Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 178 ggr
LinLin
0

Fakta eller inte

Hur mycket ren fakta har ni bakom när ni uttalar er i nåt ämne? Tex angående avel eller bara nåt så enkelt som att putsa öronen ej.

Det känns ofta som att många påståenden grundar sig på något "man hört", är en gammal sanning eller ens egna teorier. Hur smart är det då egentligen att sprida vidare detta?

FerretCrow
0

ja jag tycker att är det ens egna teorier ska man säga det=)

Faxlin
0

Vad kallas för fakta då? det är en svår definering anser jag. Sanningen sitter ofta i betraktarens ögon.
Men jag använder mig ofta av egna erfarenheter och sedan blir det en del av andras erfarenheter med då speciellt när det gäller sjukdommar då mina inte varit sjuka någon gång. Ja om man bortser från likförgiftningen då och mask i magen. Så när det gäller sjukdommar så låter jag andra svara eller använder mig av fakta från veterinärer och andra drabbade illerägare.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sarae
0

jag försöker att ha så mycket fakta jag kan bakom det jag säger. Jag litar inte helt på saker jag har läst på ett ställe utan brukar dubbel och trippel kolla det på andra ställen innan jag uttalar mig. Är det något jag inte är säker på, eller inte har bevis för etc brukar jag konstatera att det är min personliga åsikt, erfarenhet, eller använda ord som gör att läsare bör förstå att det inte är 100% säker fakta. Sen om folk väljer att ändå ta det som lag, kan jag tyvärr inte råda över.

LinLin
0

#2 Jo, det blir en klurig definiton. Kanske står nåt smart i nån ordbok, men jag äger ingen sån ;)

Tex diskussion om man kan ge griskött eller ej åt sina djur. Då sa de flesta att man inte kan göra det för det kan finnas trikiner i köttet. Fakta??
Några snabba samtal med sva, smittskyddsinstitutet och om det var sjv kanske, sade att trikiner inte alls finns i svenskt griskött. Så var det med den faktan..

Faxlin
0

#4: Fast trikiner ska inte finnas i svenskt griskött. Ändå är det inte längesedan folk blev sjuka av just trikiner från griskött. Så det är kanske en önskedröm att det inte ska finnas. Och enligt lag ska det inte det. lik förbaskat kan det bli skit av det i alla fall. Visserligen kanske vi en vacker dag får illrar med galna illersjukan av allt nötkött. Hmm, kanske är det de som saraes illrar drabbas av. Galna illersjukan. *fniss*
Sorry, låååg humor.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

LinLin
0

#5 Trikinos är en anmälningspliktig sjukdom och ingen har blivit smittad av svenskt kött de senaste tio åren.

Faxlin
0

#6: Klart jag vet att man inte ska tro på allt som sägs i media, men då det var så många klara fall med trikiner som gjort folk sjuk så är det ytterst konstigt att detta inte blivit anmält. Vad det beror på vet jag dock inte eftersom jag inte hör till de som blev sjuk och inte heller till de som jobbar med detta.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Sara
0

Det mesta har jag faktakoll på men visst en del är väl skrönor som man tror på ex att russin kan innehålla ett mögel som är giftigt för illrarna, att man inte ska ge rå äggvita osv. Jag har inte checkat med nån veterinär eller så utan väljer bort russinen och vitan för att vara på den säkra sidan.

Avel… Hm… Svårt att uttala sig med ren fakta där eftersom det inte finns så mkt forskning om just iller. Vad som är bra avel tror jag inte en större mängd människor kommer komma överrens om på ett bra tag.

Sara

Xannadu
0

#8 men äggvita som är rå vet man ju inte är bra för illern hur kan du säga att det är en skröna?

Sara
0

# Med skröna menar jag att jag bara har hört det av andra illermänniskor, jag har inte sökt fakta hos veterinär osv.

Sara

sarae
0

#9 en iller KAN faktikst äta ägg vitan. men man bör inge ge den ihop med äggula eftersom det bryter ner biotinet. Dessutom kan man ge äggvita + gula ihop om ägget är kokt.

JossanH
0

är det egna tolikningar eller saker man "hört" så brukar jag försöka vara noggrann med att skriva det i inlägget. ännu hellre länka till sidan där jag läst det tex… Men man har blivit lite lat på sista tiden… ;)

Sen kan man ha åsikter om saker som det inte finns någon ren fakta om. Tycker det räcker med att pilarna pekar åt ett visst håll för att man ska fortsätta eller sluta med något som ev kan göra gott eller skada illrarna /illerstammen. Varför riskera kan jag ibland känna. men då skriver jag ofta det också :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Xannadu
0

#11 jag vet att man kan ge de om de är kokt eftersom det varit diskutoner om ägg förr så tycker jag att man inte ska kalla de skröna.

sarae
0

#13 det var inte det jag menade. Jag menade att man faktikst kan ge en iller RÅ ägg vita oxå

AlbaStiffler
0

Jag tycker det handlar om att ha sunt förnuft och lära sig att gallra bland informationen. Hur 17 ska man kunna backa upp allt man säger med en vetenskaplig rapport? Om det ens finns en rapport så är de svåra att hitta… Och kan man alltid lita på vad tex en veterinär säger? Min erfarenhet säger mig att veterinärer säger olika saker, speciellt vad gäller illrar. Så vem ska man tro på då? Vad är då sann fakta?

Sen är det ju faktiskt så att vad som är rätt idag, är många ggr fel imorrn. Så man får göra sitt bästa och använda sitt sunda förnuft. Känns något farligt/felaktigt så gå inte på det. Sök själv info… googla och ifrågasätt även dessa svar ni hittar.

AlbaStiffler
0

Sen är det ju så att man numer vet vilka på detta forum som har mer koll och mer erfarenhet än många gällande illrar. Deras ord är lättare att lita på. Vill hoppas att jag är en av dem som ligger rätt högt i topp gällande mina illerkunskaper, i sverige. Men det sagt så är man ju ingen veterinär, åter igen, man har sunt förnuft och har lyckats fått sina djur att leva rätt länge. Man är engagerad och söker information, inte bara här på forumet utan på hela Internet samt hos veterinärer och andra källor.

Men även jag har haft fel, för vad som rekommenderades mig när jag skaffade iller (tex att man kan använda teatree oil för att få dem att sluta bita på saker) är idag helt fel. (teatree oil är tydligen giftigt att förtära)…