Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 627 ggr
Mr_twisted
0

Behöver goda råd

Hallå Jaaaa…. nu e det så här att jag har en hane till och
Ferdinand tycker det e jätte kul men hanen som e ny bjuder in
till lek med att poppa men sen hugger han….. Han har inget
intresse att leka så försöka få dom att leka till sammans e hopplöst….
har varit ute me dom och då går det bra…
men så fort vi kommer in så börjas det igen…..
Börja tycka synd om Ferdinand som får springa för livet och med hans
kroppsvolym så e det inte så lätt att komma undan *skratt*
Ferdinand e 4 år och kastrerad och
Leo e 3 år och kastrerad han med..

Några goda råd som man kan prova ??

Mvh Jensen

kitty
0

jag tror att detta kommer gå över. Är båda kastrerade?

Två läger skulle kanske fungera?

Snart kommer påroffsen in och ger dej bättre råd ;)

Mr_twisted
0

Jopp bägge e kastrerade…oki…. råd behöver jag för jag vill att det ska funka…

Robinsnel
0

Hur hårt biter han? Är det bara skrapsår? är han på hela tiden eller låter han honom vara?

Mr_twisted
0

Han biter hårt i nacken… kommer Ferdinand loss så jagar han honom tills han får tag på honom igen…. Det konstiga e det att han poppar som att han vill leka men hugger ….. kommunikationsproblem kanske *skratt*

Robinsnel
0

nej, de poppar mkt mer intensivt vid bråk. Det är arg-poppande.

Jadu.. int lätt det där, men om de kan vara lösa tillsammans ska de i regel vara det, tiden löser det mesta. Men givetvis ska ingen fara illa, är det så får du ju ta isär dem.

Mr_twisted
0

Oki…. jopp har dom isär men tycker det e synd…

Robinsnel
0

ja, jättetråkigt.. man vet ju hur kul de skulle kunna ha om de bara kom överens.

Sara
0

Låt dem bråka. Innan de har bråkat färdigt så får du ingen lugn och ro. Så länge det inte blir blodspillan så är det vanligt rangbråk och antagligen är Leo den starke. Om några veckor ska du se att de ligger och sover tillsammans.

Är du osäker så ha dem särade på nätterna nu i början, eller när du inte är hemma.

Sara

Faxlin
0

Jag håller med sara helt här.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Mr_twisted
0

Jopp jag vet… tänkte bara om det finns en genväg….. e lite orolig för att det inte ska funka för Leo e verkligen jätte go och kelsjuk… :) Men men man får väl vänta och se…. men om det finns fler som har goda råd som dom har användt så e jag idell öra :)

sarae
0

jag tror det kommer funka..men det kommer ta tid…men en vacker dag så gör de en hel omvänding å du hittar dem sussandes ihop…så håll ut!!

Faxlin
0

#10: Finns inga genvägar bara senvägar. De måste komma frm till hiarkin inom flocken, det går inte att snabbspola över det. Ibland går det fort ibland tar det år.

Audiatur et altera pars

UlrikaD
0

Jag väntar fortfarande på att min sur-Erik ska komma på bättre tankar.Fundersam Hoppas det löser sig för dig.

Mr_twisted
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jopp… men jag löste det på ett bättre vis…. Leo e numera omplaserad i ett underbart hem och han har till och med börjat äta som en häst… Och så har även Ferdinadn efter att Leo flyttade… men dom bor nästan grannar så …..så lätt slipper dom inte varnadra HeHeHe… Tack för alla godda råd…

Denna tråd är numera avslutad !!

En solig hälsning Från Jensen och illrarna Ferdinad och Lilla My

Faxlin
0

Men det funkar bra mellan Ferdinand och My i alla fall då?

Ja, jag vet att du skrev att tråden var avslutad, men jag låtsas att jag inte är läskunnig. För jag är nyfiken ju :-)

Audiatur et altera pars

Sara
0

Jag är oxå nyfiken!

Antar iaf att Ferdinand är glad över att ha fått en dam i boet. Skrattande

Sara

Mr_twisted
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oki… vi kör iallfall…. jooo funkar bra mellan My och Ferdinand…. hon e lite tråkig tycker han för hon leker inte…. men han ger sig inte på henne….. Dom visar inget intresse för varnadra men dom har ju precis blevit själva så det kan ju va att det kommer…… hon e som Ferdinand…. sover,äter, skiter fast hon gör det inte i låda….bara när man står och tittar på henne så sätter hon sig i lådan…

Fast näe Greta kommer på besök så leker ferdinand me honne i flera timmer och My åker på stryk av Greta….. Det e fasen konstigt för när Greta bodde här så tålde inte Ferdinand henne och hon inte honom i slutet….. Fattar inte nått… men nu har iallfall kompis…… Fast som dom uppför sig så kommer han ju knappts bli smalare eller aktivare när han har en brud som bara söver hon me *ASG*

Robinsnel
0

#17 hahaha.. Illerrelationer är inte lätta att förstå sig på.. Här har de mobbats och bråkat senaste 4 månaderna, men nu när thea har gått bort och woodo blivit sjuk älskar alla varandra helt plötsligt..

Det kommer nog ska du se! I sinom tid! Det är värt väntan och lite skrapsår i nacken….

Faxlin
0

#17: haha, ja visst är det underbart med dessa djur. Inte konstigt att man aldrig lär sig förstå sig på dem helt ut. ;-)

Men vänta till sommaren så ska du se det blir fart på dem igen. ;-)

Audiatur et altera pars

AlbaStiffler
0

*snokar vidare*

Här har vi alltså min ille Leo när han bodde hos Mr Twisted. Men vart flyttade Leo Kroknos sen?

Sara
0

Efter Mr Twister flyttade Leo till den ägaren som hade honom innan han flyttade till dig.

Sara

AlbaStiffler
0

Aha, dimman lättar! :) Nu har jag alltså fått ihop 3 ägare innan mig.

sarae
0

#22 det är nog betydligt fler än 3 ägare innan dig…så vitt jag vet fick 3djr ägaren innan dig dem på hösten 2006….tror de var via en annons på illersverige

Soffi
0

stackars lillkillen att bli bollad som en pingisboll..

Sara
0

Ja och endå är han så snäll men nu har han hittat ett gott hem.

Sara

AlbaStiffler
0

Jo, jag kan verkligen inte förstå hur han kan ha bollats så mycket, men tanke på vilken väluppfostrad och snäll iller han är. men det räcker tydligen inte. han har inte ens testat att bita oss, ser ut på honom som om det aldrig skulle falla honom in att bitas…lilla Leo.

Visst, han är ju inte så supersnäll mot stiffler än, men det är på rätt väg. De bråkar knappt numer, senaste veckan har de bara skrikit på varann och jagat varann nån enstaka gång. Stiffler har knappt några sårskorpor i nacken längre.

En sak som grämt mig sen jag hittade tråden från hemmet han hade innan detta hem, där ju jag kontktade denna ägare och erbjöd mig vara långtidshem för hennes 2 illrar (en var leo). Grämer mig för att jag inte tog honom då utan att han fick lämpas runt i ytterligare 2 hem innan han tillslut hittade till mig igen. Nästan så att man har dåligt samvete.

Men hade jag tagit honom och hans dåvarande tjej då så hade jag ju aldrig skaffat Stiffler, så kanske var det en poäng med det ändå. man vet inte… Undrar om honan levt då…

sarae
0

Leo lämpades inte runt för att det var nått "fel" på honom….utan för att ägaren inte kunde ha kvar några djur….så de andra som haft leo har tyckt han har vart lika go som du ;) Och även om honan hamnat hos dig tror jag inte man kunnat göra så mycket…hon var sjuk redan innan hon flyttade…så gräm dig inte över det,

AlbaStiffler
0

:)