Importera illar
Nyfiken på hur det går till att importera.
Illrar ska ha pass, men måste de rabiesvaccineras? (Kan de få rabies? Råttor kan ju t ex inte få det, så de behöver inte vaccineras…)
Vad för tillstånd behöver man? Osv tusen frågor…
Det enda jag vet är att illrar måste vaccineras mot rabies.
Om de inte är norska. 😉

Inom EU så måste dom bara vara rabies vacc och ha iller vacc + pass utanför så behövs allt det och intyg på att dom är friska och inte varit i närheten eller vistats i områden där det är utbrott för mink och/eller vildiller sjukdomar
//Denise
#2 Norska?
#4 Illervaccin också. Då måste det ju finnas i det landet…
Tack för svar. Nu vet jag i a f. 😃
#3 Norge räknas som rabiesfritt så kommer de direkt därifrån behövs inte rabiesvac. :)
Dom ska även vara chippade med id-chip vilket sedan ska stå i passet.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Glömde nämna id-chippet men det är nog för att jag är så inne på att det är standard att man chippar illrarna när dom är valpar 😛
//Denise

Glömde nämna id-chippet men det är nog för att jag är så inne på att det är standard att man chippar illrarna när dom är valpar 😛
//Denise
Febrivac Dist behöver de inte få utan det är endast rabiesvaccin som är krav vid import.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Import
- id-chip
- pass
- rabiesvaccinering
- ( intyg på att dom är friska och inte varit i närheten eller vistats i områden där det är utbrott för mink och/eller vildiller sjukdomar)

#8 Dom ska ha det motsvarande vaccinet till febrivac dist om febrivac inte finns i det land man importerar ifrån ☺️
//Denise

#8 Dom ska ha det motsvarande vaccinet till febrivac dist om febrivac inte finns i det land man importerar ifrån ☺️
//Denise
#10 illern behöver inte ha vaccin mot valpsjuka för import. Endast rabies är obligatoriskt. Det står ingenting om valpsjuke vaccin vid import på jordbruksverkets hemsida.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Sedan är det inte alla flygbolag som accepterar iller. Minns inte nu vilket flygbolag jag hade när jag importerade från Paris.

#12 Det var den infon jag fick när jag hörde av mig till Jordbruksverket angående att importera från Ryssland. Men det är ju ett tredje land så valpsjukevaccinet kanske inte behövs när det är inom EU
//Denise
#12 läser du på jordbruksverkets sida så står inte valpsjukevaccin med som krav varken inom EU, utanför EU, listade länder eller ej listade länder. Du har troligen fått fel information. Känns som att sånt händer titt som tätt..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#13 Oj, jag har inte en tanke på att illern skulle flyga alls. Flyg bör bojkottas i största möjliga mån anser jag. Det går tåg, bil, buss, båt som är mkt mer miljövänligt.