Ansvar
Ansvar är ett begrepp som innebär en plikt att ta konsekvenserna av en handling.
Tänk att få hämta hem någon du längtat efter så länge. Någon som du valt för att du just ville ha honom/henne. All tid du spenderat på att införskaffa information om det djuret du snart har i din famn. Pengarna du har jobbat och sparat ihop kommer snart vara sista nyckeln till att det är ni två mot världen.
Många köper djur och förstår inte att det är en levande varelse med både hjärta och själ precis som vi människor. En slit och släng vara som byts ut när färgen är fel.
- Förstår du vad det innebär att ha ett djur?
- Blir du det eviga hemmet?
- Tryggheten för alltid?
Hur långt sträcker era planer när ni skaffar ett djur?
Vad har ni för backup planer?
Mina planer är att djuret ska stanna hemma hos mig tills det dör. Något annat finns inte..
Skulle något hända mig så att jag omöjligt skulle kunna ta hand om mina djur så har jag personer som skulle hjälpa mig att omplacera eller som lovat att ta hand om dom små åt mig. I perioder kan jag få extremt ångest pga att jag inte har det "perfekta" hemmet som kan ta hand om mina pojkar… För helst ska det ju vara någon med mycket kunskap, har pengar att lösa veterinärskostnader för och som inte har andra illrar så att mina pojkar får det lite som dom är vana vid… Plus att det här hemmet ska ha liknande syn på djurhållning som mig och helst ska dom ju bara sitta o vänta på att få ta mna grabbar… Ja, precis- vart är det här hemmet… ;)
Men jag har som sagt vänner som jag litar på som skulle lösa det på bästa sätt för dom små.
Jag tänker göra allt som står i min makt för att få ha kvar jmina djur friska och välmåendes- hela sitt liv!
Sajtvärd på Iller.ifokus