Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 535 ggr
EvelinT
0

Vad för mat?

Hej allihop! Undrar lite vad ni ger era illrara för mat och av vilka märken, vad anser ni är bäst? Vill höra vad ni tycker, Vill ju ge min iller det bästa!!

sarae
0

jÄven om torrfoder inte är det absolut bästa att ge så  anser jag  vitalin, totally ferret och orijen bäst. Mina får en blandning av alla 3 samt kött. För det absolut bästa är ju att ge dem så naturlig föda som möjligt

EvelinT
0

Vad ger du för kött då?

[jenkass]
0

vi körde med vitalin och ferret complete först, men mina illrar blev dåliga i magen av det. sen prövade vi med totally ferret, och det fungerar jättebra! är supernöjd med det. blandar även ut det med royal canin kitten

sarae
0

#2 kyckling skrov, kyckling vingar, kyckling mage och annan inälvsmat är vad de får mest (av dem som äter kött) sen får de även pinkisar ibland. Och allt måste vara rått!

EvelinT
0

Hmm ok, men kycklingvingar? Har hört att de inte ska ha något med ben, stämmer det? Ni kanske rensar först!?

sarae
0

#5 ben är det BÄSTA man kan ge dem. det ger dem nyttig tandmotion och rensar bort tandsten. men se upp för fläsk ben och andra större ben.

lolla87
0

#1 men hur får du dom att äta kött?? min vägrar….

sarae
0

#7 det gör 3 av mina med än så länge ;) man e envis helkt enkelt…man kan gnida köttet på deras nos så att de får i sig smaken, droppa lite olja på eller vad nu iller kan gilla….man får prova sig fram å varanenvisare än illern helt enkelt ;)

EvelinT
0

Men småben då som det är i kyckling, ska man inte oroa sig för det? Tänk om han äter dom och de fastnar i halsen?

Sen undrar jag med inälvor, ska man skära upp i små bitar för att de ska äta det? Ska man inte göra något med det? Helt rått?

sarae
0

#9 nope..en iller kan sätta i sig en hel kyckling med fjädrar å allt å bara lämna kvar näbben och klorna ;) så oroa dig inte för de! de har maffiga tänder.

med inälvsmat menar jag tex. hjärta och lever…det är mums och nyttigt för dem. ibland klipper jag ner det i mindre bitar för att de inte skall springa iväg å gömma dem, men oftast får de hela bitar. Vingarna klipper jag ner i mindre bitar annars hamnar de under soffan.

yup helt rått. Det är vid tillagning som ben etc blir farligt för dem, för då kan det splittras i magen.

Alla rovdjur i natuern äter sitt byte rått, med ben och allt, och på samma sätt klarar våra illrar, katter, hundar oxå av de….de är rovdjur helt enkelt

EvelinT
0

#10. Ok låter bra. Men jag har provat att ge Elvis kött men då spydde han upp det, sen provade jag att göra mindre bitar åt honom men han spydde upp det också. Vad kan det bero på tror du?

sarae
0

vad var det för kött? om illern inte ätit kött innan så kan det ta ett tag innan de vänjer sig, samma sk när de äter ben. en iller som aldrig fått det producerar inte en viss magsyra som smälter ben, så avföringen kan vara väldigt skum i början å innehålla benbitar, men den syre produktionen kommer igång efter ett tag

Sara
0

Jag ger mina Vitalin normalt. Just nu käkar de upp en 20 kilos Ferret complete.

Sara