svar snabbt!
Har en fråga ang. kastrering. Ska in med Tyson för kastrering imorgon bitti, vet ej när på dagen han ska operareras. Och nu kom jag precis på att dom ska fasta innan op. Tyson har nog inte ätit sedan 9 ikväll men helt hundra e jag inte. Nu klockan 11 tog jag bort matskälen, räcker det? Sedan stod det att djuret gärna får vara badat dan innan för infektionsrisken, gjorde nu det? Känns dumt att tvinga in han i duschen nu. Vet att jag verkar tankspridd men har varit på ullared hela dagen.
Tacksam för svar!
OJOJOJ sätt tillbaka maten! En iller får inte fasta så länge, det kan bli livsfarligt för dem. Max 6 timmar innan sövning skall de fasta…själv brukar jag köra md 4-5 timmar. Som vanligt har veterinärerna ingen koll *suck* inte heller behöver du bada honom innan ;)
när skall du in med honom?

Jag ska lämna honom imorgon bitti vid halv åtta. Men jag vet inte när på dan han ska operaras. Vet inte vad jag ska göra?

Panik 
Jag visste inte ens om att de skulle fasta har jag för mig när jag kastrerade skrollan =/ men då har jag lärt mig något nytt:)
Ta bort maten vid tre i natt. Mer behöver du inte göra. En kastrering av en hane är ganska okomplicerat, så du har inte så stor anledning att oroa dig. Men vi håller tummarna för att allt går bra imorgon ;). Lycka till.

Ok, tack för hjälpen =o) Problemet e ju bara om han inte ska kastreras förrän på eftermiddan, men får fråga imon och förklara situationen. Men om det skulle råka bli 6-7 timmar med operationen e det livsfarligt då?

när jag skulle kastrera min första hane så fick jag aldrig höra att dom skulle fasta
#7 nej jag skulle inte säga att det är livsfarlligt.. Har hört om illrar som äter barf och dels fick de mat en gång om dagen, och en dag per vecka var fastedag. Så tyson klarar sig nog ska du se ;).
Jag är lite skeptisk mot att det skulle vara farligt med ex 12 timmars fasta… Visst illrar behöver inte mer än fyra timmars fasta för att tömma systemet, men de klarar sig nog utan mat betydligt längre… Inför en operation vill man ju dock att de ska ha gott om energi, så de har bra förutsättningar liksom.
Om han skulle kastreras på eftermiddagen så skulle jag låta honm ha mat framme tills han åkte till veterinären….

Dom sa det te mig + att jag va inne och kolla på deras hemsida och där stode det att alla djur som skulle opereras skulle fasta. Men inte hur länge, dåligt tycker jag.

Problemet e att jag inte vet när han ska operreras =o( Och jag ska vara där mellan halv åtta och åtta och växeln öppnar 8 

Men ska slänga mig på luren redan klockan 7 imon och kolla om nån svarar. Isåfall om han ska opereras på eftermiddan så får han äta innan vi åker om han vill. Ahhhh, att det ska va så j'vla svårt
Vi tog inte bort maten alls fårn Musimon o veterinären sa att han fick både dricka o ätedirekt efter. Är ju lite skillnad med katter liksom.

Anledningen till att man fastar dem är väl för att de inte ska kräkas under sövningen, så är det väl iaf för oss människor när vi ska göra en större operation…?
Och varför man inte ska fasta en iller för länge är för att den ska vara så stark som möjligt när den opereras. Ju äldre illern är, destå viktigare är det. Har illern insulinom tex så säger vet att man kanske inte ens ska fasta den alls, eller max 2 timmar…
När jag har haft morgontider, typ kl 8-9, så har jag tagit bort maten först på morgonen. Oftast går ju illrarna upp och äter nån gång mitt i natten, kanske runt 3-4. När jag sen vaknar vid 6-7 så vaknar ju även illrarna åxå, om jag då plockar bort maten innan de vaknat och börjat äta så har de alltså fastat sen kl 4 och jag har fått en god natts sömn. :-) Och även om det skulle vara så att illern ätit lite senare, säg kl 5 så har jag svårt att tro att det spelar så mycket roll. Antagligen kommer illern ändå inte opereras förrän efter kanske en halvtimme hos vet. Så har jag tid kl 8, så sövs den kanske halv 9… och då har den återigen fastat nästan 4 timmar. helt ok alltså!

Ringde nyss och bokade tid för kastrering av göran. Fick tid klockan 12:30 och dem sa till mig att han inte fick äta något på hela dan också:S
"Chaos is a friend of mine."

Hela dan vaddå? Hela dagen innan eller hela dagen efter?
Tyvärr är det så att många veterinärer inte har koll på vad som gälelr för illrar. De kör på vad som gäller för hundar istället.
De veterinärer som många av oss här träffat som verkligen har koll på illrar säger att 4 timmar räcker gott och väl som fasta. Detta eftersom det är ungefär så lång tid som det tar för maten att passera hela systemet. Dvs efter 4 h är han "tom".
Dvs i ditt fall räcker det om du tar bort maten vid 8-9-tiden. :) Eftersom de antaglgien inte söver honom förrän 13. Lycka till!
#16 När mina gick på torrfoder och skulle sövas, tog jag bort maten 3-3½ timmar innan dom skulle lämnas in hos veterinären.
På måndag ska jag vara hos vet., straxt efter 9 på morgonen och kastrera en hona. Eftersom illrarna får BARF 2 gånger/dag, kommer hon att få ett extra mål sent Söndag kväll.
Jag har en fördel av att jag vet att op. kommer att ske, straxt efter att jag kommer med henne.
jag blir så trött på veterinärer! jag har även hört å det senaste att de finns veterinärer som säger att illern inte får äta något på hela dagen EFTER operationen!! det är helt vansinnigt! Visst, de ska inte ha mat direkt efter uppvaket, men när man väl hunnit komma hem skall de ha till gång till mat å vatten- veterinärer anar inte vilken skada de kan göra våra små illrar

#19> Mina veterinärer har sagt att de får äta SÅ FORT de är pigga nog, typ efter en halvtimme timme kanske. Man kan dock hålla lite koll på dem när de äter så att de inte sätter i vrångstrupen, det är väl det som är risken.

Hej! Ville bara säga att allt gick bra. Jag tog bort maten imorse vid 6 och sen åkte jag in med Tyson vi halv åtta och hämta honom klockan 13. Och när vi kom hem fick han fri tillgång till mat och vatten. Nu e han lite piggare och börjar bli sig själv igen. Skönt att det e över =o)
#21 vad skönt för dig!
det här med fastetiderna är såå jobbigt. man vill ju gärna kunna lita på den person som man lägger sin älskling i händerna på
Sajtvärd på Iller.ifokus

#21> Gött, grattis till den "nya illern". :-)

Jag kastrerade min ena för två veckor sen, dom sa inget om fastning innan kastrering eller hålla dom borta från mat efteråt.

Jag kastrerade min ena för två veckor sen, dom sa inget om fastning innan kastrering eller hålla dom borta från mat efteråt.
#9 tror som du. för de kan ju inte dö i naturen om de inte får mat på 5-6 timmar ;)

#26> Att det inte skulle överleva för att de inte får någon mat är det ingen fråga om. Klart att de skulle klara sig utan mat ett bra tag. Det som däremot är frågan här är om de bör fastas så länge som veterinärerna många ggr tror.
Denna fråga är egentlgien inte så superviktig i fall som gäller tex kastrering, för han handlar det om friska illrar. Har du däremot en iller som ska in och sövas för att göra ett ingrepp som gäller en sjukdom, är det däremot en helt annan fråga. Då får illern störst och bäst förutsättningar om den är så frisk och erergifull som möjligt, dvs om den inte fastat alltför länge. Blir operationen för svår eller för lång (drar ut på tiden) så kan en sjuk iller annars ha svårt att klara sig… kanske rent av dör av själva sövningen/utmattningen istället för av det den opereras för (cancer tex). Detta är speciellt viktigt för tex en insulinom-sjuk iller samt ju äldre illern blir. Ju äldre destå svagare och destå svårare blir operationer och nedsövningar.
Men det där har säkert du koll på (och så även Robin)… :-) Ville bara klargöra varför det ibland är viktigt att inte följa vissa "iller-okunniga" veterinärers råd om ett halvt dygns fasta.

Ja lite nyfiken blir man ju ifall ni som fått dessa råd pratat med veterinären direkt eller med djurskötare/person i receptionen. Själv lät vi kastrera vår illerhona hos Torkl Falk vilka säkert många av er vet är en illerkunnig veterinär. När vi ringd dit och beställde tid fick vi dock ingen info alls om att illrar skiljer sig från andra djur i vissa punktr då det gäller sövning och operation, nu visste jag ju detta då jag läser till veterinär och den veterinär jag gör praktik hos på min skola är mycket intresserad och kunnig då det gäller illrar som tur är.

#28> Jag har diskuterat detta med flera veterinärer, eftersom jag vet att de säger så olika. Men de 3 illerkunnigaste veterinärerna jag haft har sagt så som jag nu råder, dvs att det räcker med runt 4 timmars fasta.
De veterinärer/sköterskor jag pratat med som sagt att illerna ska fasta från kvällen innan har jag ifrågasatt och frågat om de är säkra på att en iller behöver fasta så länge. Efter att jag förklarat lite (tex till en sköterska som aldrig träffat en iller) så har de även förstått att det vart lite orimligt länge.
Gällande min insulinomiller Alba så fick hon inte ens fasta inför ett blodprov (som även vissa råder) som ju alltså sker i vaket tillstånd. Max 1-2 timmes "ofrivillig" fasta för en insulinomis, men helst inte ens det.
Alltså, jag skulle väl inte heller säga att iller skiljer sig gällande sövning och operation. Men de har ju snabbare matsmältning än tex en hund och katt som enligt http://www.royalcanin.se/Foretaget/Royal-Canin/Naring-och-halsa/Fysiologiska-skillnader/en har en matsmältning på 12-30 timmar. det väl precis samma sak med en sjuk hund, att de inte ska fasta "för länge" för att hålla sig så pigga som möjligt under operationen/sövningen.
Att fasta en iller 8 timmar borde alltså vara samma sak som att fasta en hund kanske 1-3 dygn då (enligt tiden för tarmpassagen)… Vilken veterinär skulle råda det? :)

#28> Så, du som pluggar till veterinär, vad har du fått lära dig angående fasta för iller? Vad har de illerkunniga veterinärer du träffat sagt? Intressant att veta! :)
#28 privelegium att ha "tillgång" till Torkel! :)
tror också många gånger det är sköterskor och receptionister som ger fel information.. Men många veterinärer verkar också vara tveksamma när det gäller det här mes fastetider..
#9 & #26 man bör även veta att de vilda och tama illrarna lever helt olika liv med helt andra förutsättningar. mycket som ska vägas in- dels hur deras naturliga bettende och aktivitet är och dels på vad de äter för foder (torrfoder/BARF).
Visst dör inte en iller av lite för lång fasta, men som AlbaStiffler skriver- det boror ju helt på illerns konditon och hur stor operation som väntar.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#30 Här kör vi ca 6 timmar. Angående fasta efter så får man kolla lite hur snabbt illern piggnar till då dttaq kan skilja från illr till iller, viktigt att inte ge mat för tidigt efter sövning men det rör sig inte om en hel dag, utan snarare timmar.
#31 Jo visst finns det en hel del veterinärer med dålig koll på illrar, men jag tror inte att det alltid handlar om detta och därför ville jag bara ge exmpel på hur det oxå kan ligga till.

Ok, läste igenom mitt första inlägg igen och upptäckte att jag varit otydlig med vilka råd jag syftade på, för att klargöra detta som det känns #31 var den enda som lyckades förstå vad jag menade så: Jag menar alltså ni som fått råden att en iller inte skiljer sig från tex hund/katt då det gäller sövning.