Tyvärr har jag ingen bild på henne ännu, men förhoppningvis kan jag snart få både filmen på henne och Ozzys första möte och lite foton av min pokjvän.
Ozzy och Liten kommer väldigt bra överens. De träffades första gången i vårt kök där Ozzy gick lös och Liten fortfarande inte vågat/velat komma ut ur transportburen. Så vad gör man då, tänkte Ozzy och kröp in till henne. Snart börjar buren skaka och man hör nån som tjuter där inifrån och då måsta jag ju ta av locket och se vad som händer… Då är det Liten som tagit ett fast grepp med tänderna i nacken på den nästan tre gånger så stora Ozzy medan hon tjuter högt. Men sen var det slut med det och de satte igång att leka i 190 knyck runt köket. De sloddes lite igen några gånger, men nu tycks de bestämt rangordningen. De verkar iallafall ha väldigt roligt tillsammans även om Ozzy inte riktigt orkar hänga med Liten hela tiden.
Just nu ligger de båda tätt ihopslingrade i min mammas handlingskorg och sover och ser sååå söta ut.

Vad bra det verkar gå. Ser fram emot att läsa mer här.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Hejsan, roligt att du lagt en egen tråd om Liten. Då blir det inte så tomt efter henne.
Ska bli roligt att följa henne och kompisen Ozzy. Hälsningar Ammi

Hej på er!
Hoppas allt går bra med er och Liten! Hon saknas här hemma, men det känns skönt att veta att hon har ett bra hem hos er!!
Ojoj, känns inte som jag hunnit landa riktigt efter den stressiga helgen och en stressig vecka.. har därför var dålig på att skriva…
Igår blev Liten iallafall kastrerad så hon mådde inget vidare, låg mest platt på golvet och så ömklig ut. Hon var så kall så jag försökte bädda in henne i fårskinnsfällen de sovit på men hon kröp bara ur det och lade sig på golvet bredvid. Så då fick hon ju ligga där. Hon blev lite piggare på kvällen och även om hon inte åt nåt så gick vetegroddsolja in. Och hur ömkling hon är var så gjorde hon ändå ett försök att krypa in i garedroben när jag skulle plocka ut kläder… 
Ozzy och hon var åtskilda i natt och Liten sov i mitt rum.. Så gissa vem som knappt fick sova nåt när Liten kvicknade till och började föra oljud..
Innan jag for på jobb idag så släppte vi ihop dem igen och de tog ungefär fem sekunder så var det full fart på dem. Just nu ligger de i en hög och sover.
De tycks iallafall inte ha några problem med rangordningen. Det var tjafset första dan men nu leker de bara och tycks komma väldigt bra överens. Även om jag som nybliven illerägare har lite svårt att ta att deras attacker på varandra bara är lek.. men poppar som sjutton gör de 

Vad roligt att höra att allt fungerar bra för er.
Ser fram emot att läsa mer om vad som händer hos er.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Äntligen kommer jag in på sidan efter att det jäklats.. ja, sen förra inlägget ungefär.
Tror jag tar tillbaka det om rangordningen, det verkar som att Ozzy satt sig upp mot henne. Jag vet inte riktigt vad de håller på med, oftast är de överens men sen ibland hör man på dem att nog inte är riktigt okej. Tror Ozzy är lite trött på henne ibland, hon nojsar rätt mycket med honom fast han inte vill. Och putsar på honom när han ska sova
Hon är också väldigt duktigt på att gå på lådan. Men vem sa att man skulle ha en låda nära deras sovplats?? Hade det först men båda två envisas med att springa till den som är på andra sidan av rummet. Liten går och sätter sig i den men monstret Ozzy sätter sig precis bredvid, alltid. Jag har testar lite olika grejer; handduk och ättikssprit men det skiter han också på
Tror jag ska lägga dit fårskinnet som de sover på ibland.. Hans dåliga träffsäkerhet smittar också av sig på Liten som börjar gå på sidan om när jag är tvungen att lägga ut tidningar där…
Att hon nojsar med honom, beror nog på att hennes brunstbeteende inte gått över än. Det är vanligt att brunstiga honor tar en kompis till "surrogatvalp", och denna får utstå all tänkbar omvårdnad
. En nyligen kastrerad hona fortsätter ofta med detta brunstbeteende en tid, tills hormonerna har "rättat till sig".
Jag vet inte vilken storlek du har på toalådan. Om det är samma storlek som den i transportburen, så kan det hända att Ozzy tycker lådan är för liten, du kan prova att byta till en som är lite större.
Annars är nog tidningspapper under lådan, iaf när du inte är hemma, en lösning. Risken finns att Liten börjar gå utanför, men det behöver inte bli så.
Pussa småttingarna
Mvh Ammi
Usch vad jag är dålig på att skriva, men å andra sidan, vad ska jag skriva? De gör ju bara samma saker hela tiden; äta, sova, skita, sova, äta, sova, leka.. och sova
Nog förstod jag att de sov mycket, men det här är ju löjligt 
Liten är iallafall duktigt med lådan än, går mest i den. Men de leker båda i dem ibland, vilket är väldigt äckligt tycker matte.
AmmiG: Det stämmer nog eftersom hon putsar på honom jämt. Han börjar nog bli ganska trött på henne nu, biter mest efter henne när hon kommer nära med sin tunga. Men de sover tillsammans iallafall.. och leker, men inte lika mycket som förut.
Hon är lite klurig hon här tjejen, svårt att få grepp om vem hon är. Men det kanske är för att Ozzy är så öppen (om nu en iller kan vara öppen…), det är lätt att veta vad han vill. Jag tror Liten försöker leka med oss (mig åtminstone) men det går inte så bra för hon nyper till ibland och det gör verkligen jätteont. Har föröskt använda diverse "leksaker" men det duger inte åt henne. Men hon gillar att klättra omkring på mig när jag sitter ner och hon kommer gärna och möter mig i avstängningen mellan köket och resten av huset…
Och favvogrejen att krypa omkring på databordet och slita och bita i musen och kablar. Hon står nedanför stolen och tittar på en: Lyft upp mig, lyft upp mig! Skulle bara vara skönt om hon kunde förstå att de där nypen faktiskt gör ont.
Såg att eM varit ut och gått med Tadashi i koppel.. Liten har inte ens haft selen på sig ännu
Men men, jag ska börja med den sen när vi tagit bort stygnen. Sen tror jag hon skulle få rätt kallt också, hon skakade när jag tog i henne med kalla händer efter att ha varit ute
Så hon får nog stanna inne tills det blir varmare.

**Ett tips:
**När Malolo och Tadshi först lekte i lådorn så la jag ut motorvägen och en massa andra leksaker som aktivering. Då slutade dom gräva och rusa i dom och håller sig hellre till leksakerna. Att ha olika hus och gångar gör också att dom inte är lika intresserade av att leka i lådorna mer.
Och yes I know, vad snuskigt det är när dom leker på bajsplatsen, speciellt när man har tidningspapper för då ligger ju bara bajsen där och dom kliver i den. Om jag skulle vara du skulle jag försöka ge träpelletserna en chans till och så fort dom busar i dom så säger man ifrån. Ett tips är att lägga dit en eller två gamla bajskorvar, då brukar dom fatta vad dom ska göra där.
#10 Det är ju just i pelletsen monstren leker.. Men inte så farlig nu längre 
Ozzy låter inte Liten komma och sova i hängmattan med honom
Men jag förstår honom, hon är fakstiskt ganska jobbig med sitt slickande. Och hon är jämt på honom; när han ska sova, när han leker, när han går runt och snusar, när han vilar… hela tiden är hon där. I och för sig så har de ju sovit i en hög de senaste dagarna.. men nu sover hon ensam, gissa var
här nedanför databordet i motorvägen ligger hon dubbelvikt.. hihi.. ser ganska gulligt ut.
Idag lyckades jag fånga henne på bild också när hon sitter i matskålen och äter (jag har en stooor matskål, en gammal hundmatskål), dessutom tittade hon upp precis innan jag knäppte fotot så nu håller jag tummarna för att det blev bra också
(Usch, man borde verkligen ha digitalkamera…)
En iller jag hade förut, ansåg att pellets var bäddmaterial.
När vi försökte byta från sand till pellets, så gick det bra med alla utom honom. Han valde ut en toalåda till sovplats och ve den iller som försökte använda den till det vi tänkt!
Håller tummarna tillsammans med dig, för att fotona blivit bra. Skulle vara jättekul att få se några bilder på henne.
Ha det bra, Ammi
Så, nu har vi tagit bort stygnen som var efter hennes kastrering. Mutade med vetegroddsolja, jag tror inte hon märkte nåt alls
Det ser alldeles fint ut iallafall, om än lite underligt utan pälsen..
Nu vägde jag henne på vår köksvåg och då kom hon upp i den imponderande vikten av 705gr ( + - 10 gram)
En pinsamt dålig bild på Liten och Ozzys första träff
Men den är "klippt" ur en film så…
Och ännu en (alla är tagna i vårt kök)
Och en sista

Roligt att se lite kort på dina pälsar, även om de var lite suddiga så syns båda tydligt i alla fall;-)
Audiatur et altera pars
Jo tack, de är ganska dåliga. Men jag är oskyldig, det var inte jag som filmade 
Jag undrar om Liten är förkyld.. Hon nyser ganska mycket och låter snorig. Men annars är hon lika pigg som vanligt och äter och dricker. Men det skulle inte vara så konstigt eftersom de kan bli smittade av människor och det är väldigt många här som är sjuka. Har klarat mig ganska bra, har bara hosta men min kille som träffat dem har varit sjuk i några veckor (som alla andra). Hur ser syptomen för förkylning hos iller ut? Och borde man hålla sjuka människor borta från dem? Funderade på det men kom fram till att det skulle vara ganska omöjligt för mig.

Symptomerna för en förkylning på illrarna är som på människor. Det kan skilja sig lite, men det är väl som för oss människor det också.
Att hålla illrarna borta från sjuka människor kan bli jobbigt. Själv kan jag försöka undvika att pussa mina om jag är förkyld, men det smittar oftast ändå.
Audiatur et altera pars
Ja, inte finns det så mycket nytt att berätta. Förutom att vi upptäckt att hon gillar lukten av häst. Svansen står som en borst och hon snusar och snusar på mig när jag kommer hem från stallet
Och sen gillar hon att bli utsläppt i tamburen. Vi har två dörrar in till köket där de bor och den enda leder då ut dit. Släpper man ut dem dit så blir de helt tokiga och far runt
Men det är jobbigt när man ska fara hemifrån och de är vakna… man kommer nästan inte ut ut köket..
Och det var bra att -eM- startat tråden om blå magar, Liten är nämligen alldeles blå där hon blivit rakad. Men eftersom hon fortfarande envisas med att krypa upp i tidningskorgen (och kissa där…) så antog vi att hon inte hade ont och nu verkar det ju som att det är vanligt.

Visst är det skönt när man kan finna frågor och svar på sådant man funderar på. Och när det dessutom läggs ut bilder så kan det hjälpa en att slippa oroa sig liksom.
Det är nog största fördelen med internet och olika sajter att man kan få snabba svar av folk när man undrar något.
Kul att det fungerar bra för er i alla fall. Alltid skoj att höra hur det går för de små.
Audiatur et altera pars
LinLin: Det var ett tag sedan du skrev i den här tråden. Kan du inte berätta hur ni har det? // Ammi
#25 Oj.. det inlägget hade jag missat 
Men den största anledningen till att jag inte skrivit nåt är för att det egentligen inte finns nåt att berätta. Liten är precis likadan som när hon kom hit
Den enda som hittar på bus är Ozzy som numera djunglar i kökssoffan och bajsar på fönsterbrädet.
Men Liten är, ja som Liten alltid varit. Hon har varit med ut nu några gånger men tycker nog mest det är läskigt. Och jag fattar inte, soliga varma och icke blåsiga dagar och vad gör lilltjejen?? Jo, fryser
Så det har blivit lite dåligt med promenaderna. Några gånger har det bara varit hon och jag men hon har nästan alltid väldigt bråttom in när man gläntat på dörren. En liten inneiller är hon
Men jag tror nog hon kommer tycka om det sen i sommar när det blir varmare och hon vant sig.
Ja… vad finns det mer att berätta…? Hon och Ozzy tycks komma bättre överens nu. Men så sover de inte alltid ihop heller. Kan illrar sakna rangordning? När man ser dem tillsammans så verkar det lite så. Det äter tillsammans och sover i hög på varandra.
Och jo, när vi var ut för bara någon dag sen så var det en liten tjej som frågade om Liten bara var en bebis och Ozzy vuxen
Ibland tror jag också det.. Ozzy är som den snälla farbrorn medan Liten far fram som tok över honom och leker och busar och biter honom. Det gör hon ofta, far omkring och busar och leker alltså. Idag trillade hon ner mellan spjälorna vid trappan
Men hon landade på byrån så det blev väl ett fall på bara drygt 30cm. (Hm… så går det när mamma får passa illrarna
)
Oj, det blev långt… utan att jag egentligen berättade nåt.

Oh, vad skojigt att läsa om dina pälsar.
Tror som dig att det blir bättre bara liten vänjer sig att vara ute. Det kan ju vara så att hon darrar för att hon är spänd och inte fryser också. Illrar kan ju göra det;-)
Söta bilder, trots blixten. ;-)
Audiatur et altera pars
#27 Jag tycker inte blixten förstörde bilden. Liten blir ju bara finare ju äldre hon blir, ser det ut som. Jätteroligt att höra hur ni har det!
Det behöver inte vara att hon fryser, stoooora världen kan vara otäck för en iller och tryggheten är hemmet. Du kan försöka med att bära henne när ni är på väg ut och låta henne gå, när du vänder hemåt.
Klappa pälsarna! Ammi

#30: ett bra tips Ammi, många illrar känner det tryggare att vila i mattes eller husses famn på väg från hemmet, men kan gott tänka sig att gå hem igen. Åtminstone i början är det ett bra sätt, sedan brukar de lära sig att det är riktigt skojigt att vara ute.
Audiatur et altera pars
#30 #31 Jag brukar mest bära henne när hon är med ute men sen försöker hon krypa ur och sitter bara på marken och skakar igen
Nåja, det märks redan skillnad nu mot de absolut första gångerna hon varit med och totalt är det ju faktiskt inte så många än.

Kul att du ser skillnad på det redan då. Du ska se att hon kommer älska gå på promenader med dig till slut;-)
Audiatur et altera pars
#32 Ta med något gott att locka henne med.
Gå en bit ifrån (koppellängd), när du satt ner henne. Sätt dig på huk och locka henne till dig, ge henne lite gott när hon kommer. När hon kommer bara du lockar eller visar att du har gotta, så kan du backa eller gå åt det håll ni ska, så hon inte kommer ikapp riktigt, men ändå inte tappar kontakten med dig.
Några av gänget här hemma, vill helst ha "privat taxi" när vi är på promenad. Är dom på lagom avstånd, så knatar dom på för att hinna ikapp "taxin", blir avståndet för stort sätter dom sig i förhoppning att "taxin" kommer och plockar upp dom. Brukar gå tillbaka precis så långt att dom bli intresserade att försöka komma ikapp igen. Då går man en bit till. En kort promenad kan ta mycket lång tid, om jag har "fel" iller med mig. *S*

Japp håller med Ammi, en promenad kan ta oerhört lååång tid. Om man inte har Bella då. hihi
Audiatur et altera pars
Nu har Liten varit med på flera promenader
Och tycker det är skoj. Men skakar gör hon än fast mest av upphetsning verkar det som för i famnen vill hon inte sitta.
Förra veckan var vi, min kille och jag, med dem till stallet där de hjälptes åt att skrämma hästar. Såg lite kul ut när de stod nos mot nos och den myyyyycket större hästen backar
Och så har hon stiftat närmare bekantskap med brännässlor som hon absolut skulle gå rätt genom innan hon fattade att de faktiskt gör skäl för sitt namn. Men nu kutar hon på iallafall och tycker det är roligt att komma ut.

Vad skojigt att hon lärt sig uppskatta era promenader.
Audiatur et altera pars
Hej LinLin! Kul att hon upptäckt att det är roligt att vara ute och gå! Kan tro att det såg kul ut när hästen backade undan för Liten. Hur stor har hon blivit nu, vet du om hon ökat i vikt?
Klappa om Liten och Ozzy från mig. Ammi
AmmiG Jag vet inte faktiskt.. Vi har ju just flyttat och den lilla vågen är kvar hemma än. Men när den kommer hit så ska jag minnas att väga henne. Däremot så tycker både mamma och jag att hon mörknat, kanske inbillning men lite mörkare har hon nog blivit.

Oj, har ni flyttat? Vart då? Du och pojken eller du och mamma?
LinLin: Hon kan nog ha mörknat, nu när vinterpälsen släpper. Dom ser gärna lite ljusare ut på vintern, eftersom underullen är tjockare då. Ska bli spännande att höra om hon ökat.

Ja att hon mörknat nu under sommaren låter inte alls som en omöjlighet.
Kul att läsa lite om henne.
Audiatur et altera pars
-eM- Vad sa jag idag? Minns inte. Det är i stan fortfarande iallafall och trångt har vi, mamma, min bror, illrarna och jag
Men nästa flytt blir förhoppningsvis ihop men pojken min 
Ammi och Åsa Men Ozzy har inte mörknat alls
Däremot har han fått en tjusig mörk bläs ner över nacken.
Ammi Liten har lärt sig hoppa
Häromdagen skuttade hon från transportburen till kökssoffan och därifrån ett jäääätteskutt (med tanke på hennes storlek
) till min famn för att få dela min smörgås. Men hennes försök att hoppa upp på köksbordet brukar sluta med en kraschlandning på golvet
Ibland är jag rädd att hon inte ska hålla men efter kraschen tar det bara några sekunder innan hon ska upp igen
Så… vad gör man.
LinLin: Ni kanske får lytta ut bordet en bit (om det går), när ni inte är i köket. Sedan gäller det väl att försöka hinna förhindra hennes sattsning till köksbordet. Hon kan ju skada sig alvarligt om hon missar och landar olyckligt.
Vi har besök av två illrar några veckor framöver, ska ta några bilder på iaf en av dom och lägga in här åt dig. Kan du gissa vem det är?
Haha… skulle nästan gissa att det var nåt sånt.. Och han liknar mycket
Fast det har jag ju sett andra göra också, som knappast är släkt. Hur många syskon är det förresten?
Mamma vägde Liten för en stund sen, 670gram sa hon.. Det betyder att hon gått ner lite. Tyckte Litens bror också såg rätt pluttig ut men bilden kanske luras? Vad väger han?
Liten lever upp till sitt namn ser jag. ;-) Vi har inte vägt Rocco. Kan göra det imorgon, så får du veta.