Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 415 ggr
Stinko
0

Skoluppgift, iller.

Vi fick uppgiften att skriva om vad vi ville. Så jag tänkte att jag kunde skriva om iller som husdjur, eftersom att det är så få som ens vet vad en iller är, eller att man kan ha det som husdjur.

Men jag tycker det är rätt svårt att komma på vad man kan skriva, därför tänkte jag fråga er om råd. Vad skulle ni tycka var intressant att få veta? Tänker inte skriva om mycket komplicerade saker som avel och sjukdomar, kanske bara lite om cancer och förklara lite lätt om insulinom…Så dom vet att det finns, liksom.
Det ska bara vara en kort redovisning, så det är inget stort arbete..Så, ni får väldigt gärna ge förslag på vad som skulle vara kul/bra/värt att veta. 

Förresten så kanske jag skall få ta med Pyr på redovisningen. ;)

[jenkass]
0

en sak som de flesta frågar mig är, varför just iller? Så varför valde du Att skaffa iller som husdjur? det kanske vore intressant för dem att veta.. kanske hur en dag med iller ser ut…

TottsiGirl
0

Tycker #1 har en bra ide
Sen tycker ja du kanske kan ta upp dom vanligaste frågorna som en illerägare får.: verkar ju vara de många vill veta liksom.

#Bits dom
#Vad äter dom
#Tänder klor hur ser dom ut
#Luktar dom mycket
#Vad kostar dom
#Går dom på låda
#Vikten att försäkra sina djur
#Kan man ha dom i sele

Lite allmänt sånt tror jag skulle vara intressant för den som var helt grön på iller.. Livet med en iller från en illägares synpunkt..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

ferretgirl
0

PM:ar dig om något du kan ta upp, du kan ändra i det om du vill det så att det mer liknar dig, för det brukar man skulle göra när man "lånar" texter från andra. Vet hur det är, mitt fria arbete när jag läste på KomVux var om späckhuggaren. Där lånade jag texter och gjorde om dom så att det var mer mig, men själva källtexten skrev jag i förordet. Fick ett MVG+ på det arbetet, och det är jag väldigt stolt över än idag, och det är ca 10-12 år sedan nu jag gjorde det men har det sparat :-)

Stinko
0

Tack alla för era förslag, det underlättar och man får lite mer tankar kring hur och vad man skall ta upp då man får förslag! :)

Ett skolarbete som jag inte tycker är tråkigt för en gångs skull, hehe. Blir nog kul om jag kan ta med Pyr på redovisningen, då blir det ju lite mer… iller helt enkelt om dom samtidigt får se en.
Min lärare var dock orolig över det här med allergi, men hur ser ni på saken? Jag tror det kommer gå bra eftersom att ingen jag träffat hittils med pälsdjursallergi har reagerat på Pyr. Sedan om någon vet med sig att de är allergiker behöver de ju inte heller ha någon fysisk kontakt med henne frivilligt heller. SV lektionen är 70 minuter. Vad tror ni, är det ngt att oroa sig över, jag tror iaf det skulle fungera… :/

_troll_
0

#4 det med allergin, man kan bli allergisk även om man inte har någon fysisk kontakt med djuret. En före detta klasskompis hade med sig kanin till skolan under sitt redovisningsarbete i 6an.
Jag rörde den inte, satt längst bak i klassrummet jämte ett öppet fönster. Det hela slutade iaf med att jag fick en av mina största allergichocker, halsen och ögonen svullnade och det tog 3-4dar innan jag var helt frisk igen.

Men fråga runt i klassen om det är någon som är allergisk emot pälsdjur..

Stinko
0

#5: Ja, får göra det.

Jag tänkte som så att det är ju många som har pälsdjursallergi men inte reagerar på illrar alls (till en början) även om dom ofta utvecklar allergi mot dem sakta men säkert eller vad man ska säga… Förstår ni hur jag menar?
Får väl ta och fråga för att vara på den säkra sidan iaf. :)

bnoffan
0

#6 Jag är allergisk mot både katt och hund men har aldrig reagerat på illrarna! Likadant är det för jonas.

Stinko
0

#7: Min pojkvän är också allergisk mot katt, hund och allt vad andra pälsdjur heter, men har inte alls reagerat på iller..

_troll_
0

#8 är oxå egentligen allergisk mot katt och hund. Det verkar som om det är lite svårare att bli allergisk emot iller, precis som chinchillor..

Men fråga som sagt, kan ju faktiskt finnas dem som har jättesvår pälsdjursallergi, och då borde man nog inte ta med sig en iller till redovisningen faktiskt..

sarae
0

jag skulle nästan våga lova att om de i din klass inte har träffat iller innan, så kommer ingen, även om de är allergiker att reagera på henne. iaf första besöket. Jag har haft mängder med superallergiska perosner spom har varot här på besök för att kolla om de klarar iller, och ingen har reagerat (allergin utvecklas ju först senare, om man ite varit i kontakt med djuret innan)

Stinko
0

Jo, jag håller helt med du säger sarae. Har uppfattat det så att i princip ingen som träffar iller första gången känner av det eftersom det tar ett tag innan allergin utvecklas.
Jaja, skall fråga folket iaf, så man vet hur det ligger till.

Hmm, skum känsla det är att nästan längta efter att börja arbeta med skoluppgiften. ;)

LiindaLarsson
0

lycka till

Ceciliaolucifer
0

Berätta om alla hyss!!!!!

jag har ett helt arkiv med busbilder på vad våra vänner har ställt till med! :)

elmo
0

Det med allergin kan man inte garantera. Min sambos syster besöker tyvärr inte oss längre så ofta, så fot hon kommer innanför dörren böjar hon hosta, näsan rinner ögonen svullnar osv… Det har hon gjort från första dan, utan att träffat illrar innan.

Stinko
0

Självklart är det ingen garanti trots att alla jag träffat och som många andra träffat inte reagerat på iller. Just därför skall jag höra mig efter om hur det ligger till. :)