogram blir inte allt rätt.
#50 Vad …hmmm… "trevligt" (om man kan säga det om en så rutten sak) att höra att fler än jag blivit dum förklarad i skolan av lärare för ordblindheten… Jag inbillade mig under den tiden att jag var
#51 Det finns de som skriver mindre genomtänkta inlägg… inte för att de har dysleksi utan för att de helt enkelt inte tänker som "vanliga" människor. Dessa kan ha till exempel en boksdavsdiagnås och dem ska man inte heller trampa på. Så bara för att någon skriver lite korkat ibland så behöver det inte vara för dysleksi eller ren elakhet. Jag vill inte att någon tar åt sig för det men så är fallet ibland. Vilket jag av erfarenhet Vet att vissa här på iFokus inte riktigt kan se… det kan hetta till ordentligt ibland här och på andra ställen vilket i bland kan bero på att en av personerna bakom datorn helt enkelt inte sätter ihop en mening som genomsnittet.
#71 Ordlexikon 
Övrigt: Ha mer förståelse för andras sätt att tänka, vi är alla olika och så även våra hjärnor… det är inte alla som har ett IQ på 130, men de ska väl vara välkomna de också? =)

#71 att PMa folk och klaga på deras stavningar är kränkning. Men at dra upp det här extremt vanliga problemet är bara att uppmärksamma folk som särar på ord (utan att ha skrivsvårigheter) är bara att påminna om att de tär fel svenska.
#73 det riktar sig även mot det som är dyslektiker det kan du inte komma efrån.
De kan vara kränkande men ändå bättre då tar man med den personen de gåller och den personen kan kanske säga varför den gör de.
#71 orlexikon Du är ganska smart. En som har väldigt svårt att stava hur kan ett Lexikon vara till hjälp när dom inte vet hur ordet stavas ska de då få läsa igenom hela lexikonen för att sen kanske hitta rätt?

#74 det ät MITT skapade inlägg och JAg bestämmer VILKA det RIKTAR sig mot. Och jag riktar inte mot dyslektiker då det är inte allmän ovetenskap utan ett "handikap"

Vi kan ju säga så här. Hur många av er medlemmar vet till exempel att iller.ifokus drivs av en Sajtvärd med stora skrivsvårigheter. Någon som måste tänka som sjutton varje gång hon skriver för att ni sak förstå vad det står. Inte så många kan jag tänka mig. Jag kan dock påpeka att jag inte tog illa vid mig av denna tråd, men vet att det finns medlemmar som gjort det. Och det är tragiskt. Alla ska våga skriva här, och jag hoppas de gör det. Att inte våga skriva på ett forum på grund av skrivsvårigheter är trist. Och här behöver man inte alltid göra rätt. Om någon inte förstår hur någon menar kan man fråga på ett snällt sätt.
Ingen är felfri, att fela är mänskligt. Den som aldrig felar må alltså kasta första stenen på oss andra.
Mvh Åsa Sajtvärd, som tycker att denna tråd börjar haka upp sig väldigt nu. Vid det här laget hoppas jag alla förstått att det finns många olika sorters skriv och lässvårigheter. Och att alla är välkomna och att meningen med tråden inte var att få folk med problem att känna sig ovälkomna.
Audiatur et altera pars

Jag tycker att tråden kan låsas då budskapet har blivit totalt misstolkat av många och att en del vägrar inse att jag inte kränker folk med läs och skrivsvårigheter. Utan att särskrivningar är ett vanlig fel i svenska språket och har inget med dysleksi att göra.

#77: Om tråden fortsätter att bara haka upp sig och det fortfarande inte går att få fram att det inte var meningen att få folk att känna sig utpekade ja då låser jag tråden ikväll.
Mvh ÅsaF sajtvärd
Audiatur et altera pars
#76 bra sakt.
Xannadu: Du menar alltså att jag som lärt mig skriva genom att envetet plugga in ett helt jävla Lexikon ensam på rasterna inte kan skämta om att man kan ha ett Lexikon vid datorn? Att JAG är dum som sitter med ett Lexikon vid datorn? Att det var ett dumt förslag? Ursäkta mig men MIG har Lexikon hjälpt mycket och jag anser mig ha rätt att yttra ordet Lexikon då utan dessa böcker skulle ingen kunna läsa vad jag skriver. JAG är fullständigt ordblind vilket jag har skrivit på flera sidor och inte skäms för… att jag med ren vilja ensam fått lära mig hela gramatiken eftersom ingen j*vla lärare någonsin ville hjälpa mig då jag tydligen var dum i huvudet trots ett IQ på över 130. Nej, JAG har ingen rätt att skämta om min egen j*vla sjukdom som JAG blivitr mobbad för i hela mitt liv. Av både lärare och elever.
Jag om någon borde ha rätt att yttra mig om skiten. Försök själv att lära dig hela gramatiken själv som mellanstadieelev och så kan du säga hur lätt det är. Tacka vet jag ordlexikon, de är bra att ha! Men visst ja… men är ju tydligen dum i huvudet om man yttrar sig här om någonting. Synd men jag råkar vara en som inte skäms för att vara ordblind och att jag vill hjälp andra bli bättre också, för det vill jag.
Jag har inte varit elak mot dig personligen men du har rätt att var det mot mig?
Jag tycker att de som ältar att denna tråden är kränkande ska ta ofundera på vem det är osm kränker här egentligen…ska trådskaparen om och om igen behöva säga att detta inte är menat tillde som har dyslexi? Tror folk att hon ljuger eller vad är det att fortsätta tjata om?

Jahapp det gick inte att återgå till trådens start alltså. Så nu låser jag denna tråd.
Mvh ÅsaF sajtvärd
Audiatur et altera pars