Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 722 ggr
Thompa
0

K: Han Iller

Söker en viltfärgad han iller, bör ha skaplig stamtavla, vaccinerad, chippad och registrerad..

Gärna folkvan och vet ungefär vart toan är =)

hör av er

Mvh thomas

Norrskenets
0

Du får nog kolla i omplacerings tråden och se om du hittar en iller som behöver ett nytt hem=)

Thompa
0

har kikat, men inte hittat nån kille än..

bnoffan
0

#2 Det brukar ligga ute lite annonser. Tror det är dessa hon menar. Kolla även på blocket, där brukar det finns lite omplaceringar!

sarae
0

#2 jo, du har lagt in en tråd i säljes/omplacerings kategorin. Men hon menade nog att du skulle kika in under säljes omplacerings kategorin och se om det fanns några omplaceringar ;)

så vitt jag vet ligger det bara en annons på en hane där nu som kan vara aktuell. är lite osäker på att han har fått ett hem,

AlbaStiffler
0

Hon menar att det är lättare att själv söka annonser…

Det är nog vanligare att det går till så än att nån söker upp dig.

Just nu är det rätt tomt på illrar, både valpar och omplaceringar. Tyvärr är det så att valparna kommer ut från uppfödrarna under våren. Lagom tills hösten har nyblivna ägarna ledsnat på dem, och då vimlar det av omlaceringar här. kan komma flera/vecka. just nu är de dock lite färre, vilket är rätt skönt.

Så du får ha lite tålamod och spana efter en lämplig iller. Kom ihåg att inte bara ta första bästa som kommer ut, utan en som verkligen passar dig! :-) Sen kan du ta tillvara på tiden och förbereda inför nykomlingen! :)

Thompa
0

jorå jag har haft kolla på dom flesta forum och annonser, dock så vågar jag inte köpa nån på blocket då dom flesta jag mailat inte vet så mkt om deras iller.. sen ett annat problem är att jag inte haft iller förr = svår köpt :p har dock haft ett gäng ödlor

men men

man fårväll vänta till våren då jag pratat med en uppfödare, har inte vågat tingat nån ifall man skulle hitta nått lämpligt omplacerings exemplar =)

AlbaStiffler
0

Kul att du är nyfiken på illrar.

Ett tips jag brukar ge till nykomlingar är dels att lära dig allt du kan om illrar tex här på forumet. Fråga alla smart aoch dumma frågor här så svarar vi illergalningar. :-)

Sen är det perfekt att åka och hälsa på nån i din närhet för att få lite illererfarenhet. Vart bor du? Ju mer du kan, destå lättare är det för dig att hitta en bra iller. Det gäller ju att du ska veta vad du vill ha… hehehe… och att veta vad du ger dig in på.

Att tänka på är att en valp många ggr är mycket svårare än en omplacering, speciellt när man är nybörjare. Hos en omplacering får man vissa saker på köpet gällande illerns beteende. Har själv haft 2 valpar och 2 omplaceringar, och såhär i efterhand föredrar jag omplaceringarna. :)

Thompa
0

brukar oftast kika här och på illercafe´t

jo jag bor i uppsala trakten, en kompis till mig hade iller förut som jag träffat rätt mkt, så jag är ingen internet drömmare =)

Har vart sugen på en iller i ca 10år men då hadde jag ödlor och jag tror inte dom skulle få vara ifred =)

jo jag såg Timjan tex här på forumet och blev väldigt intresserad, men då kom det med illervanan igen =) och det förstår jag folk som inte vill sälja till en oskuld..

klart det vore "bättre" med en som va 2-3år så den är "inkörd" å klar =) hehe

Norrskenets
0

#8 du kan ev försöka passa på att va illervakt åt nåns illrar så får du illervana;)

AlbaStiffler
0

#8> Varför inte börja med att fylla i din personliga beskrivning på denna sida. :) Berätta lite om vem du är, ålder (många vill inte omlacera till alltför unga), varför du vill ha iller, och vad du har att erbjuda en iller…. typ. När du sen skriver i trådar, tex om omplaceringar, så verkar du seriösare än om du har en tom beskrivning och bara säger att "jag är intresserad". Tror de flesta här först kollar upp personens beskrivning innan de tar nästa steg…

Om jag tex hade en iller som jag ville omplacera så skulle jag aldrig nappat på denna tråd, ursäkta att jag säger det… hehehehe. Men den säger ju inget om vem du är och varför du skulle bli ett bra hem.

Thompa
0

har uppdaterat lite ;)

föressten AlbaStiffler, vart bor ni?

AlbaStiffler
0

#11> Åt Laggahållet, en mil söder om Ua! :)

Robinsnel
0

Thompa, mitt råd blir att ta det lugnt. Om du funderar på omplacering kan det vara smart att vänta in en som passar dig. Det finns lika många "problemillrar" som omplaceras som det finns underbara omplaceringar. Annars är nog valpköp att rekommendera från en vettig uppfödare. Iofs kan du få en "skarp" iller från uppfödare också, hör runt med folk om referenser på tilltänkta uppfödare, kolla med flera osv.. Det kan va stora skillnader beroende på hur illrarna bor, hur de fostras osv… Ang stamtavla lär alla uppfödare tycka att deras egna linjer är bäst Flört, så där kan du höra dig för lite också… Lycka till!