Torrfoder
Så utöver råa bitar har jag nu börjat kika på bättre alternativ på torrfoder. Har hittat lite märken man kan köpa online men hade gärna velat hitta bättre grejer på svenska sidor eller faktiska butiker. Vad kan ni rekommendera?
Jag körde sist på Thrive.
https://www.arkenzoo.se/thrive-premium-plus-kyckling?41002
(men min sista iller var så inkörd på färskfoder att jag inte orkade försöka lura i honom det längre än 6-8 mån, sen fick han mush.)
Thrive är idag det bästa du kan hitta på marknaden.
När du väljer torrfoder ska dom fem första ingredienserna, helst, vara kött. Är det tre ingredienser, så är det ok. Undvik torrfoder som innehåller ärtor.
Själv köper jag ett bra foder ifrån Tyskland, tar inte lång tid att få hem det och det finns i stora förpackningar 🙂
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Liten varning dock, köp inte på dig för stora mängder när du ska prova/byta foder. Det kan vara svårt ibland att få en iller att acceptera nytt foder. Har du otur vill den absolut inte ha det du ger och har du köpt på dig stor mängd blir det ju lite tråkigt.
100% tamillrar borde gå att få att mumsa det du ger dem, om du blandar ut sakta med det gamla fodret. Jag har själv lyckats alla gånger med mina tamillrar, men det var då kastrerade hanar. Med hybriden Erigeron gick det dock inte riktigt som jag tänkt och han ville bara äta rått, så till slut fick han bara Mush. Jag tröttnade på att köpa Thrive, mortla och blanda ner i Mush, för att ändå hitta utpetad Thrive lite här och där…
Titta också så att torrfodret innehåller taurin. En iller kan inte producera taurin och inte alla torrfoder innehåller detta ämne.
Tack så mycket för kanon bra svar! Då låter ju thrive som ett bra alternativ att prova med! Sen var jag nyfiken på torrfodret du har heter @illernettan? :-) utifall thrive inte blir poppis.
#5 Här kommer länkar:
https://www.cats-country.de/en/cats/cat-dry-food/natural-cat/natural-cat-meadowland-mix-2kg Den använder jag som basfoder.
https://www.cats-country.de/en/natural-cat-fees-favorite-2kg En vän till mig blandar i även det här fodret. Dom kan bli lite lösa i magen av det första fodret när du börjar använda det. Därför blandar vännen i även detta.
Har du möjlighet att frysa in foder i mindre förpackningar såär det faktiskt en bra ide att köpa storpack. Jag ger runt 1000-lappen för 15 kilo med hemkörning. Men då har jag sex illrar. En sån säck räcker ungefär fyra månader för mig. Men det är bäst att du börjar med småpåsar tills du vet om illern du har tycker om det. Tänk också på att blanda det gamla med det nya under längre period. Tvärbyter du, kan illern få problem med magen.

#3: valpens första tid med mat är dom viktigaste. så var han redan inkörd på endast barf så kan det förklara varför han ej åt torrfoder.
#7 Precis. Jag lyckades lura honom lite ia f och fick honom att äta Thrive till slut, men gav ändå upp, för det krävdes att det var pulveriserat och perfekt hopblandat med mush för att han skulle äta det.
Men i a f så talar det väl om lite till TS hur svårt det kan vara att få illrar att äta nytt foder. Dock är väl hybrider ännu svårare.
- Redigerat 2020-10-06 12:20 av Grodan

där tycker inte jag hybrider är svårare alls. utan återigen handlar allt om vad dom är vana och inte från start. en tamiller som första tiden levt med enbart torrfoder är svår att få över på kött oxå
Jag har aldrig haft några större matproblem med mina 100% tamillrar. Men jag vet ju att folk har haft problem med foderbyten.