Fråga ang. skabb
Rensade precis öronen på Elvis och i ena örat kom det ut en ljus, kornig sörja blandat med mycket vax. I mocroskopet ser det ut som okläckta skabbägg.
För mig verkar det helt möjligt att ägg som inte hunnit kläckas vid behandling av skabb kan ligga kvar i örat tills man gör rent nästa gång men jag har aldrig sett något liknande tidigare gånger mina har haft skabb…
Kan det vara skabbägg eller är det något annat som bör kollas upp??
Elvis har inte kliat sig mer än vanligt och han verkar inte ha ont när jag pillar med toppsen heller…

Jag vet inte riktigt vad det kan vara.
Men jag undrade en annan sak, vart har du hittat ditt mikroskop någonstans? Är själv väldigt sugen att skaffa mig ett så att jag kan sluta oroa mig för ekonomin och skabb. =)

Oavsett om det är skabb eller något annat (vad skulle det kunna vara?) så måste du ju till veterinärne för att få recept, eller?
Har du nyligen behandlat mot skabb?
Äggen dör tyvärr inte när man behandlar mot skabb, endast de kläckta dör. Alltså kan man ha behandlat sina illrar både 2 och 3 ggr, men det kan fortfarande, med lite otur, finnas okläckta ägg som överlevt. När dessa så kläcks, så har illern skabb.
Jag har säkert 2 ggr, hos veterinären, bara sett skabbägg i microskopet, men det är tillräckligt för att veta att de ju snart blir skabb-djur.
Blurk för alla dessa skabbisar

#1 här har du fickmicroskåp iaf, det vill ja skaffa då det verkar bra=) http://www.sagitta.se/humikro.html
När ändå ämnet är uppe på tapeten…
Kan illrar, om skabbangreppet ej stoppas, tillslut bli döva? Mamma håller på en hel del med katter, och berättade att det kan hända katter. Inte som så att jag inte behandlar pälsarna vid misstanke, men kan vara kul att veta.
Paulina
Hoppas du inte tar illa upp för att jag lånade din tråd lite :)
Paulina
#4 ja de kan de. de kan även bli så illa att skabbdjuren tränger up i hjärnbalken och orskar hjärnhinneinflammation, och det kan gå så illa att illern dör. Så behandla alltid skabb så snart det upptäcks!
#6 Ok, inget jag visste om… Ja självklart, ska rota fram mitt microskop jag fick när jag fyllde 14 =)
det kan föresten vara en bra grej att informera om, det kan ju vara som så att nån tycker typ "Ähh, lite extra gegga i öronen gör väl inget, rengöra oftare bara.."
Eller är det bara jag som är så okunnig och inte redan visste om detta? =)
Paulina
jo..vi har informerat och informerat och sen nformerat lite till om det i olika trådar, men aldrig fel att informera för mycket ;)
#8 tyvärr kan jag säga att det har heelt gått mig förbi, eller så har det fallit ur minnet =)
Minnet är ju bra, men de varar inte alltid så länge ;)
Paulina