Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 208 ggr
Faxlin
0

Gammal skrutt bil...

Japp, jag har fått en bil. En gammal skruttig volvo 245. hihi
Tog premiär turen i dag till stallet.(inte ett enda motorstopp hihi) Funkade över förväntan. Nu ska bara gubben svetsa lite på den också, medans jag ska slipa den så jag kan spraya på lite färg på den. hihi
Sedan in på besiktning så ska det vara bra sedan.

Hur som helst är det meningen att jag på detta sätt ska kunna få ett körkort. Det är nämligen en manuell låda i denna och i våran buss vi har är det en automat. Så det behövs tränas lite på att köra med manuell låda också. Är ju en viss skillnad.

Är i alla fall glad som sjutton. Så i dag har jag skurat mattor och damsugit bilen. Gubben tittade lite konstigt, tror han tycker det varit bättre om jag damsugit bussen våran. hihi
Den behöver verkligen det efter en hel vinter. Men vad sjutton var ju kul att få göra ren den lite i alla fall nu när man fått hem den.
Behövde bara få dela med mig av glädjen med en manuell bil även om det är en gammal härk. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Malena
0

Åh vad härligt, skönt att ha ett mål när man ska ta körkort!! jag har precis köpt mig en bil ca 2 månader sedan, han funkar ganska bra min blåa lilla wv polo

Faxlin
0

Skönt att den funkar som den ska. Såå trist med bilar som jäklas. Min gubbe har ju jobbat rätt bra på denna bil redan då han får laga alla bilar åt min pappa och min tupperwere mamma. Och min volvo kom från dom. ;-)
De har haft problem med ryckig gång på den, men gubben höll på ett par timmar i dag och den går inte alls lika ryckigt. Ska köpa helt nya kablar till den så ska han få byta ut varenda jäkla kabel, så ska det nog bli ordning på den här också. hihi

Audiatur et altera pars

Bonzo
0

Har du inget kööööörkort Åsa??????  Jag som trodde du var gammal….hehehe… Räcka ut tungan Flört

Grattis till bilköpet iaf! Att köpa bil är ett säkert sätt att skaffa sig bekymmer… Räcka ut tungan

I morse var Lina & jag till Bilprovningen med Linas lilla bil. En Subaru 4WD pickup från -87. Börjar bli lite skruttig & rostig här & där, men den rullade igenom besiktningen utan problem…precis som den gjort sen den var ny! Men så har den bara rullat lite drygt 9000 mil på 19 år oxå…. Skrattande

Konstigt att en så gammal bil kan va så bekymmersfri…? Våran Volvo från 2001 krånglade väldigt mycket förra året. Fick kosta på den åtskilliga tusenlappar… Skrikandes Men nu verkar den gå bra….än så länge!

elinn
0

Åh vad roligt Åsa!

Men då vill jag se att du tar körkortet oxå så jag slipper köra dig varenda träff och utställning Räcka ut tungan

Faxlin
0

*Asg* Jodå jag är gammal, lastgammal ju. Har passerat 30 stäcket i alla fall;-)
Men det är så underfundigt med mig att jag har haft körkortstillstånd 4 gånger och varje gång har det resulterat i något helt annat än körkort. hihi
Att få barn av ett körkortstillstånd är nog inte det vanligaste, men här hemma skyller jag inte på storken i alla fall. ;-)
Nu har det fixas så med detta nya körkortstillstånd ska det inte kunna bli någon bebis så kanske blir det ett körkort denna gång.
Ja, hoppas kan man ju alltid. ;-)

Tog i alla fall bilen till dagis i dag och skulle lämna Sanna, kommer ut från dagis och bil f-n vägrar starta. Hände absolut ingenting när jag vred på nyckeln. Stendöd. Inte ens startmotorn gick runt.
Upp med huven, pillade lite på olika sladdar, brände mig på fingret och testade att vrida om nyckel. Så gick den f-n igen. hihi
Gamla bilar är bäddat för trubbel jag vet. Men ack så skönt med en bil till. ;-)

I eftermiddag när gubben kommer från jobbet har han lovat mig att om maten är klar när han kommer hem, disken fixad, tvätten ordnad och det är damsuget och torkat inne. Då ska han sätta in våran gamla bilsterio och högtalare i bilen åt mig. Kan vara skönt att slippa sitta och sjunga i bilen när man kör till stallet. Åtminstone när man som mig sjunger hellre än bra. ;-)

Audiatur et altera pars

Madde
0

Grattis åsa. =) Vore ju väldigt kul för dig att få ta körkort. Speciellt när du bor som du gör. Det är en befrielse när man väl har skaffat kortet. Chrille fick jag tjata på i 2 år innan han lyckades ta körkort. Idag är han väldigt glad över att ha fått det. =) Slipper cykla till jobbet i -20. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Faxlin
0

Tackar!!
Ja, ett körkort vore inte helt fel faktiskt. Men nu håller jag tummarna för att träningen med manuell låda kommer gå bra så att det kan bli ett körkort i sommar. Min stora förhoppning är att ha fått körkort innan Iller Thriller. ;-)

Audiatur et altera pars

Bonzo
0

Så du är ute och kör lite olagligt oxå??? Fy på dej!! Räcka ut tungan

Fast jag ska nog inte säja nåt….jag får ju egentligen bara köra automatväxlade bilar..eftersom man ju inte ska släppa ratten med sin enda arm för att växla medans man kör…. Men jag brukar låna Linas bil (som alltså är manuellt växlad) ibland och köra här hemma i byn….än så länge har det gått bra! Bara man planerar sin körning & växling! Skrattande

Förstår inte hur man kan lyckas vänta tills efter 30 med att ta körkort?? Jag kuggade 2 ggr och lyckades därför inte få körkortet förräns drygt 2 månader efter min 18-årsdag!!! Vilken lååååång väntan det var….. Gråter  Dessutom bodde jag 2 mil rakt ut i skogen. Fatta hur pinsamt det var att vara 18 och vara tvungen att ta moppen in till replokalen i Sala när farsan inte hade tid att skjutsa… Generad

Faxlin
0

*Asg* Japp liiite olagligt, men bara här i byn. Ohh, vilken dålig ursäkt det var. Hörde själv vad illa det lät. hihi

Ja, hur lyckas man bli över 30 utan körkort. Man skaffar sig barn och börjar med det tidigt. Dessutom hade jag inte ekonomi att ta körkort när jag var 18. Flyttade hemmifrån när jag var 14 år så det fanns liksom inte mycket till ekonomi jag lovar.
Men jag ska ha körkort i år.

Audiatur et altera pars

Bonzo
0

Ok…du har ju faktiskt godkända undanflykter för att inte ha fixat körkortet än då…. Skrattande

Jag slapp undan med drygt 2000 kr när jag tog kortet…men då körde jag helt privat. Det som kostade var tillståndet, 2 lektioner som jag var tvungen att ta inför halkkörningen och sen 3 uppkörningar. Undrar vad det kostar att ta körkort idag?? Jag tog mitt 1989….uj va längesen…..

Faxlin
0

I dag kostar det multum. hualigen. vill inte ens tänka på det.

Audiatur et altera pars

nisse
0

jag vill oxå ta körkort.. men det e lite svårt tycker jag, hade ingen aning om att det va 3pedaler i en bilGenerad

Min sambo har körkort å vi har nyligen köpt en fin fin bil, för jätte mycket pengar tycker jag. en saab 2002 jätte snygg.

Men vad har jag för glädje då man måste sparka upp gubben om man ska iväg? men när han är vaken kör han så gärna så.

AmmiG
0

GRATTIS ÅSA! Nu är det bara lappen oxå vi väntar på!

Bilen…lite avis, våran står ju ännu och "skrattar åt oss" på gårdsplanen. Hoppas den ska kunna bli servad inom överskådlig tid Fundersam Blir så humhum dyrt med hyrbil, när man ska till fastlandet. För att inte tala om att kunna ta sig någonstans härhemma, utan att låna grannens bil!

#8 Jag hade precis börjat på bilskolan, när jag var med om en trafikolycka. En kompis körde av och framåtvoltade en Chevapickup. Givetvis "smet" (hade inte satt på mig njurbältet) jag ut genom framrutan och fick skiten över mig. Eftersom jag sov, när olyckan inträffade så har jag inga minnesbilder (vilket jag är glad för).

Eftersom mitt otäckaste minne av olyckan, var när polisen kom upp på sjukhuset och talade om att det var tur jag inte haft njurbältet, för dom lyckades inte spänna det runt stolen. Lasten hade tryckt in hytten och flyttat fram stolen. Snacka opsykologiskt, bälte blev rena maran för mig. Det tog ett år extra, byte av bilskola och en förstående körlärare, innan jag fick mitt körkort. Fick börja med att köra några meter med bälte och resten av lektionen utan, tills jag klarade av en hel lektion. Skakade i början av okontrollerbar rädsla så jag inte kunde köra bilen.

Kör ALDRIG utan säkerhetsbälte! Hur försiktig och duktig du än är, finns det ALLTID andra idioter på vägen!

Madde
0

Ja det där med bälte är ju jätteviktigt. Men du hade tur du Ammi. En jag känner hennes dotter dog för lite mer än 1 år sen i en bilolycka. Hon satt bak och dem fram överlevde. Hon hade inte bälte på sig när dem körde av vägen. Så bättre och ta det säkra före det osäkra. Hon blev inte mer än 16år.

AmmiG
0

Jo nog hade jag tur allt. Det måste ha varit en hel armé av skyddsänglar, i tjänst vid det tillfället.

Bilen gick av via en P-ficka och nerför en slänt. Demolerade närmaste kanten på en timmerränna (nu tror polisen att jag lämnade bilen). Jag landade "slickad" mot en ca 35 cm hög stenbumling, 50-60M  bort. Bilen frivoltade och slog sönder andra sidan av rännan, fortsatte frivolta och landade uppåner över mig. Hytten hamnade lika slickad mot mig som stenen var, så det var lite tajt. Lycka var att närmaste sidan av flaket hamnade på stenen och att det var blött i marken, så jag pressades ner i marken.

Bonzo
0

Usch….låter inget roligt alls!! Vilken tur du hade Ammi!

Jag har tackolov klarat mig från olyckor under dom snart 17 år jag haft körkort….visst har det varit nära ibland, både pga andra klantiga bilister och pga mitt eget slarv. Har bara kört av vägen ett par ggr, men då i lägre hastigheter i snöhalka och har bara skrynklat till min egna bil lite. En & annan älg & ett lass rådjur har sluppit undan med livet i behåll, men däremot har ett stort antal harar strykit med under min färd till & från jobbet…

AmmiG
0

Ja, harar är av någon konstig anledning svårare att missa, än andra djur. Kanske för att dom ofta tvärstannar eller börjar springa framför, när dom kommer i strålkastarskenet, istället för att rusa vidare.

Faxlin
0

Nu är gubben ute och ska installera bilsterion vi hade låg här hemma. Visserligen bara en med kasettband, men för sjutton jag har ju en bärbar cd-spelare och ett sådant där band man sätter i bandaren för att kunna köra med skivor ändå. Så det blir nog bra. Får inte ha för höga krav. ;.)
Så nu ska jag upp och fixa med tvätten och maten och hålla min del av dealen här hemma. hihi

Audiatur et altera pars

Bonzo
0

Tips på lämplig musik att poppa på full volym när du ska ut å cruisa sen: "Volvo" - Eddie Meduza Cool

AmmiG
0

#18 Föredrar faktiskt kassettbandspelare i bil, framför Cd.

Åsa: Sitter vid datorn och Quasi hoppade upp i knä på mig nyss. Grabben är en duktig hoppare.

Faxlin
0

haha, ja det låter som om han är det.
Hur är han nu? Är han något mysigare?

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Jadå, han kan t.o.m. använda munnen, på foten, och tala om att han vill ha uppmärksamhet…utan att det gör ont. Men händer och armar är man rädd om, så jag såg nog rätt skojig ut med armarna bakom ryggen och honom i knä!

Madde
0

Jag måste säga att våran volvo 855 är oxå utrustad med bandspelare. Tyvärr ingen CD, så jag lyssnar faktiskt mest på radion när jag kör bil. Har ingen bandspelar som jag kan spela in musik på. =( Men jag överlever. Får väl se hur länge bilen blir kvar i våran ägo.

Faxlin
0

Ja, här letas det bil för fullt. Grabben håller ju på med körkort och han vill ju ha egna hjul att köra med. hihi
Och sedan detta fixande som ska på bilen innan. hihi
Man han har i alla fall satt in värsting högtalare i bak på min skrutt bil nu. hihi

Audiatur et altera pars

Madde
0

Hur går det med bilen Åsa??? Är du ute och övningskör mycket??? =)

Faxlin
0

Jag kör fortfarande aldeles för lite. Törs ju inte ta den på vägarna än. Ska fixa en besiktningstid snart. Bara gubben har svetsat lite på den. Själv håller jag på och slipar rost och förbereder lite så att gubben ser vart det ska svetsas i nytt. Spackla och sådant får jag vackert fixa själv. Ska dessutom se till att den blir i en enda färg i sommar. Även om det blir det billigaste sättet med sprayburkar. Så det kan inte bli sämre än vad det är;-)
Jag ville spraya den i neon rosa eller snorgrön, bara för att retas med folk, men gubben min skrek rätt ut. Så jag får väl sansa mig lite (kanske). fniss

Audiatur et altera pars

Veronica
0

Du kan väl köra med en kompromiss, om du får köpa valp så får bilen en normal färg annars kan du ju måla den rosa med gröna prickar….eller illrar!Flört

Amor vincit omnia

Faxlin
0

haha, ja det var väl en bra grej att ta till. hihi

Audiatur et altera pars

leo-
0

Lite tips till en nybliven bilägare

http://www.hejbilist.nu/