Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 3146 ggr
Qviq
0

???

Pratade med min norska vän som fick mig att intressera mig för illrar. För första gången har hon nu skaffat sig en haniller som nu är cirka 9 månader. Hon vill kastrera den men säger att hon inte sätt några pungkulor på han… Så hon undrade om jag visste hur lång tid det kan ta innan kulorna ramlar ner, vilket jag inte visste. Så därför frågar jag här, hur lång tid kan det ta innan kulorna ramlar ner?

"Chaos is a friend of mine."

Theres
0

Det är nog olika tror jag… jag kastrerade Melwin när han var 7 månader. Ska kastrera Denver i december och då är han 10 månader tror jag. Båda hade nertrillade kulor :P

golf.ifokus.se

ViktorMarina
0

det är nog väldigt individuellt, har ingen aning om hur lång tid det KAN ta.. men det hon ska göra är att vänta tills kulorna trillar ner, före det är han inte redo för en kastrering. Sen är det bättre ju längre man väntar med att kastrera, för att minska risken för vissa sjukdomar. Så så länge hon står ut med eventuella brunstbeteenden så bör hon vänta med kastreringen!

Vet du om han har fått något brunstbeteende? Typ kissmarkerar, luktar mer/värre?

Velsan
0

memphis hade sina nere vid 6 veckors ålder iaf :P

btw, är hon säker på att inte redan är kastrerad?

KerstinL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fat boy´s har fortfarande inte trillat ner… Han är 4 månader..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Qviq
0

Okej, verkar som alla har haft kulor som ramlat ner väldigt tidigt… 

Hon sa att hon var säker på att han inte var kastrerad vad jag förstod. Min norska har försämras iof, många år sedan jag bodde där men så mycket förstod ja iaf….

"Chaos is a friend of mine."

Madde
0

hon kan inte gå in här och skriva själv? Finns ju även norska forum vad jag vet. Kan dock inte någon adress till någon av de sidorna.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Robinsnel
0

Sid hade kulor vid besiktningen när han var 8v, men jag har då inte sett ett spår av dem än. Han är 4 månader. Vad jag hört är 6 månader normalt, 8 månader i extremfall.. Så om hans kulor inte trillar ner snart kan det vara så att de sitter i maggen ;)

JossanH
0

Dexters halvbror fick inte ned sina kulor förrän han var över 1 år gammal… Iof så var det en del problem med den illern..

I vilket fall. Illern kan även vara drabbad av kryptorkism vilket innebär att kulorna inte trillar ned som dom ska utan stannar uppe i buken och måste tas bort med en lite mer komplicerad operation än en vanlig kastrering.

Sajtvärd på Iller.ifokus