Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 804 ggr
Ceciliaolucifer
0

Probls med analsäckar?

Hur vet man att en iller har analsäcksinflammation?

Eller att dem behöver tömmas annat än att dem verkar fulla?

sarae
0

illern visar att den har obehag i det området. Körtlarna känns svullna, och kan på sikt bli inflamerade (svullna upp, rödaktigt och kännas varmt)

AlbaStiffler
0

Lägger man illern på rygg och klämmer lite med två fingrar runt "analöppningen" (vad fräscht det låter), så känner man att illern kan ha en svullnad där. I det fall det verklgien är en analsäcksinflammation så är svullnaden ofta som en ärta, om inte större.

På Leo, som jag ju fick överta med analsäckinflammation, så var svullnaden större, men inte lika hård (som den var på Alba när hon hade det). Leos inflammation hade varat längre och antaglegin såg den inte ut som den gjorde i början. Syntes mest på baken att den var svullen, påminde lite om en chimpansbak, lite veckad och svullen vill säga…

Tror även friska illrar har en liten "svullnad", men den är inte hård och inte så stor…

Sen kan du märka av det om din iller normalt aldrig /sällan skunkar, men plötsligt börjar. Eller tvärtom, om den normalt skunkar ofta, men plötsligt slutar… Då kan det vara smart att kolla in baken.

AlbaStiffler
0

Och medans jag ändå skriver om analsäcksinflammation så kan jag dra lite mer om behandlignen.

De får medicin alltsom oftast mot inflammationen. Dessutom klämmer man oftast körtlarna, så att den vidriga smörjan kommer ut. Detta görs under lätt sövning, om inte illern vaknar upp (för det gör nog rätt ont) och då får man ge den narkos.

Om inte denna behandling funkar, så spolar man rent körtlarna. Detta görs med en spruta från vilken man pumpar in vatten i analsäckarna och försöker spola ut ev klumpar och skit som fastnat. Enligt mina erfarenheter har det inte räckt (för mina 2 djur) att bara klämma, de har blivit bra först efter spolning samt medicinering.

Alt tre, är att operera bort analkörtlarna (finns nån tråd om detta), men risken är att illern blir inkontinent, bajsar och kissar på sig resten av livet. Så detta är en sista utväg, efter man testat klämma och spola ett antal ggr under en längre tid men det inte funkat.

Ceciliaolucifer
0

Men hur ser färgen ut på sekretet om dem har en inflammation? som gulsörja?

Lyfte upp Lus igår och han hade som en gul droppe ifrån rumpan, luktade självklart riktigt apa. Men jag har inga erfarenheter av egna skunkillrar så jag vet inte om det var normalt skunkande så att säga. Luktade för övrigt ingenting om det inte hade varit så att jag snokade Hemlis verkar inte svullen och ömmar inte.

AlbaStiffler
0

jepp, som var.

Antaglinge ingen fara, är nog bara en vanlig skunkdroppe, om ahn inte är svullen eller verkar ha problem… Har du kännt efter med fingrarna om han är svullen? (typ nyp lite runt baken)

HannaM
0

när elliott hade analsäcksinflamatio andra gångenvar det som två vindruvor som satt strax underbredvid analöppningen.. bajsarna kan bli smalareoch att åka kana eller klia extra mycket i rumpan är inte ovanligt

nu efter tredje inflamationen på kort tid är han opererad och utan körtlar och han är en helt ny iller full med energi och livslust igen

Ceciliaolucifer
0

Men allas bajsar här hemma är smalare ju!
Och Tigern drar sin rumpa flera meter efter golvet när han varit på lådan. Men hans ena säck tömde vi för 1 månad sen. Den var bara full, ingen inflammation eller så..

AlbaStiffler
0

Just ja, Leos bajsar var åxå annorlunda i början (då han hade analsäcksinflammation) mot nu (när han är frisk). Han bajsade istället mer sällan, bara 2-4 gigantiska bajsar/dag. Antaglgien gjorde det ont, så kanske höll han sig så länge han kunde. Men dessa var alltså extra stora… Nu bajsar han normalt igen.

Faxlin
0

haha, lite off topic här. Men illerägare måste vara jordens bästa djurägare på att prata bajs :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

bnoffan
0

#9 Jo oinvigda måste tycka vi är ett konstigt släkte ;)

Sarah
0

Sörjan i sig är redan som var. Är den inflamerad är den brunare efetrsom det är lite blod i.