Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 396 ggr
LiindaLarsson
0

Iller & Svamp!!

OM jag går ut i skogen och har Stacy lös men bara i selen ,, tänk om hon börjar tugga på en olämplig svamp som är giftig eller inte bra för henne vad ska jag göra då ?? och är svampar farliga för dom ??

lolla87
0

men illrar som lever i det vilda, dom måste väl ha någon uppfattning om vad dom ska äta och inte… för ingen passar ju dom. så borde inte våra illrar oxå ha det? fast det verkar ju inte så om man kollar vad mycket dumt min bobby vill äta….

sarae
0

vi har ju inte så mycket giftiga svampar i sverige, och ja, illrar borde ju veta bättre kan man tycka. men tänk oxå på hur domesticerade våra illrar är. de flesta tuggar hellre i sig friskies (som är rikitigt illa att ge dem!) än frivilligt gnager på en mus eller liknande. Så var inte så säker på att de vet att hålla sig undan. Håll koll på flugsvampar e mitt tips ;) Samtidigt borde djur vara mer toleranta än vi människor mot sådant, men jag vet faktikst inte när det kommer till svamp. det finns ju många växter som är rent livsfarliga för dem

[jenkass]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här e tuuva i skogen o fick ett rejält tag om en svamptopp

ViktorMarina
0

låter aldrig våra käka på svampar, just av den anledningen att man inte vet om det är farligt eller inte.. låt henne lukta, men ta bort henne från svampen om hon vill tugga! det är ju bättre att hon inte äter, än att hon gör det hur som helst..

[jenkass]
0

hehe nej det var inte meningen att hon skulle få äta av den heller, trodde hon inte skulle bry sig om den och precis när jag tog kortet så bet hon i den… Men nu vet man det till nästa gång så nu håller man koll på det

AlbaStiffler
0

Jag skulle lita på djurens instinkt gällande detta. Jag vill tro att de inte äter en giftig svamp. Sen kan det ju åxå vara så att de svampar som är giftiga för oss kanske inte är giftiga för en iller? Vad vet jag…

Mina har iaf aldrig ens titta på en svamp under våra skogspromenader, fanken, de gillar inte kött, varför skulle de gilla svamp? smakar ju inte ens sött. Men men, man slutar aldrig förvånas. Skulle jag dock komma på dem med att smaka åp en okänd svamp så hade jag nog hindrat dem, men det är inget jag oroar mig för… :-o

Stiffler försökte äta upp en snigel en gång, men den sprutade ut massa illasmakande slem, så stiffler spottade och fräste i säkert 10 minuter, sen var inte snigeln rolig längre. Problem solved.

LiindaLarsson
0

i det vilda tror jag att det är mamman som säger åt dom att den är farlig så länge dom är valp tror jag att dom äter..,men nu är det ju vinter å Stacy kommer ju var stor när sommaren kommer då kans ke hennes instinkter utväklas mera hha inte vet jamen kanske :)