Omplacering/köp av iller!
Jag är illervan och har haft iller innan! Jag letar efter illrar nära Skövde trakten! Kontakta mig och ni har en iller för omplacering eller kull!
Kontakta uppfödare direkt är mitt tips. Du har Vildingarnas, Hillebjörns, Raggarillerns mfl som kanske har något att tipsa om.
#1 det har jag redan gjort och alla valpar/illrar är redan tingade eller sålda
#2 Valpar tingas ofta ett år innan, så det säkraste sättet att få köpa en valp är att anmäla intresse för en valp hos en uppfödare som du känner förtroende för inför nästa valpsäsong. Står man inte bland de första på kö kan man aldrig vara säker på att få köpa en valp då kullarna kan variera en hel del i storlek.
Ett annat sätt om du har "bråttom" är att anmäla intresse hos flera uppfödare för eventuella omplaceringar som brukar dyk upp till hösten, då det inte är helt ovanligt att köpare ångrar sig eller får förändrade förutsättningar. I köpekontraktet hos de flesta uppfödare brukar finnas en klausul som säger att omplaceringar av deras valpar ska gå via uppfödaren.
#2 Haha, ja, det var ju min idee… att kontakta först och främst, även om ingen har kull (eller otingad valp) så kanske de har äldre som söker hem, nu eller senare. Eller vet någon som har.

Jag föder upp och har ett litet råd och det är som dom andra säger att kontakta uppfödare och anmäl intresse. vi uppfödare sitter inte och söker köpare till våra valpar. intresse för valparna har folk oftast anmält 1-2 år innan valparna föds. Hos oss är det aldrig först i kön som får köpa valp, men ju längre och bättre kontakt du får med en uppfödare ju större blir chansen.
En seriös uppfödare säljer aldrig till första bästa som knackar på med pengar ;)