Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 234 ggr
Aviendha
0

Inlärning på kött??

Har ju mer jag läst så blir jag mer o mer intresserad av BARF.

Men jag vet inte om jag är riktigt beredd att gå över helt till det, men det är ju en senare fråga.

Hur går det att ge en blandning av BARF och torrfoder?

Hur lär man illern att äta kött? Phoenix älskar köttfärs, både älg och nöt, men stumpan vägrar konsekvent. Små köttbitar kan han slicka på men sen går han, och det går ICKE att truga i honom det heller..

Tips?

Norrskenets
0

Om en iller vägrar äta kött så kan man smeta på fingret eller ta en bit kött och smeta vid munnen då slickar h*n i sig det och tillslut lär h*n sig att tycka om det=)

Aviendha
0

Testat det redan.. Är det bara till att fortsätta vara envis alltså? ;)

sarae
0

#2 keep on trying…jag jobbar fortfarande på det. Man kan göra så att man tar bort torrfodret under tex natten elelr några timmar och bara ställer fram kött åt dem. Vissar nappar då. annars får man testa sig fram med olika sorters kött, kanske muspinkis..de brukar få igång deras "jakt instink"

Aviendha
0

#3 pinkies, är inte de frysta? Eller köper man dem levande :S

sarae
0

#4 man köper dem frysta (olagligt tat ge levande) och sen e det bara att lägga i lite varmt vatten tills de tinar å blir lite varma

Aviendha
0

#5 Men, olagligt att ge levande, menas de med all levande föda då?

Frågade om de säljer råttor till tex ormägare när jag tog hem två rottor till en vän förra månaden, o hon svarade att de både säljer frysta o levande…

sarae
0

#6 vet faktiskt inte men jag har fått höra at tdet är olagligt att ge illrar levande  djur..vet inte om samma gäller för reptiler?

Aviendha
0

#7 Egentligen, var är skillnaden? Ormar kväver antagligen musen, olika sorters ormar gör kanske olika, jag är inte så påläst ska jag erkänna.. Illrar biter ihjäl dem.

Resultat: Musen/råttan dör i vilket fall som hellst, inget sätt är väl mer humant än det andra, så att de skulle finnas nån lag att man inte får ge till illrar men till reptiler tycker jag verkar underligt, men hey, jag säger inte att det är omöjligt..

CaithSith
0

#8 Jag tror det är eftersom vissa ormar och reptiler kan matvägra om de inte får levande foder och då kan de svälta ihjäl..

zickan
0

ännu lagligt med att ge levande till orm.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Aviendha
0

#9 och #10 tackar för infon =) Man ska lära sig nå nytt varje dag ;)

Guteillern
0

#0 Det jag funnit vara enklast, om någon iller inte velat ha kött, är att ge en bit ryggrad, av kyckling.

Färs är inte bra för tänderna, då det lättare blir beläggning och tandsten av detta.  Ge ben med kött istället.

Lycka till!

Aviendha
0

#12 Ok, det ska jag testa!

Antog att det var så, men själva "kött-smaken" får de ju testa med färsen, han fick tydligen färs varje dag hos sin uppfödare, är det dåligt?

Guteillern
0

#13 Nej då, det är inte dåligt. Men har man otur kan dom få mer tandsten, då färsen har lättare att skapa beläggningar på tänderna.

Ta bort torrfodret 2-3 timmar innan du ger dom köttet, då har dom inte ätit sig mätta på torrfoder och är mer intresserade :-) Låter kanske elakt, men det skadar dom inte, så länge det är friska illrar.

Stinko
0

Bra att du tog upp detta, jag vill gärna lära min att äta kött också..

Hur länge skall man våga låta köttet ligga framme?

Aviendha
0

#15 jättebra fråga, den tänkte jag oxå ställa =)

Stinko
0

Whooo, vet ni vad? :)

Jag har tidigare gett henne kött, men det har dock inte varit av särskilt stort intresse, det var dock ett tag sedan nu.
Testade allderles nyss med fläskfilén som skall vara till middag senare… Oj, vad det uppskattades! Hon slaskade i sig en rejäl bit. :)
Härligt!

Men frågan återstår fortfarande, om hon inte äter upp allt som ges, hur länge får det ligga framme utan att bli dåligt?

Robinsnel
0

När köttet har blivit dåligt ratar illrarna det själva. De klarar en större mängd bakterier än vi… Jag kan ibland låta de ha sina kycklingvingar ett helt dygn innan jag går rundan o tömmer deras "förråd". I regel tar man ju fram lagom så de äter upp, men ibland blir det kvar… Har ertappat dem med att äta vingar som legat framme rätt länge.

Guteillern
0

#15 Jag ger mina köttet i en transportbur, dom får äta så mycket dom vill och sedan tar jag bort köttet.

Färsk mat ska stå framme så kort tid som möjligt. När jag var hos en bekant nyligen, läste jag rekommendationer från Hälsovårdsnämnden ang. julborden, som börjar serveras snart. Vissa livsmedel fick dom inte ställa fram mer av, än vad som kunde gå åt på 30 minuter. Det längsta något fick stå framme, har jag för mig var två timmar.

sarae
0

Kött som ges till illrar kan stå framme så länge som 48 timmar utan att de skadar illrar. men som ägare vill man nog gärna ta bort det tidigare pga lukten,. Illrar klarar mycket mer bakterier än vi människor. Tänk på att de ute i naturen kan äta kadaver, eller äta på samma byte under flera dagar. här hemma tas det bort efter max 24 timmar, men hittills har det alltid varit uppätet tidigare än så. Men som sagt, ingen fara att låta det sttå framme.

Stinko
0

Okej, då vet jag, vad bra. :)
Då behöver man inte känna att det är slöseri med mat och slänga det, om hon inte äter upp allt inom den närmsta timmen då.

Får nog ha hennes kött inne i mitt rum, här kan hon få ha sina köttgömmor, annars lär hon sprida det i resten av lgh, vilket inte min mor lär uppskatta. ;)

Är det ngt kött som ej bör ges? Nöt och fläsk, va? Det som dom vanligtvis inte skulle kunna fånga i naturen?
Är inte så inne på detta, men skall leta upp trådar och läsa ist, så ni slipper sitta och besvara alla mina frågor här. :)

sarae
0

#21 du akn i princip ge vadsomhelst bara det är rått…själv vill jag helst ge så nära "naturligt" som möjligt. Men de kan äta i princip allt. det viktigaste är att de får variation.

Stinko
0

Okej, tror jag nog helst kör på sådant dom i naturen skulle få tag på. Känns lite bättre då.

Aviendha
0

FRAMSTEG! matte är överlycklig för Aviendha slickade på det o bar det en sväng innan Phoenix tuggade i sig en liiten köttbit =)

Älg var tydligen gott, nöt däremot fnyser de än åt, men trägen vinner som mormor sade ;)

skrollan
0

Här är de ocksp framsteg, förre vekan så åt skrollan eett ben av kycklingvinkegn, satt och knaprade super löänge, i morse så satt båda två och knaprade tills skrollanm sprang iväg med det. :)

Faxlin
0

Skojigt att läsa om era framsteg. Här hemma har vi nu 12 illrar och vi har lyckas fått de flesta att äta kött. Så de får ett mål med kött per dag, sedan torrfoder som alltid står framme.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sarae
0

även här är det framsteg! har fått alla 3 köttvägrare att äta kycklingfärs ;)