Örjan spyr igen
Nyss när vi kom hem såg jag att örjan hade spytt upp mat igen. Vi har vart borta i fyra timmar. Han börja spy igen nu när vi va hemma. Mat då med. Vi har gett han parafinolja. Men jag tycker han verkar va lite hängig. Han bryr sig inte ens när kola piper. Vi ringde Veterinären på bagarmossen men dom sa att vi skulle åka in imorgon om det inte blev bättre, jag har för mig att jag läst att dom sagt så till nån annan och det va akut då. Höll på at gå illa. Så jag litar inte helt på dom. Hur ska vi göra? Jag är ju vaken hela natten så jag ska hålla koll på han så han inte blir sämre.
Han är väldigt varm om tassarna mer än vanligt och han känns varmare om hela kroppen.
Nu äter och dricker örjan. Ska hålla koll nu så han får behålla det.

tag gärna tempen på han för då vet ni om han är sjuk . en iller normal temp ligger på mellan 37 grader.
han kan oxå fått i sig något olämpligt.
Det bästa sättet är att kolla tämpen.

Tänk på att se till att han dricker extra mycket om han har feber. Illrar blir så snabbt uttorkade. På illersverige har jag skrivit ut en näringslösning som illrarna brukar gilla. Den var väldigt effektiv när Ior var väldigt sjuk för ca 1 år sedan. Receptet kommer ifrån en veterinär.

Mitt råd är att åka in. Veterinärerna misstar sig ofta och tror att de har större tid med en iller än vad de har. En iller som visar att den är sjuk är riktigt sjuk. Hellre en gång för mycket än en gång för lite.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Hade det varit min iller hade jag åkt direkt. Bättre och vara på den säkra sidan. Hoppas att allt löser sig och blir bra. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Håller med Madde, hoppas allt löser sig och att han blir frisk igen. Skriv gärna och berätta hur det går.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars