Pumpa till iller
Har läst runt lite på nätet och läst på flera ställen att de rekommenderar att ge lite lite pumpa till en iller som har diarré…det rekomenderas även att ge till en iller som har misstänkt stopp i tarmen (främmande föremål)- Tydligen har det i flera fall hjälpt till att få ut det som nu sitter fast i tarmen.
Någon som hört om detta eller har någon erfarenhet?

Kwack?!? Om man ger det till iller med diarré så borde ju syftet vara att stoppa upp rinnet. Men om man fått stopp i tarmen så bordet ju syftet vara att lösa upp istället… Känns som motsägelse, eller?
Antar att du menar kokt pumpa isf?
Intressant, svårt dock iom att man bara får tag i pumpa på hösten/vintern under en rätt kort sässong.
Ska luncha med en veterinär strax, kan fråga henne om hon hört något liknande! :) om jag minns… hehehe
jag har ingen aning om hur det ska ges…har bara läst att det gets i båda syftena…tydligen har det räddat livet på flera illrar som haft stopp i tarmen. Men som sagt..vet inte om man skulle våga chansa där. Men onekligen så låter det intressant….jag kan tänka mig att fibrerna etc i pumpan på nått sätt binder vätskan i avföringen…samtidigt som fibrerna hjälper till att "smörja" tarmen för att lättare få ut vad som sitter fast. Det är ju därför fibrer finns med i torrfoder tex, för att hjälpa matsmältningen (se bara hur detf unkar på oss människor..hehe)
tydligen skall det vara konserverad pumpa…..hmmm
fortsätter att diskutera med mig själv här: Pumpa är ett naturligt laxeringsmedel och funkar ungefär på samma vis som parraffin olja….dimman klarna!

ibland om man vill ha någon klok att diskutera med får man tala med sig själv :) …
men hur kan det hjälpa vid diaree om det är laxerande?
# 5 det e det jag inte har klurat ut ännu….men jakten på info fortsätter!

haha, morgondimman från mina ögon har tydligen inte riktigt släppt… Fattade först inte över huvudetaget att det handlade om just pumpa utan fick det till att man skulle pumpa på magen:P
"Chaos is a friend of mine."
#7 Asg!! hahah inte lätt att vara nyvaken..kaffe kanske? ;)

har tankat mig själv med en kopp nu så hoppas att jag kan läsa rätt i fortsättningen:P
"Chaos is a friend of mine."

Sarae> Tippar att du hittat infon från USA? Konserverad pumpa, kan man få tag på det här? kanke på en amerikask affär…
konserverad pumpa är dock samma som kokad färsk pumpa. Men konserverad kan du ju ha hemma åter om, vilket ju är praktistk.
Testade googla på pumpa, iller och typ olika typer av stopp i magen, men hittade inga träffar varken på svenska eller engelska som var lämpliga. Var hittade du din info?
#10 på olika forum bland annat..det dyker upp här och var när folk haft problem med ECE eller med stopp i tarmen.
glömde..sök på tex ferret + pumpkin + feeding så hittar man en del
ok hittills hittar jag bara att pumpa är vätske bindande….

#14 ASG! skicka hit ;)

#15 Jo, men jag vet inte… den kan vara lite rutten och så… den har stått på trappen i en månad snart ;)
golf.ifokus.se