Snabb fråga
Jag funderar på Att skaffa iller.. Hur är det med att bada, jag vwt att de har känslig hud, men om jag tar ett bad, utan att schamponera de eller så, kan de vara med i badkaret/poolen, eller ska de bara simma när de ska badas..?
Illrar är inte simmare och dom ska aldrig behöva utsättas för ett läge där dom måste simma. När en iller ska badas ska det vara i lågt vatten där dom kan stå på alla fyra utan att på vatten i nosen. En iller ska inte badas ofta eller i onödan, inte ens om det bara är i vatten. Enda gången jag badar mina illrar är om dom fått bajs i pälsen eller krupit in i soppåsen. När dom väl måste badas så ska dom badas med ljummet vatten i en låg balja. I vattnet kan man hälla i någon deciliter havregryn. Man tar alltså havregryn och maler ner det till mjöl, superlätt om man har en mortel hemma. Sen blandar man i det med vattnet och rör om en stund. Illrarna luktar supergott efter detta och det är det absolut bästa aldernativet för att inte ska deras hus och päls! Sen vet man aldrig om du får en iller som faktiskt gillar att bada. Min ena hatar det mer än allt. Så jag badar henne i princip aldrig. Och måste jag bada henne slänger jag inte ner hela henne i badet utan tar bara vatten i handen och gnuggar på just den fläck där hon är smutsig. Min andra älskar dom att bada men som sagt, även hon badar jag som absolut mest 1 gång varannan månad. Lycka till!
Tack så mycket! Jag förstöd inte riktigt, (jag är relativt efterbliven) men om de jag köper gillar att bada, och simma, ska jag låta de komma till mig i badet, eller ska jag "kasta" ut de? (Jag är lite ny på det här, de enda djur jag haft har varit katter och hundar)
#2 På den tiden jag hade med mig iller till badstranden, så fick den följa med mig ut för att sedan själv simma in. Jag hade alltid sele och koppel för att lätt få tag på den. När du är på stranden med din iller så håll koll på hur varm den blir. Dom är ju känsliga mot värme 🙂
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Yup got it!