Vatten till iller
ag hade kanske tänkt att skaffa en iller när mitt rum är klart, hallen i källaren är nog en trygg plats som den kan vara på medans jag är i skolan eftersom att mitt blivande rum är precis bredvid då det inte blir svårt att förflytta grejerna. Men frågan är ju om illern klarar sig med samma vatten i 6 timmar eller om min farfar ska komma och byta vatten när han ändå går ut med min, min pappas och min brors hund. Det enda dåliga är att han är ganska glömsk, är bara lite rädd att han ska typ glömma att stänga dörreb ordentligt då han tidigare glömde att stänga min hamsterbur (hamstern sprang ut i det vilda och jag fick aldrig mer se henne igen)
Det räcker om du ger illern friskt nytt vatten morgon och kväll.
Använd en skål i rostfritt stål eller keramik avsett för matvaror så glasyren inte innehåller något giftigt så är det inga problem. Även om illrar inte är stordrickare så se till att den är tillräckligt stor så det räcker hela dan.
Plastskål avsedd för mat funkar också men tänk på att plast åldras och kan börja fälla ut mjukmedel och andra kemikalier i vattnet. Dessutom är de lätta så illern kan välta dem och då har de kanske inget vatten kvar.
Illrar har en tendens att i bland gräva i vattenskålen så om golvet inte tål vatten så ha en bricka eller liknande under som kan fånga upp det som skvätter ur.