Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 398 ggr
Majvor
0

skaffa iller...

Jag funderar på Att skaffa iller, har läst jättemycket information. Men det är en sak jag inte har hittat någonstans, det är hur mycket tid kräver en Iller? Måste man vara ledig för att kunna äga en iller?

Vill försöka träffa några Illrar också innan jag skaffar en själv, känns som en väldigt viktig sak att göra. Men jag bor i Umeå, och jag har inte kunnat hitta nån Iller uppfödning i närheten av Umeå. Känner ingen heller som äger en.

Har ni tips och andra råd innan man skaffar en iller får ni gärna skriva ner dom så jag blir extremt kunnig innan jag skaffar en.

Vattunalle
0

har du läst här?

http://members.tripod.com/ferretmagic/info1.html

där har du svar på många frågor….

[jenkass]
0

tänk dig att det är en hund du köper, (lika mkt uppmärksamhet och tid behöver en iller) inte någon hamster som man kan lämna ensam i en bur.

Robinsnel
0

en hund som sover 18-20 timmar om dagen ;)

Jo en iller behöver mkt aktivering och sällskap. Men man kan jobba och ha iller… De sover i regel på dagarna och bara man ger dem tid på morgon och kväll är de nöjda..

Dessutom räknade jag igår på hur mkt tid jag spenderar på att städa (alltså bara städa…) efter dem dagligen och kom fram till 45-60 minuter.. ;)

Majvor
0

Vad härligt att höra att man kunde jobba, vet ju dock inte hur mkt jag kommer jobba när jag skaffar iller. Har dock hört att två illrar är bättre om dom ibland kommer vara hemma själv, men det är inte så mycket mer jobb? Kan det verkligen stämma…

Robinsnel
0

#4 det beror på.. Om du får dig en bitig illervalp är det lättast att inte ha några andra illrar när du fostrar den, så den tyr sig mest till dig. Jag skulle avråda att skaffa två valpar samtidigt. Men när du väl har väluppfostrade, skötsamma illrar är det inte så mkt mer jobb med två än en. Men att ha två illrar som toavägrar och bits hej vilt är kanske inte så roligt alla gånger..

[jenkass]
0

vi har sett till att alltid haft semester eller liknande när vi skaffade våra.. så man är ledig den första tiden och har koll på dem och lådtränar dem osv.

Norrskenets
0

Majvor jag har puttat upp en tråd som det står "Söker ni illervalpar till våren/sommaren 2008?" Glad

Aelsklinn
0

Majvor! Jag bor också i umeå. Du behöver verkligen inte åka till någon uppfödare för att träffa illrar. Vi är flera familjer i stan som har iller :) Du får gärna komma till oss och klappa om du vill. Vi har två små snälla damer: Frenja och Lucy.