Illerköp
jag har bestämt mig för att köpa iller har nu försökt lära mig allt under 2 års tid men undrar om det finns nått som överraskade eller liknande? Även om du är uppfödare och planerar att ta kull runt jul?
Det kommer alltid dyka upp frågor men det viktiga är ju att du illersäkrar innan du tar hem en iller. När jag tog hem min första var jag helt 100% säker på att jag hade gjort det bra och efter 5 min var min iller inne i ett hörnskåp i köket. Smått svettig så fick vi ut honom tillslut. Men oj vad jag kände mig som en dålig illerägare. Även om jag vet att jag alltid har gjort det bästa för mina djur. Det som är bra är att du alltid kan ställa frågor här och få hjälp rätt så snabbt. Mvh Madde // medarbetare
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
tänker att det borde vara en ganska olik säkring från tex valp som handlar mer om att kissa eller tugga på saker medans illrarna mer inte får komma åt saker eller in i saker?
Illesäkring i det här fallet handlar enbart om att hindra iller att komma in i utrymmer där den kan göra sig illa på ett eller annat sätt eller ett den smiter ut så det spelar ingen roll om det är en valp eller en vuxen iller. Det har inget att göra med toaträning. Det är ett helt annat kapitel. 😉
Man får se till att de inte kommer under t.ex. kyl/frys och spis där det ofta finns lättåtkomliga elanslutningar. Inte under tvättmaskinen eller torktumlaren då de brukar vara öppna undertill så förutom el så kan de fastna i drivremmen.
Se till att de inte kan ta sig in i stoppningen/fjädringen i soffor, fåtöljer och sängar då de kan komma i kläm när någon sätter sig eller lägger sig i dem. De kan t.om. fastna i spiralfjädrarna som ofta utgör en del av resåren. En del har klätt undersidan på sina soffor med masonit. Vi själva hade ganska låga soffor så det räckte med en list runt kanten så de inte tog sig under.
Se till att de inte kan ta sig in i skåp som innehåller farliga ämnen eller prylar de kan göra sig illa på. Magnetlås på dörrar och lådor kan vara ett sätt.
Har du blomkrukor så se till att illrarna inte hittar en väg upp i fönstret för då får du hjälp med omplanteringen ganska kvickt. Golvkrukor säkrade vi med minknät/putsnät över jorden och sen lade vi stora dekorstenar över så det inte skulle gå att gräva i dem.
Illrar är envisa och för sin storlek väldigt intelligenta så är det nånting de vill ha eller komma till så gör de allt för att nå resultat, så det kan krävas att man gör om sin illersäkring flera gånger innan man lyckas överlista dem.
Som sagt ovan så är illersäkring ett måste som är omöjligt att göra perfekt från början, men stoppa igen under kyl/frys etc som de säger ovan och se till att inte ha saker de kan klämma sig i (så som ställbar fotölj eller annat).
En utmaníng du kommer märka är att det är illern som bestämmer vart toaletterna ska vara, du kan bara möblera smart så dem väljer bra toaställen (möblemanget i lägenheten är under ständig improvement)
Okej! Tack så mycket för hjälpen, hen kommer definitivt få springa runt i hela lägenheten men kommer ha buren inne på mitt rum då jag spenderar mest tid där. Och från vad jag läser borde vardagsrum vara svårast att säkra? Sovrum har ju inte så mycket mer än en säng och garderob… det kanske låter konstigast men har tidigare haft hamstrar som sprang löst på mitt rum när jag var där (lärde de inkallning) och de kommer in ÖVERALLT så tror det borde gå bra! Jag har hört av mig till diverse uppfödare men ingen svarar vad gör man då? Från vad jag läser så är dessa uppfödare aktiva och har tagit kullar senast 2018…
Illrar är INTE burdjur. Att ens höra iller och bur i samma mening får mig att vela gråta. En iller kan bli djupt deprimerad av att vara i bur, även om den får vara lös större delen av tiden. Jag har en lekhage som är 8kvm stor, ändå så används den ENDAST när jag måste dammsuga och skura, så max i 20 minuter. Bara under den lilla stunden så kan hon hinna bli väldigt olycklig.
Du får självklart göra på ditt eget sätt, så länge du kommer ihåg att det är olagligt att ha en iller i en bur som är mindre än 5kvm stor och minst 1 meter hög och en meter bred på kortaste sidan. Försöker inte vara dömande eller otrevlig på något sätt, utan vill bara informera dig. Blir din iller deprimerad kan det sluta riktigt illa och ni båda kan komma till skada. En iller ska behandlas som en katt och en hund, du skulle inte sätta en katt eller hund i bur, eller hur?
Sen är illrar inte gnagare så dom "tuggar" inte på saker, det enda du ska vara försiktig med är saker gjorda av gummi. Det älskar dom tyvärr att gnaga på och det är livsfarligt för dom och kan leda till väldigt dyra operationer. Ett tips, något att tänka på som jag verkligen inte gjorde är att, om du äger en iphone, macbook eller ipad så är dom laddkablarna gjorda av just gummi. På två minuter hade min lilla tös lyckats bita sönder tre av mina laddare. Blev både väldigt dyrt, men hade också kunnat bli väldigt farligt om hon hade lyckats få i sig något av gummit.
Jag önskar dig lycka till i alla fall och hoppas att du läser på lite mer om just varför man ej ska ha illrar i bur och vad det verkligen innebär att illersäkra hemmet!
Jag hoppas att du hittar dig en liten älskling och att det blir en fantastisk upplevelse för dig!
PS. Runt jul hittar du inga valpar. Valpkullar kommer oftast på våren/tidig sommar (maj/juni) eller eventuellt om det är en sen kull på hösten.
#6 Bra svar.