Hur mår illervärlden?
Här är det dött som i graven. Sorry, men det är ju bara sant.
Observerade att även någon illergrupp på fb jag var med i också var helt död. Inget skrivet på flera månader.
Hur mår illervärlden? Snackar inte folk med varandra? Eller har alla aktiva snackare lagt av?
Bara nyfiken… och lite oroad… vad händer om alla intresse-sammanslutningar för djur vattnas ur… hur behåller vi sunda välavlade djur och en aktiv kommunikation?
Detta har inte med pandemin att göra…
- Redigerat 2020-11-23 18:05 av Grodan

#0 Det kanske är upp till och mig och mig att skaffa varsin iller? :)
#1 Jag vill absolut ha iller igen.
Har du haft iller tidigare? Om inte kan du alltid skaffa en sån här: https://iller.ifokus.se/discussion/131635/svartfotad-iller

Det enda husdjur jag haft var en chinchilla. Så fin liten tjej som fick heta Leia. Om jag tittade på tv brukade hon sitta under tv:n och titta på mig. Jag bodde på en vind på döbelnsgatan på den tiden - minns en gång när hon rymde ut på taket på femte våningen och jag var ute och jagade henne mitt i natten.
De är väl luktlösa…? Har du luktat på iller?

Nope, det har jag inte… 🤔
deleted
- Redigerat 2020-11-23 21:54 av Grodan
#7 Ah, den är jag inte med i, för den verkade så mobbad.
#5 LOL, jag raderade mitt svar, kommer inte ens ihåg vad jag skrev, men ibland skriver jag lite för självnedvärderande och behöver rätta till det.
Illrar är tuffa djur som även luktar en del, är du redo för det, Staffan?

#9 Jag kommer ihåg vad du skrev, hann faktiskt läsa det innan du bestämde dig för att ta bort innehållet. Skoj; jag vet något som inte du vet… ;)
Illrar är tuffa djur som även luktar en del, är du redo för det, Staffan?
Är det ens möjligt att veta det i förväg?
// Staffan
#10 Ah, men det är ok. Det var något negativt och sånt har jag nog av ändå…
Tjaaa… alltså man vet ju om man tycker om djur eller inte, om man gillar/ogillar djur som luktar skarpt…
Illrar är ju djur som kan släppa illaluktande fisar när de är upprörda, rädda eller bara behöver tömma analkörtlarna. Töms de inte kan det bli problem. Denna lukt är inte trevlig. Annars luktar illrar ganska gott. Min mor tycker de luktar honung. (Ok, inte en brunstig hane då… det har hon aldrig luktat på.)

#11 Sant. Nu har jag glömt vad du skrev.
hursomhelst, det låter som jag bör hålla mig undan för illrar… :)
#12 MEN, det är otroligt härliga djur, så det är faktiskt värt det.
Tycker faktiskt inte de luktar så mycket och de luktar gott att sniffa på :-)
Men visst deras doft kan bita sig i textilier så har man har heltäckningsmatta eller många ryamattor kanske man ska undvika iller. Annars håller man doften i schack genom vanlig städning och golvtork.
Vad gäller analkörtlarna så har vi haft lite olika varianter på illrar. Den första illern var en notorisk mysfisare som kunde lägga av en sur dieseltraktorrökare när det var som allra mysigast i famnen. Inte så trevligt alla gånger med en liten "stinkpåse" i famnen. Tur det klingar av ganska fort.
Iller nummer två passade på att vid behov lägga ev. rökare i toalådorna i samband med nr 2. luktade lite från lådan i 10-15 minuter innan det klingat av så där var det aldrig några problem.
Iller nummer 3 var nånstans mittemellan. Väldigt social och skulle vara med där det hände saker men ingen knäiller som ofta skulle ligga famnen så det var sällan det gav upphov till någon "stinkpåse".
Även om det kanske inte luktar så gott när de tömmer sina analkörtlar så har jag personligen aldrig tyckt att det varit något stort problem. Det händer ibland och det luktar illa ett tag , men det går som tur är över ganska fort.
Lite OT, men det var ni andra som halkade in på ämnet :-)
- Redigerat 2020-11-28 20:22 av Bogey
#14 Så är det ju. Vi som gillar illrar och är vana, bryr oss inte så mkt om lukten. Dock finns det fullt av folk som ogillar att djur luktar. Det vet jag allt om. Jag har haft möss, råttor och iller samtidigt till och med. Tre olika djurarter som i sig själva luktar en del.
Om jag jämför iller med möss och råttor så luktar de ju rosor… haha
Drömde faktiskt om en iller i natt.
Är det ett gott tecken?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Absolut. Önskedröm eller sanndröm? eller mardröm 😲
Har du träffat iller någongång?
(eller tänkte du på vad det betyder i typ drömtydning? för mig som har haft många illrar betyder det bara att jag saknar dem om jag drömmer om dem… för någon annan betyder det något annat…)
- Redigerat 2020-11-29 16:44 av Grodan
#17: Den var på taket på en bil av alla ställen. Det var en Volvo om det betyder något. 🤔
Nej, ingen jag kommer ihåg. Har bara träffat dess vilda släktingar som vesslor och liknande.
#18 hahaha, tror inte det betyder något alls… om du nu inte snart träffar på någon med en Volvo med iller på taket…
Volvotakillern, en väldigt sällsynt illerras.
#20: Jag ser det som ett tecken!! 😁
Kastrerad iller luktar sällan lika hemskt. Kan tycka att de till och med luktar lite sött och gott.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#20 Men gaaaaaaaaaaah så coolt 😎
Hade inte sett detta innan…