Iller iFokus

Iller

Etikett: allmÀnt-om-iller
LĂ€st 2109 ggr
Chinesecrestedlover
1

Iller med andra husdjur?

Hej!

Har lĂ€nge tyckt att illrar verkar helfestliga husdjur😃 och för 100 Ă„r sedan (nĂ€r jag gick i gymnasiet = början pĂ„ 2000 talet) sĂ„ lĂ€ste jag mycket om illrar och funderade pĂ„ att skaffa
blev dock aldrig av. 

En anledning som gjorde att jag inte skaffade illrar var alla mina andra husdjur
 nu rĂ„kade jag ramla in pĂ„ denna sidan och tĂ€nkte jag skulle frĂ„ga er iller-frĂ€lsta, hur det egentligen ligger till. Illrar Ă€r ju liksom ehm
rovdjur (minst sagt, haha) sĂ„ skulle inte vilja riskera nĂ„got otrevligt. DĂ€rav valde jag bort illrar
men de Ă€r ju sĂ„ otroligt söta och speciella djur, sĂ„ tanken har vĂ€l aldrig riktigt försvunnit ur skallen att "kanske nĂ„n dag"

Kan man ha illrar med andra djur? Jag har nu och kommer alltid att ha andra djur, sĂ„ betyder det liksom att illrar Ă€r uteslutna för mig för all framtid? Det skulle ju vara enklare om vi pratade om ett burdjur (att hĂ„lla djuren isĂ€r menar jag) men illrar ska ju gĂ„ fritt = kĂ€nns mer riskabelt med andra djuren
eller? 

NĂ€r jag skriver andra djur sĂ„ menar jag typ. allt (japp jag har mĂ„nga djur, hahađŸ€Ș). Har i skrivande stund (varierar ju lite genom Ă„ren): SmĂ„ hundar (kommer alltid ha det) - minsta Ă€r pĂ„ 2 kilo, diverse smĂ„gnagare (hĂ€r i ligger största problemet antar jag), reptiler/amfibier, fiskar osv. 

Skulle vilja ha katter och eventuellt fĂ„glar i framtiden (vilka bĂ„da ju Ă€r lĂ„nglivade). 

Inte sÀkert att jag alltid kommer ha alla arter av smÄgnagare som jag har nu, men det Àr helt sÀkert att jag i alla fall kommer ha nÄgot/nÄgra smÄdjur (dvs. gnagare, kaniner osv.).

Antagligen kommer jag inte kunna bo i ett palats (oh no😡, haha) med massor med rum
sĂ„ att ha smĂ„djuren i en del dit illrarna aldrig har tillgĂ„ng blir svĂ„rt. Bor för nĂ€rvarande i en tvĂ„a och det kommer nog vara sĂ„ ganska lĂ„ng tid framöver i alla fall.  

Är iller uteslutet för mig för evigt eller finns det chans att fĂ„ dela liv med dessa roliga knasbollar i framtiden? 

Mvh/Chinesecrestedlover

[Wijnja]
0

Katt eller funkar men inte andra djur tvÀrr

Grodan
2

Jag skaffade min första iller 1991 och har sedan dess haft ett par

Samtidigt har jag alltid haft gnagare och hund, sĂ„ jag skulle sĂ€ga att det fungerar ypperligt, förutsatt att du hĂ„ller gnagarna pĂ„ en nivĂ„ illrarna inte nĂ„r. Vid rastning av gnagarna bör du kunna stĂ€nga av sĂ„ att iller/illrar inte kan komma Ă„t dem. 

Att kunna ha iller med gnagare och ev fĂ„glar och andra bytesdjur krĂ€ver dock av dig att skydda "bytesdjuren" och se till att illern inte kan skada eller stressa dem. Vet du med dig att du inte klarar av att ha grindar och illersĂ€kra hemmet sĂ„.. tyvĂ€rr
 dĂ„ fĂ„r du vĂ€lja bort iller. 

Hund och iller anser jag förstĂ„r varandra vĂ€ldigt bra. Jag har bara trĂ€ffat en enda iller som varit livrĂ€dd för hund. De flesta hundar har Ă€ven haft en bra instĂ€llning till iller. Endast en jakthund som var pĂ„ besök en gĂ„ng hade fel instĂ€llning

Katt vet jag flera fall dÄ det inte fungerat sÄ bra, men jag antar att det dÄ kan handla om kemi och personlighet, för jag vet ju flera som faktiskt har katt och iller ihop.

❀ VĂ€rd 4 mus-ifokus - VĂ€lkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❀

[Wijnja]
0

gnagare Àr bytes djur för iller

Chinesecrestedlover
0

Puttar denna lite för det Ă€r alltid roligt mer mer input. Tack sĂ„ mycket för ditt svar #2 . Som vanligt Ă€r du mycket hjĂ€lpsam đŸ€— 

Litet tillÀgg sedan jag skrev mitt inlÀgg. Jag har förutom hundar, smÄdjur och reptiler m.m. numera Àven en papegoja av mindre art och ska sÄ fort jag hittar en passande , skaffa en till papegoja sÄ att min goja fÄr en vÀn.

Wiilmak
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker det har funkat bra för min del med iller och gnagare (har rĂ„ttor). NĂ€r jag skaffade iller hade jag rĂ„ttor och vi bodde i en tvĂ„a. RĂ„ttorna var i köket med en grind dit in som vi kunde stĂ€nga nĂ€r illrarna eller rĂ„ttorna var ute. Jag ville gĂ€rna inte lĂ„ta dom vara lösa pĂ„ var sin sida om grinden ifall en rĂ„ttsvans gled ut under eller liknande. Illrarnas bodde under dagarna inne pĂ„ toan och sov i vĂ„rat badrumsskĂ„pet. Sen sĂ„ fort dom vaknade slĂ€ppte vi ut dom i lĂ€genheten. Vi hade Ă€ven en hund dĂ„ som hade terrier i sig och jag tyckte han var lite för pÄ  sĂ„ litade inte pĂ„ honom till 100% Nu dĂ€remot har vi flyttat och familjer har vĂ€xt 😂 vi har en 10 Ă„rig border collie, 2 illrar, 6 rĂ„ttor, 1 spindel, 1 akvarie, 2 ödlor, 1 orm och vĂ„r nyaste familjemedlem en igelkott. Vi bor i en 3:a pĂ„ 80 kvm. SĂ„ illrarna har ett helt eget rum och rĂ„ttorna har ett helt eget rum. Just sĂ„ vi kan lĂ„ta rĂ„ttorna vara lösa samtidigt som illrarna kan fĂ„ vara det. Vi sover alltsĂ„ i vardagsrummet 🙈 men det funkar super för oss! Sen har ju igelkottar höga krav pĂ„ yta sĂ„ han har under natten tillgĂ„ng till kök, hĂ„ll och badrum. DĂ„ han Ă€ndĂ„ bara ligger och sover hela dagen sĂ„ sĂ€tter i upp en grind in till köket. DĂ€remot har jag löst att iller och kotte kan funka sĂ„ vi ska testa lĂ„ta dlm nosa pĂ„ varandra nĂ„n kvĂ€ll. Dom har ju Ă€ndĂ„ vĂ€ldigt lika kroppssprĂ„k. BĂ„da vĂ€ser och burrsr upp sig vid rĂ€dsla sĂ„ dom borde förstĂ„ varandra. Hunden vi har Ă€r inte helt vĂ€n vid andra djur och vi tog över honom för ett halv Ă„r sen. SĂ„ han fĂ„r oftast ligga i hallen nĂ€r illrarna Ă€r inne hos oss dĂ„ ena illern jag fick som "omplacering" gör utfall mot hunden emellanĂ„t vill jag ta det vĂ€ldigt försiktigt. Vi har sĂ„n tur sĂ„ illrarna och vĂ„rat "sovrum" gĂ„r bĂ„de till balkongen. SĂ„ vi brukar öppna bĂ„das dörrar sĂ„ fĂ„r dom gĂ„ till oss via den vĂ€gen utan att gĂ„ förbi hunden. Alternativt sĂ„ öppnar vi bara dĂ„ dom kommer ut pĂ„ balkongen och fĂ„r tillgĂ„ng till sin pool, massa leksaker osv. đŸ˜đŸ‘đŸ» kanske texten blev lite rörig men bara att du skriver om det Ă€r nĂ„got som Ă€r oklart 😂 bild pĂ„ min lilla prinsessa đŸ˜â€

Chinesecrestedlover
0

#5 Tack för svar đŸ˜ƒ och ehm
jag dööööööööööööööööööööör!!! Vilken sötnos du har😍

LillMickis
1

Vi har 2 st illertjejer hemma i en 2a pĂ„ 67 kvm, varav den ena Ă€r en hybrid med mkt instikter kvar frĂ„n det vilda. Vi har 2 innekatter och en hund (blandras siberian husky/ engelsk bulldog). Vi har grĂ€nsat av matplatsen i köket som vi Ă€r i processen att bygga om till ett illerrum. HĂ€r stĂ€nger vi in smĂ„tjejerna nĂ€r vi sover eller nĂ€r vi bĂ„da 2 gĂ„r hemifrĂ„n. Alla djuren kommer förvĂ„nansvĂ€rt bra överens. BĂ„de hunden och katterna gĂ„r ihop med illrarna. Hunden ligger pĂ„ alla fyra och försöker leka pĂ„ deras nivĂ„ medans katterna fĂ„r sina tokryck ibland och turas om att jaga och bli jagade av illrarna. Anledningen till att vi stĂ€nger in illrarna i sitt rum nĂ€r vi inte kan vakta Ă€r för att hunden Ă€r rĂ€tt högenergi. Hon vĂ€ger 23 kg och Ă€r inte smidig av sej. Hoppar mkt nĂ€r hon leker. Är rĂ€dd att en iller skulle rĂ„ka hamna under en hundtass i ett skutt sĂ„ dĂ€rför fĂ„r dom ett eget rum nĂ€r vi inte Ă€r nĂ€rvarande. Vi hade sen innan Ă€ven en illerhane. Han kom före bĂ„de hunden och katterna sĂ„ d var han som satte reglerna. Katterna jagade han gĂ€rna och bet dom i svansen eller rumpan om dom inte var uppmĂ€rksamma. Även hunden försökte han sĂ€tta pĂ„ plats (Ă€ven om hon sjĂ€lv inte uppfattade det sĂ„). Mason, illern, va gammal dĂ„, 8 Ă„r, sĂ„ han kunde inte sĂ„ mkt göra men han hade pondus o ville visa vem som bestĂ€mde hemma. Hunden var bara liten valp pĂ„ den tiden. Han var vĂ€ldigt speciell Mason. Stort hjĂ€rta och mkt pondus för en sĂ„n liten kille. VĂ€gde lite över kilot hela livet sĂ„ han var en liten kille :) Allt beror pĂ„ hur illern Ă€r resp de andra djuren men skulle t ex inte rekommendera att ha en iller ihop med t ex en jakthund

LillMickis
0

https://www.instagram.com/funnyfarm1983/ Sambon dokumenterar djurens vardag pÄ nÀtet :)

eijla
0

Jag har en iller som HATAR allt utom mĂ€nniskor. Vi har 2 hundar, 1 katt, 11, kaniner (ute). Vi fĂ„r ha avskĂ€rmat sĂ„ att illern inte kommer Ă„t de andra djuren (han han sovrum/badrum). Vi har Ă€ven försökt med 2 andra illrar ocksĂ„ som fick flytta till mina förĂ€ldrar dĂ„ det inte funkade, bĂ„de valp och vuxen
 SĂ„ ha en plan B! Han biter sĂ„ fort han fĂ„r chansen och alla andra djur Ă€r livrĂ€dda för honom haha

zickan
0

Illrar hade störst del av sovrummet och rÄttbur pÄ liten del. Numer har de köket, ibland del in i sovrummet sÄ de kan va lösa pÄ balkongen. Annars med i bostaden nÀr man Àr hemma. Förutom ena honan. Hon gÄr som hon vill. Kommer över avspÀrrning. FÄr ha koll pÄ var hon Àr och stÀnga dörr mot köket nÀr andra djur Àr ute. Vardagsrummet stÄr en bur pÄ 2kvm med amazon papegojor. Lite mindre bur undulat. Varav bÄde Àr lösa en stund varje dag. Ibland nÄn rÄttbur med kull eller extrabur. Och just nu stÄr stor hamsterbur mitt pÄ golvet jag stÀller upp i sÀngen nÀr illrarna Àr med. I sovrummet 2 stora voljÀrer, 2 mindre med rÄttor. Samt hund som gÄr dÀr hon vill. Gillar inte illrar, men accepterar att de finns. Alltid en risk. Men tÀnka, spÀrra av/stÀnga, ha koll och kÀnna djuren Àr risken rÀtt liten. Haft sÄhÀr i över 10 Är. Förutom att arterna runt illrarna har varierat genom Ären. Hade min tredje iller olycka nu nyligen. Hamster grabben tuggade sönder sin bur och tog en promenad. Iller honan tog aig över avspÀrrning för sin promenad. Tur nog hemma och bÀnde loss gapet. Grabben gick pÄ metscam ett tag för bett i bakbenet mem nu ÄterstÀlld. RÄtthona hade samma problem för mÄnga Är sedan. Tugga bur för fort och kom ut. Biten i en tass mem ÄterstÀlld och stÀlldes ut ett tag efter. Och vaktlarna jag ofta glömmer bort. KlÀckte vaktelÀgg för att föda upp mat till illrarna under en period. PÄ nÄtt vÀnster kom ena illerhane upp pÄ hyllan och taket pÄ buren föll in. SÄ han lyckades ha ihjÀl nÄgra nyklÀckta.

/ zickans.com uppfödare av tamrÄttor och guldhamster i VÀsterÄs
VĂ€rd pĂ„ RĂ„ttor, Exotiskadjur.

Chinesecrestedlover
0

Tack sĂ„ mycket allihop för era svar och söta illerbilder🙂 

Som det Ă€r just nu sĂ„ vĂ€ljer jag att vĂ€nta med iller
men kanske nĂ„gon gĂ„ng i framtiden att det kĂ€nns rĂ€tt, vem vet. KĂ€nns i alla fall inte lika hopplöst omöjligt som det gjorde innan jag fick höra era historier; om illrar och rĂ„ttor, hundar m.m. i samma hem. 

Jag har sĂ„ mycket "iller-godis" đŸ˜‚som familjemedlemmar och nĂ€r jag bor som jag bor sĂ„ kĂ€nns det som att risken Ă€r för stor
Jag vill inte ens tĂ€nka tanken att komma hem och illern pĂ„ nĂ„got sĂ€tt fĂ„tt tag i en goja eller sÄ Jag skulle bli fullstĂ€ndigt đŸ’”. Naturligtvis skulle jag göra allt för att hindra sĂ„nt frĂ„n att hĂ€nda men
olyckor hĂ€nder ju liksom inte för att man planerat för de
sÄ kĂ€nns för osĂ€kert Ă€ndĂ„. 

Skulle jag skaffa iller (som jag bor nu) sĂ„ skulle jag i sĂ„ fall behöva komma pĂ„ nĂ„gon i det nĂ€rmaste "idiotsĂ€ker" lösning som inte gör att den riskerar att möta de djur den kan tĂ€nkas Ă€ta
och jag vet inte hur det skulle kunna ordnas i sĂ„ fall. SĂ€rskilt inte sedan jag bestĂ€mde mig för att skaffa kaniner igen (eller det har jag ju alltid vetat att jag ska men
ja
) och ha de frigĂ„ende inomhus (alltid haft utekaniner innan)

Visserligen Ă€r Dumbo (ja, men va skulle han annars heta😉, haha) inte eh
sĂ„ liten
men Ă€ndĂ„ ett bytesdjur (kommer fĂ„ en kompis sĂ„ snart det gĂ„r sĂ„ kommer ha tvĂ„ lĂ„ngöron skuttandes hĂ€r hemma). 

Min "lilla" kanin <3 Engelsk vÀdur = ca 4+ kg som vuxen