Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 281 ggr
tokage
0

Bra böcker?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja nu när jag börjar hamna på benen igen så kan jag fortsätta med mina iller förberedelser! Men jag undrar om det finns nån bra bok om illrar som man kan läsa? Har läst en hel del här på iller iFokus, men man kan ju inte veta för mycket :).

Har gått till biblioteket här i spånga och bett dom köpa in lite illerböcker, så de har 3st illerböcker påväg! :), men är dock inte säker på om de är bra böcker. Jag kommer inte ihåg vad alla böcker hette, tror en var "illern hemma" eller något liknande. En av böckerna var på engelska också, men eftersom jag har lätt för engelska så stör det inte mig :).

Kom föressten på en till fråga nu! Vi har ju katter här hemma (2st, och i februari kommer det en liten kattunge). Men illern kommer inte bo i samma hus som katterna, utan med mig i min lilla "stuga" och med mina 2 ödlor (dabbagamer), jag kommer dock ha dabbagam terrariet högt upp så att inte iller får för sig att leka med dom Skrikandes.

MEN, nu gled jag ifrån ämnet! Vi har 2 transportburar till katterna, min styvpappa har sagt att jag kan ta ena så jag har till illern, men nu undrar jag vilken som skulle bli bäst. Jag lägger upp bilder på dom så ni kan se. Och är det något annat man ska tänka på med transportburen? Förutom att de kan vara bra o ha en mysig filt i den :).

Tack på förhand, Mvh Antonia

AlbaStiffler
0

Den blåa till höger är perfekt. Det är smidigt att vänja sin iller att trivas i buren. Man gör en hängmatta i buren som den kan ligga i, senkan kan ha en bajslåda eller tidningar under, när man åker på resa (tex till veterinären).

Då är det smidigt om illern är trygg och känner att den kan fly in i buren utan att bli klaustrofobisk.

Många har sina burar framme även därhemma, som illern kan sova i till vardags, de gillar ju att gömma sig i små trygga "hålor", så de flesta gillar att sova där. Se´n kan man ha mat i en skål på dörren, för illrar är ju lata. Vad är mer smidigt om man kan ligga i hängmattan och äta mat? hahaha…

sarae
0

Jadu tyvärr finns det ju inte mycket i bokväg om iller på svenska…illern hemma är den enda och den får man läsa med en stor nypa salt då mycket iden är direkt fel. Så jag skulle inte förlita mig på den. Det finns en tråd om boktips härinne..ska ta å gräva fram den åt dig.

Av transport burarna skulle jag ta den i plast. I galler buren känner sig inte illern trygg och den blir utsatt för väder och vind. Så den i plast som sagt. I den bör du ha en hängmatta, mat och vatten skål och gärna en bajslåda (vissa kör tidningar men jag tycker det blir kladdigt) så i mina mindre transporter har de en liten låda som tar upp halva golvet, sen har de sovdyna på resten + hängmatta.

tokage
0

Okej, tack för hjälpen! Då tar jag plastburen o fixar till den med hängmatta :).