2 st illervalpar sökes
Hejsan,
Vi är ett sambopar som letar efter 2st illervalpar.(Gärna kastrerade & Vaccinerade)
Vi bor i en 4a rums lägenhet med 86 m² i Jönköping med 10 minuters gångavstånd till närmsta skog. Vi har ett gästrum på 12,6 m² som är planerat till ett lekrum/boende för dem under tiden vi är på jobbet, samt resterande av lägenheten när vi har uppsikt och känner oss redo.
Vi har tänkt oss ha gott om leksaker och inredning till dem runt om i lägenheten och ser främs att vi vill ha illrarna som sällskaps djur. Vi har tidigare haft hund men känner att vi inte kan köpa någon nu pga våra arbetstider.
Vi är båda väldigt tålmodiga och har stora hjärtan. som par är vi väldigt energiska och aktiva och tänker då att iller passar oss väldigt bra då dom har mycket energi och är livliga men även kan klara sig själv hemma under vardagarna. Att skapa en god relation är viktigt för oss så att de kan känna sig trygga i sitt hem och trivas med oss som ägare. Vi förväntar oss att ta med dom på skogspromenader och spendera mycket kvalitets tid tillsammans.
Vi Jobbar båda två fast 8:30-17 var dag och har en bra ekonomi tillsammans så eventuella utgifter inte kommer va något problem. Städning och hålla rent är viktigt i vårt hem då det ger en bra trivsel.
Vi är medvetna över en illers beteende, krav och övriga viktiga saker. Vi båda har läst på så gott det går om att äga en iller som husdjur och allt som krävs för att uppfostra dom.
Tack
Mvh Benjamin & Ida
Jag har iller valpar på 15 veckor Men dom är inte vaccinerade
Har en iller hona som söker hem. Blev nyss 10 veckor. Mörk viltfärgad angora. Släpps vaccinerad, id märkt, vet besiktad osv. 3500. Endast sällskapshem. Dock ej kastrerad. Ovanligt kastrera så unga djur. Ingen uppfödare som jag vet gör det ens. Och isf hade illern nästan blivit dubbelt så dyr. Där borde ni isf söka äldre iller än just valp.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Har några honor kvar från årets kull som nu är 4 månader gamla. De är dock hybrider med en del vildiller i blodet och kan därför vara lite extra nervösa, lättstressade och ta längre tid att lära känna ordentligt. De har bott inomhus till 7 veckors ålder men har bott ute sedan dess. Jag säljer mina valpar ovaccinerade, men de är id-chippade, säljs på kontrakt (ej för avel) och är inte kastrerade då det inte borde göras innan tidigast 6 månaders ålder. Jag tar 2500:- för en iller.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Till er uppfödare. Hur kommer man kontakt med er om intresse för valpköpare? Ute efter 1 eller 2 tikar. Molly.N
Enklast oftast bara skicka ett mail lr pm på fb. Skriva info om sig själv, vad man söker och erbjuder för hem. Men valp säsongen är på väg mot slut. Så det börjar minska ner för vad som finns. Dock brukar det va en period på hösten som det är flera omplacering av årsvalpar ä. Folk som köpt på sig utan veta vad de gett sig in på. Inte planerat så väl med allt. Redan sett ett par. Lär bli fler.
#4 Det verkar fungera bra att få kontakt här.
Själv la jag upp annonser som denna (fast inte med så fint foto dock…) när jag sökte omplaceringar och berättade om vad för hem jag erbjöd. Jättemånga nappade faktiskt på det.
Förstod inte hur man kontaktade uppfödare då mobilversionen inte funkade… fick byta och kom in på allas profiler… Fick dock tag på en uppfödare trots allt men känner mig inte jätte intelligent 🤣🔫
#7 Ah, sånt också… jag glömmer jämt att folk inte surfar med dator längre…
#7 Vad är det som gör att du känner dig mindre intelligent? För egen del så finns det inga dumma frågor utan är man nybörjare så har man ju massor med frågor. Som uppfödare så bör man kunna svara på alla frågor som ställs på ett bra sätt trots att man har hört dom till leda. Det är ju på det sättet en nybörjare lär sig 🙂
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
# 9 Tror Molly syftade på att hon inte lyckades skicka meddelande här som gjorde att hon inte kände sig speciellt intelligent 😝 Meddelande via Facebook brukar gå snabbast 😊👍😄
Sajtvärd på Iller.ifokus
#10 Jaha, var det så det var 😍….du ser…så långt tänkte inte jag 🙂
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Uppfödare har ofta hemsidor med kontaktuppgifter. Många har Facebook grupper. Ska finnas en tråd här inne om en del uppfödare. Dock väldigt ouppdaterad och gammal.

Lät som de hade hittat två :)
#14 Svarade du på min fråga i andra tråden?
Men kan fråga här också, hur går det Glandberger?
Ja, glömde skriva här. Vi har fått hem två fina illerhonor😊 Dom bits en del just nu, försöker taktiskt tama dom och använda den kunskapen vi läst. Den ena har börjat "mobba" den andra. Låter inte det andra få sin mat. Har matat den lite ifred för sig Några tips?
Jag ska lägga upp några bilder så småning om👍 Har varit rätt upptagen i sistone. Är och vandrar i kiruna/Abisko för tillfället. Sambon är hemma
#17 är de syskon, från samma eller olika ställen?
Dom är syskon från samma ställe
Vad konstigt då med det där med maten… de är väl färre nu än de var hos uppfödaren.. borde ju vara lugnare vid maten… hm
Hur är dom uppfödda? Har det varit konkurrens om maten kan de ha fått ett beteende där de börjar vakta maten.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Dom är uppfödda hos Saga06. Ja, men det beteendet går väl få undan med lite engagering? Jag kommer uppdatera så småning om hur det går. Har inte varit hemma på ett tag. Ida tar hand om dom för tillfället och hörde av sig om detta. Jag kommer handskas med detta så bra det går. Tack för all hjälp och frågor! :)
Bäst hade varit om ni kan filma beteendet och lägga upp här 😊
Sajtvärd på Iller.ifokus
Kom på nu när jag tänkte lite, alltså mina killar (RIP) HM och Abbe kivades lite om maten, och kunde stjäla av varandra lite så… men de var ju bästa kompisar och mer bara något de gör… kompisens mat är godare… och de hade alltid så det räckte men ville alltid ha just en och samma bit mat… Så jag funderar på om det inte är naturligt illerbeteende bara…
#13 jag och min sambo är intresserad av att köpa en illervalp. Vi har alltid älskat djur i alla sorter och storlekar. Vi är 28 år gamla har fasta inkomster, bor i en trea på markplan med stora utrymmen på altanen. Vi vill gärna att illern som vi hittar är vaccinerad och kastrerad. Din iller hona är så himla fin och jag är jätte intresserad av den. Då jag är ny här vet jag inte riktigt hur det fungerar med att ta kontakt med er uppfödare. Tack på förhand Mvh Sandra
#26 inga illrar kastreras vanligen före 6 månaders ålder 😊 Tror tyvärr Norrskenets hona har hittat ett hem. Jag har dock några honor kvar som söker hem. Om ni har Facebook så kan ni kolla in min sida Vildingarnas illrar och läsa lite om illrarna där om det är något för er 😊
Sajtvärd på Iller.ifokus
#27 hej ja dina illrar var jätte fina!! Är intresserad av 2 st! Har precis varit och köpt in alla saker nu så är redo för att välkomna 2 illrar😁 till vårat hem. Jag skriver ett pm till dig på Facebook. Mvh Sandra