Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 391 ggr
LinLin
0

Illerns syn

Jag har funderat lite på det här med illerns syn i och med att man överallt kan läsa om hur dålig syn illern har. Ozzy åtminstone beter sig som att han ser bra. Tex brukade han förut sitta i köksfönstret och spana på bilar och katter som ibland rörde sig på ett avstånd på nästan femtio meter bort. Hur kan en iller med dålig syn se en katt som springer över vägen då? För inte kan han ju känna varken lukten eller vibrationerna av den. Och det var inte heller så att han bara planlöst tittade ut genom fönstret utan han följde dem verkligen med blicken. Speciellt katter.

AmmiG
0

Inte tycker jag att dom ser dåligt, däremot tycker jag det verkar som dom (en del iaf.) har svårt att bedöma hur högt upp dom är. Eller så saknar en del höjdrädsla (självbevarelsedrift) helt och hållet.

LinLin
0

Hehe… jag tror nog de mest av allt saknar rädsla Räcka ut tungan

DG
0

En engelsk artikel om illerns syn:

http://www.cypresskeep.com/Ferretfiles/Vision.htm

LinLin
0

DG Tack Glad

Men nej, jag fattar fortfarande inte. Ozzy tittar verkligen efter katterna fastän artikelförfattaren hävdar att han inte ens kan se mitt ansikte när jag står upp. Och han tycker fortfarande om att stå i fönstret och spana. Så vad är det som är så intressant, om han inget kan se?

ferretgirl
0

Det har jag hellre inte fattat än. Mina illrar tycker också om att vara i fönstret och titta efter fåglar och andra djur sm rör sig i min trädgård. Dom är tom intresserade av mina guldfiskar i dammen. Jag tror att dom har minst lika bra syn som vad en katt har, varför sitter dom annars och spanar in allt???

DG
0

Alltså illrar kan se rörelse men inte stillastående objekt enligt artikelt. Och sen har dom ingen bra närsyn.

ang3lica
0

Väldigt intressant artikel. Nu kan man ju förstå lite bättre hur pillrarna ser på världen.. Glad

LinLin
0

Det skulle ju förklara varför Ozzy tittar på katter som rör sig. Men det förklarar inte varför han fortsätter se på dem när de står stilla. Så nej, jag vet inte, men jag kan inte tro på artikeln faktiskt…

DG
0

Mina märker jag dock ganska bra att det stämmer. Dom fokuserar inte på grejer som inte rör sig långt ifrån. Och dom kan inte fokusera på min ansikte och dom reagerar inte på sin egen spegelbild som katter gör.

Faxlin
0

Mina töser reagerar på sin egen spegelbild. Kiara brukade poppa till sig själv i spegeln. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

LinLin
0

Åsa Haha.. vad sött Skrattande Fast det måste jag säga att varken Ozzy eller Liten gör. Fast det är nog mest för att de inte fattar vad de ser..

Faxlin
0

Japp, det var sött. Men hon var ett litet orginal min Kiara. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars