Svansföring
Min gammelgubbe Tigern springer med svansen uppe. Någon annan som har erfarenhet av det? Svansen svansar aldrig efter, det verkar som att han håller balansen på det sättet.
Ngn med ngn äldre iller som känner igen beteendet?

Har bara sett det på en katt, men inte på illrar. Tror inte att Gördis gör så, hon har aldrig sprungt så mycket här, bara gått väldigt fort
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Nes Mysan gör det. Ser ut som en igelkott med hög svans :) :) :) Mycket söt.
Jag har Kahn som springer med svansen nästan rakt upp, iallafall så högt att den aldrig släpar i golvet. Men hans svans är lite vanskapt då den troligen blev skadad när han föddes. Kahn föddes för snart 4 år sedan (blir 4 år i april nästa år), när han föddes såg det ut precis som om han hade ett litet gummiband mycket hårt snurrat ca halv vägs ned på svansen. Vilket jag inte upptäckte förrens på 3 dagen då jag försökte att ta bort det, men då satt det så hårt att jag fick liksom skrapa bort det med naglen. Efter detta så har han dels en kortare svans än en normallång, men han har också en knyck ca halv vägs ned på den samma. Har varit hos veterinär med den dels då när han var liten (ca 7-8 veckor gammal) och dels under hans snart 4 år långa liv. Men varje gång har veterinären sagt att så länge som det inte besvärar honom eller att han får ont i sin svans, så blir det ingen operation av den hellre. Och då han i överigt är frisk och glad, så gör vi inget med det, och han ska få ny valpspruta i maj juni nästa år. Så händer det inget innan dess med svansen, så kommer jag kanske att fråga veterinären igen om vi ska göra något av svansen. Men får säkert samma svar, att har han inte ont eller att den irriterar honom, så sitter svansen där den sitter.
Vet inte om det syns så bra på detta fotot, men den bruna illern är Kahn, och som synes lite iallafall, så ser svansen lite annorlunda ut än en normal svans. Den är lite smalare i toppen ungefär där det svarta börjar.

Stiffler tar stöd med svansen när han tex står på ens axel, Då slingrar han den runt mitt öra elelr runt min näsa, eller det han kommer åt. Skittrevligt… not!

Jepp Mysan springer med Svansen rakt upp och är hon extra glad eller har extra roligt se den ut som en liten kringla, nästan så man skulle tro att det var spets i henne. ;-)
Dessutom har hon inte fattat att illrar skall gå på hela foten och med ryggen rak så hon tassar runt på tårna med ryggen i en båge uppåt. Så söt min lilla gammelsessa.
Men då tänker jag såhär Nea, att båda våra illrar är sjuka? Gör dem såhär för att dem har problem med balanssinnet? och har vi då för låga doser medicin?
Det är lite i den banan jag tänkte?
AlbaStiffler, När Alba var sjuk i slutet hade hnm svansen efter sig då?
Låter ju helfestligt att springa med svansen i luften sådär…Ingen som har någon bild?
Ted hade den iaf bakom sig även när han på slutet var sjuk..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

#6> Kan nog inte svara på det. Hon kunde gå så ibland, men kanske syns det mer när de har råttsvans? Såg nog ingen skillnad från frisk/sjuk iller gällande det.
Säkert inte relaterat till det… tror jag. :-S
Exakt så går Kahn också som på fotot hos #8#, med svansen rakt upp i vädret.

#6 Mysan har alltid haft svansen som en kringla på ryggen, utom när hon är lite nervös. Då blir hela hon låg och svansen har hon som ne noral iller. Men ju säkrare hon blir desto högre blir hon och då följer svansen med uppåt också, tills den är helt på ryggen igen.