Några frågor
Hejsan! Jag är lite sugen på Att skaffa iller men vet inte än om det är läge just nu eller om iller ens är rätt djur för mig, men jag har lite frågor (som ni illerägare säkert får väldigt ofta hehe).
Själv har jag stor djurvana i allmänhet och har haft djur i hela mitt 17-åriga liv, har råttor, kaniner, katter, hundar och hästar och alla tidigare djur har bott här hela sina liv. Jag försöker alltid ta reda på och lära mig så mycket jag kan om djur jag funderar på att skaffa då jag vill ge dom det bästa liv de kan få.
Min första fråga är när bästa åldern för att kastrera illern är? Jag antar att illrar luktar en del om de inte blir kastrerade, hur luktar de efter kastrering, luktar illrar starkt?
Vad är viktigt att tänka på med fodret? Vad är bäst, vad föredrar ni att utfodra era illrar med och varför?
Om jag införskaffar mig en iller är tanken att den ska få bo i mitt rum (som är åt det större hållet, kanske 4x5 meter ungefär), funkar det eller måste illern få en större yta att röra sig på? Jag har ingen möjlighet att låta illern/illrarna springa fritt i hela huset då det är ganska stort samt att vi har många andra djur i huset plus att jag inte tror att mina föräldrar skulle bli jätteglada om det grävdes i deras blomkrukor eller blev av med sina skor o.s.v hehe.
Utevistelse, hur ofta är ni ute med era illrar? Några gånger om dagen, en gång om dagen, några dagar i veckan, ibland? Jag är ute med min hund flera gånger om dagen 3-4 ggr, behöver illrar få lika mycket utevistelse, varför/varför inte?
Ni som har illrar, har ni kattlådor som de får gå på toa på? Håller dom sig till den? Antar att valpar kanske har det lite svårt att hålla sig till en toa till en början men går de att potträna och hur bär ni er åt då? Om man kastrerat sin iller, händer det att de skvätter på andra ställen än toan (om det är det ni använder) ändå eller är de som hundar/katter som endast gör det dom ska ute eller på pottan när de är pottränade?
Vaccination, när är första och hur ofta?
Hane eller hona, skillnaden (som ni märker, eller inte), storlek, rumsrenhet, energinivå o.s.v?
Omplacering eller valp som första iller? (För mig spelar det inte alls någon roll men hur tänker ni?)
Och snälla fega inte med nackdelarna med att ha iller, vill veta vad som är mindre bra med dom också! Har förstått att de är mycket som hundvalpar haha. :D
Som sagt är det en del frågor som ni förmodligen får väldigt ofta men jag skulle vara så tacksam om någon skulle kunna ta sig tiden och svara på dom även bara korta svar om så. Kanske även hänvisa mig till några uppfödares hemsidor där det finns mer information? Jag vet själv inte riktigt vad jag ska söka på för att hitta rätt haha.
Kan tillägga att jag bor i Södermanland, ca en timme ifrån Stockholm så om det finns några uppfödare i närheten av mig får ni gärna tipsa om dom. :)
Det bästa du kan gör är att besöka någon som har iller och ställa alla dina frågor. Det är enklare vid ett besök att avgöra om illern är ett j´husdjur som passar in i familjen.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.