Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 533 ggr
JessieH
0

Hjäp & råd om illerbråk sökes.

Hej. Jag har nyligen introducerat två illrar och känner att jag behöver råd. De är mina två första illrar och jag allmänt har svårt att förstå situationen mellan dem och vet då inte heller hur jag ska gå framåt.

Min första iller, Jebbie, är nu 2 år gammal och bodde hos uppfödaren tillsammans med sin mor och syster det första året. Nr 2, Lucifer, köptes i mitten på juni och flyttade då in hos min pojkvän. De fick 'bonda' tillsammans hos honom i ungefär en månad och sedan flyttade de båda in hos mig 19 juli.

De första dagarna var Lucifer väldigt mjuk, försiktig och vänlig mot Jebbie. Han gick försiktigt fram och började tidigt att inbjuda till lek. Hade båda illrarna haft den personligheten tror jag att det kan ha gått ganska fort. Jebbie var ganska otrevlig redan i början, men med tiden så blir det bara värre och värre. Han biter hårdare och jagar ihärdigare, och stackars Lucifer som var så lugn och trygg i början blir allt räddare. De senaste dagarna blir han så rädd att han bajsar på sig. Han skriker verkligen. Det är ett hjärtskärande skrik i ren panik.

Ändå är det ofta Lucifer som söker sig till Jebbie. Han hittar där Jebbie sover och verkar medvetet dra sig till hans närhet. Jebbie drar då igång 'jakten' på Lucifer, slänger sig över honom, håller fast honom och biter. Lucifer, trots att han är större har aldrig någonsin bitit tillbaka.

Jag förstår inte riktigt. Varför söker sig Lucifer till Jebbie då han är så otrevlig? Då han blir skräckslagen då han blir jagad? Hur fortsätter jag härifrån då situationen bara verkar bli mer och mer aggresiv med tiden?

Grodan
2

Kan du filma?

Jag introducerade också två killar till varandra för några år sedan och fick mycket hjälp här. Min intro var dock ganska lugn och de blev snabbt vänner. Fördelen var att ingen ägde detta revir (de kom hit ungefär samtidigt fast från olika ställen) och att jag aktiverade dem mycket med promenader. Jag har ingen aning ifall min tråd kan hjälpa dig, men ta gärna en titt: HÄR.

I a f så hoppas jag att någon som är bra på intron och som kan läsa illrar bra kan ge dig lite svar.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

JessieH
0
Grodan
0

#2 Jag läste om min "dagbok" (som jag länkade till här ovan) och de svar jag fått är ganska hjälpsamma faktiskt.

Det är inte alltid lätt att Introducera Illrar. Det måste få ta sin tid, de måste göra de saker de gör. Kolla dock efter sår osv varje dag, samt försök aktivera dem så att de kan fokusera på något annat än bråk.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️