Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 1623 ggr
kitty
0

Lax?

mår illrar bra av lite lax? rå, okryddad såklart..

TanjaS
0

aldrig provat…

kitty
0

har nämligen precis provat med Amy och hon tokälskar det.. kom på i efterhand att jag kanske skulle kollat upp om det var ok.. hon älskar det i vilekt fall som helst..

Robinsnel
0

fet fisk ska va mindre bra för illrar.. vet inte varför dock..

kitty
0

hmm..synd..det är omtyckt..

jaja, den lilla biten har väl inte gjort någon skada.. illerpussar som smakar lax är det  btw.hög mysfaktor på ;)

MissFerret
0

Har hört att man inte ska ge illern mer än sk VIT fisk som tex torsk… så jag tror inte lax är så lämpligt

ferretgirl
0

Lax, sill, ål, makrill och annan fet fisk SKA ALDRIG ges till iller, dessa fiskar innehåller ett ämne Tiaminas, som upplöser det viktiga Tiaminet som är livsnödvändigt för en iller. Ska man ge fisk, ge hellre vit fisk som spätta, sej, torsk eller kolja. Men ALDRIG av dom feta fiskarna.

tantan
0

hur går det ihop med laxolja? en tesked laxolja om dan har iallafall jag hört ska vara bra för dom små pälsarna?

nu blev jag förvirrad

H9/V9 Årsta AIK

"Hade handboll varit enkelt hade det hetat basket"

skrollan
0

jag också =/

kitty
0

och jag med :)

ViktorMarina
0

ja, precis! laxoljan då?!

ferretgirl
0

#7-10# jag vet faktiskt inte hur det är med laxoljan, själv ger jag inte den till mina djur. För jag tycker lax som lax om den sen är hel eller att man har utvunnit olja från den, det skulle spela mindre roll. Men som sagt, jag själv skulle inte använda den. Mina får lite vetegroddolja eller av den pastan på tub som Amhs illertorg säljer. Sen är det upp till var och en vad dom vill ge sin/a iller/rar, det är inget som jag kommenterar hellre.

kitty
0

ok

Tack för infot :)

vad skulle man göra utan fokus ibland…. Hoppas bara att det inte är livsfarligt i längden om hon en gång har fått lax..

hur som helst, ingen mer lax för henne :)

ferretgirl
0

#12# Tror inte att gör något om hon har fått det bara en eller ett par gånger, men man ska nog inte hålla på att ge det till dom.

AlbaStiffler
0

Ähh, tror det gäller rätt generellt att en iller kan äta allt, bara inte i för stora mänger eller för ofta. I godismängd har jag svårt att tro att någon skulle bli påverkad av det om de får det kanske en gång i månaden. Gäller dock inte choklad som är apgiftigt även i små mänger.

monicany
0

Då undrar jag hur de illrar man föder upp för pälsensskull över lever? de föds ju iregel upp på lax foder???Nanna  älskar lax och har fåt det ett antal gånger och hon bara älskar de, hon har aldreig blivit dålig avdet!!!!

LinLin
0

#14 Jag vet en tjej som gav sin iller choklad. Den levde varken kortare än "normalt" eller blev ens sjuk.. Mina får absolut inte choklad men sånt där gör mig fundersam.

AlbaStiffler
0

#16> Förstår hur du menar, men faktum är att choklad ÄR starkt giftigt. Vill man gamlba så får man såklart. Men det är ungefär samma belägg som en rökare kan kläcka ur sig, att den minsann inte blivit sjuk av rökningen. Betyder det att rökning inte är farligt… ?Det finns alltid undantag, men det gör inte det mer rätt… :)

HannaM
0

undrar fortfarande om det finns någon som vet hur det är med laxoljan…

skrollan
0

Jag träffade en man när jag var på biltema i linköping som kom fram till mina pälsar när jag rastade dom. Han blev förtjust i skrollan och kelade med henne och berättade att han också haft iller som levt i ca 9 år tror jag. Han berättade att han gav sin flicka choklad och flingor (dom ser ut som harbajs fast dom är inte bruna och består nästan BARA av socker ?! ) Kan inte komma på vad det heter, hoppas någon förstår. =/ Han gjore mig nervös!

AlbaStiffler
0

*undrar om det är dax att söka reda på chokladtrådarna* :-D Många männsikor som även matar sina hundar med choklad, korkat tycker jag. Själv känner jag djur som dött av choklad, som de av mistag kommit åt. Inge kul och inte värt att testa att se hur mycket de tål då choklad de ätit förr lagras i kroppen. En vacker dag blri det för mycket och då kan de dö!

LeeLoo
0

jag har gett min iller en smula lax, en liten smakbit och det har gått bra men det händer bara någon gång per år, har läst om tiamin eller vitamin B1 som finns i b.la. inälvsmat brist på tiamin kan ge inflammation i nerverna & besvär med hjärtat.
Tiamin är viktig för nerver & hjärna samt hjärtat och pulsådror. Bra för inlärning & uppfattningsförmåga och har även inverkan på levern & bukspottskörteln. Brist på tiamin kan leda till döden.
Jag har läst att vid kokning så försvinner de negativa effekterna
Men man ska inte ge rå insjöfisk då de kan innehålla parasiter.

Vet inte hur det är med laxoljan men katter kan man ge ngn skvätt ibland..

ViktorMarina
0

Puttar upp!

Här står det om ämnet i laxen som är dåligt, i inlägg #6!

ViktorMarina
0

Och i inlägg #21 står det vidare om ämnet..

LiindaLarsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lax får iller äta för lax är egentligen en vit fisk.. dom är bara färgade med en protoin färg.. så lax är egentligen vit jag ger min iller lax och inte lider den av det

Chocklad Det fins hund chocklad och hamster kanin och massa andra chocklader som djur kan äta som dom uppskattar och tycker ät gått.. såå nog borde det finnas iller chocklad jag tor itne det är farlig :) men det är ju vad jag tor :) man ska inte lite på andra man ska söka upp det sj om mna vill vara säker :

AlbaStiffler
0

#24>Oj vilken vilken gammal tråd du hittat… en rätt bra en dock! :)

Hundchoklad är väl vad jag vet jättesvag choklad, eller har jag fel? Varför testa att ge dem det när det är giftigt? Choklad som choklad, även i svaga mängder. Som sagt, problemet med choklad är ju att det lagras i kroppen, dvs många små doser blir tillslut en stor, som de kan dö av…

ViktorMarina
0

LiindaLarsson: men i lax finns ett ämne som tar bort det livsviktiga tiaminet ur kroppen på illern, och det är där för att hjälpa hjärta och kärl bl.a… så lax är verkligen inte bra att ge till en iller!

Vanlig människo-choklad är också giftig, och dödlig!

AlbaStiffler
0

Här hittade jag en intressant chokladlänk från giftcentralen http://www.giftinformationscentralen.se/article.asp?CategoryID=6784

Faxlin
0

Choklad behöver inte döda. Men det kan lika gärna göra det. All choklad man ger sitt djur lagras kvar i kroppen så även om ett djur överlevt i 5 år kan den helt plötsligt dö nästa gång.
Det är också medicinskt bevisat att det försämrar njurvärden och förstör annat inombords hos djuren. så frågan är väl egentligen bara om man tycker att det är värt att chansa med att ge sitt djur choklad då det finns mycket annat att ge. Men bryr man sig inte om att man dödar sitt djur då tycker jag man ska fortsätta ge choklad.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AlbaStiffler
0

Dogmans hundchoklad innehåller 10% kakaopulver..

Hittar lite olika uppgifter om hur pass giftigt hundchoklad är, men här skriver man att det inte är Så farligt eftesom det innehlåller små doser. Själv skulle jag aldrig våga ge dem bara "lite gift": http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=406&nyheter=1&artikel=1106762

Aelsklinn
0

Men det där med laxoljan förbryllar mig! Är det bara för iller det är farligt då? Det säljs ju i djurbutikerna till hund, katt och häst. Är det inte farligt för de djuren? Nyss var det ju bra med laxolja. Jag fattar ingenting!

NoraDede
0

nej inte jag heller, är det bra med laxolja eller inte?

skrollan
0

laxolja ger man som vitaminer va? och inte som godis? hur ska det ges i måttlig mängd? ofta? hur mkt? varför?:)

Gilla
0

tittade på hundchokladen i går i affären.
Den innehåller ju mjölk o mjölkbiprodukter oxå o det är ju inte bra för våra småttingar.
Skulle inte jag ge dem iaf…tillsammans med lite annat gift.
Finns ju så mycket annat som passar bättre för illermagar…

NoraDede
0

#33 ja hundchoklad är inte bra men det finns ju en massa godis till råttor och marsvin som är likt yougurt godisarna eller vad det är som amhs har, kommer inte på vad dom heter nu =(

ViktorMarina
0

#30, 31: Det är oklart om ämnet finns kvar efter framställningen av oljan, men vi har slutat ge det för säkerhets skull iaf. Vi tyckte inte att det var värt att chansa! Ska man ge tillskott så vill man ju liksom att det ska vara någonting som gör gott, och inte riskera att det skadar.. då försvinner ju hela meningen med det..

NoraDede
0

#35 ja då ska jag inte köpa lax olja fören någon vet säkert=)

JossanH
0

choklad är som sagt inte nyttigt för djur då de kan bli förgiftade rätt som det är.

Allt godis man ger sin iller som innehåller mycket socker bör ju även det undvikas. Så all form av framställda produkter som ska likna människo-godis för djur som inte har en köttbas bör man undvika. Mycket socker kan ge din iller insulinom. Då får illern gå på medeciner och lever vanligen inte över max 2 år efter diagnosen. Det är vad man riskerar när man ger dom socker.

#24 Det är inte färgen som är farlig för illern. Även om lax var grönt så skulle den fortfarande innehålla ämnen som inte är bra för iller att äta.

#15 ofta innehåller minkfoder fisk, men är det verkligen mycket lax i det??

#16 Men visst är det väl så att när djur får i sig choklad så blir dom akut sjuka om de blir förgiftade. det är väl inte riktigt så att de får kortare livslängd… Blir dom förgiftade så kan de bli så dåliga att de dör och det skulle inte jag vilja riskera!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

#37: citerar:

#16 Men visst är det väl så att när djur får i sig choklad så blir dom akut sjuka om de blir förgiftade. det är väl inte riktigt så att de får kortare livslängd… Blir dom förgiftade så kan de bli så dåliga att de dör och det skulle inte jag vilja riskera! 

Haha, beror ju på hur man ser det. Om de blir förgiftade så dör de och då blir det ju en kortare livslängd. ;-)
"sorry, detta var skrivet i humorns tecken, hoppas det tas så också"

Audiatur et altera pars

JossanH
0

#38 efter att jag postat och läst mitt eget inlägg så tänkte jag på samma sak!! :D

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

#39: haha, skoj då var det inte bara min sjuka humor då som spökade. ;-)

Audiatur et altera pars

HannaM
0

Jag passade på att skicka en fråga till veterinären på Roslagstull när jag ändå var där med Elliott, så på måndag skulle dom ringa mig med ett besked (om dom har något)

AlbaStiffler
0

#41> Du menar besked om laxoljan är ok eller inte eller?

HannaM
0

#42 ja precis, laxoljan jag menar, huruvida den stör upptaget av tiamin eller om det är ok i små doser

ViktorMarina
0

Kanon HannaM! Hoppas att han har ett svar :)

HannaM
0
sarae
0

ferretgirl har rätt, många sorter av fisk innehåller enzymen Thiaminase som bryter ner thiamin (vitamin B1). MEN lax är inte en av de fiskarna.Lax innehåller inte Thiaminase, och kan därför ges till iller, om än i måttliga mängder som med allt annat.